A harmadik helyről rajtolva nyerte meg a Forma-1-es Japán Nagydíjat Valtteri Bottas. A Mercedes finnje már a rajtnál elment a kiugró, még mérőzónán belül megálló és emiatt rosszul startoló Sebastian Vettel és ferraris csapattársa, Charles Leclerc mellett.
Jól rajtolt Max Verstappen is, de a Red Bull – külső ívről támadó – hollandja összeért Leclerc-rel és kipördült a pályáról. Mindkettejük autója megsérült, de a ferraris járt jobban: Leclerc egy szárnycsere után a mezőny végéről felzárkózva – szép előzéseket bemutatva – végül a hatodik helyig jutott, Verstappen eközben feladta a versenyt.
WATCH: WILD START AT SUZUKA
Lights out and drama right away on Lap 1, as the #JapaneseGP got off to a crazy start 😮
VIDEO >> https://t.co/RVZra9LTeT#F1 🇯🇵 pic.twitter.com/j8TFvZ3gFT
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
A futamon hosszú idő után újra taktikai csatát láthattunk: kérdéses volt, hogy az élmezőny versenyzői hányszor cserélnek kereket. Eredetileg Vettel és Bottas két, Hamilton pedig egy kiállást tervezett, de a döntéssel nem feltétlenül egyetértő brit később újra a szerelőihez látogatott a vártnál gyorsabban kopó Pirelli-abroncsok miatt.
Az élen álló Bottas magabiztosan autózva, kontrollálta a futamot, versenytempója jobb volt, mint Vettel Ferrarijáé, így a németnek inkább a második hely megvédése volt a cél. Ez sikerült is neki, Hamilton nem tudta a frissebb gumikon megelőzni a négyszeres világbajnokot, pedig a végén nagyjából 10 körön át üldözte.
LAP 50/53:
He’s behind you! #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/qQjET7OAyq
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
A dobogósok mögött az egyetlen talpon maradt Red Bull-lal Alexander Albon lett a negyedik, a mclarenes Carlos Sainz az ötödik helyen ért célba. Leclerc mögött pontot szerzett még Daniel Ricciardo (Renault), Pierre Gasly (Toro Rosso), a verseny utolsó körében kicsúszó, de a kockás zászló körüli hiba miatt még értékelt Sergio Perez (Racing Point) és Nico Hülkenberg (Renault).
Bottas az egyéni bajnoki címért folyó harcban 64 pontra csökkentette hátrányát Hamiltonnal szemben, a Mercedes pedig matematikailag is bebiztosította a hatodik konstruktőri vb-címét. Miután a győzelem nem jött össze, a csapat dolgozóit máskor sok-sok köszönömmel, biztatással jutalmazó Hamilton ezúttal lehangoltan vette tudomásul az újabb sikert.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Szikrázó napsütésben és erősen szeles időben, 21 fokos levegő- és 39 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel a rajtrácsra az autók a 2019-es szezon tizenhetedik Forma-1-es futamára, a Japán Nagydíjra.
Az első helyről a Kanadai Nagydíj óta először Sebastian Vettel indulhatott a Ferrarival, megelőzve a cscapattárs Charles Leclerc-t és Valtteri Bottas Mercedesét. A második sort Lewis Hamilton egészítette ki a másik ezüst autóval, megelőzve a Red Bull párosát. Max Verstappen és Alexander Albon ezredre azonos időt futott, a holland azért indulhatott jobb pozícióból, mert ő futotta meg hamarabb mért körét. A legjobb tízbe befért még a két McLaren Carlos Sainz-Lando Norris sorrendben, a toro rossós Pierre Gasly és Romain Grosjean a Haas-szal.
A vasárnap reggeli időmérő két áldozatot is szedett: Robert Kubica autóját a Williams teljesen újjáépítette, ezért csak a bokszutcából eredhetett a mezőny után, míg a szintén balesetező Kevin Magnussen Haas-Ferrarijában váltót kellett cserélni. Az ezért járó öt rajthelyes büntetés nem módosította 19. rajthelyét.
Az idei, megváltozott gumiszabályok miatt a hivatalos beszállító Pirelli abroncsai minden pályán ugyanabban a három színben pompáznak: a piros oldalfalú a lágy, a sárga oldalfalú a közepes és a fehér oldalfalú a kemény keveréket jelenti, legalábbis ami az adott versenyhétvégén elérhető választékot illeti.
A versenyzők többsége a lágy gumikon kezdte a versenyt, hat pilóta (a két Alfa Romeo, a két Williams, Daniel Ricciardo és Magnussen) azonban a közepes gumik mellett tette le a voksát.
A gumiszállító előrejelzése szerint száraz körülmények között az egy kiállásos taktika egyértelműen a nyerő megoldás, lágy-közepes elosztásban, cserével a 24-27. kör magasságában. Az 53 körös versenyen még a két kerékcsere is jónak bizonyulhat: megfelelő körülmények mellett akár nyerő stratégia is lehet, ha két húszkörös lágy gumis etapot követően valaki a közepesekre váltva a célig megy.
Az idei szezontól kezdve a leggyorsabb kört megfutó pilóta is kap egy pontot, feltéve, hogy az első tíz hely valamelyikén végez.
Let’s go! #RSspirit #JapaneseGP #RACEday pic.twitter.com/fl0ivZBosc
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) October 13, 2019