A Forma-1 vezérigazgatója, Chase Carey a sportszakmai vezető Ross Brawn és az FIA formaautós szakágvezetője, Nikolas Tombazis társaságában az Amerikai Nagydíj helyszínéről, Austinból közvetített, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Jean Todt Párizsból való bejelentkezésével lezajlott videokonferencián jelentette be, hogy a Motorsport Világtanács mai szavazásán egyhangú döntéssel elfogadta a sportág új, 2021-es szabálycsomagját.
Az F1 vezetése, az általuk toborzott szakemberek, az FIA, a motorgyártók, a gumiszállító és a csapatok együttműködésében jó két év alatt kialakított szabályok a sportág történetének talán legnagyobb reformcsomagját jelentik.
2021-től jelentősen átalakul az autók aerodinamikája, a fő cél egymás sokkal hatékonyabb követése és ezzel az előzések segítése. Az autók padlólemeze és diffúzora szívóhatással termeli majd a leszorítóerőt, az első és hátsó szárnyak jelentősen leegyszerűsödnek, strapabíróbbá válnak, az oldalsó légterelők, az ún. barge boardok teljesen eltűnnek. Az F1-esek körönként 3-3,5 másodperccel lehetnek lassabbak a mostaniaknál.
A Forma-1-es autókon a jelenlegi 13 colos felniket 18 colos, egységesített felnik váltják. Visszatérnak majd a 2009-ben már látott kerékborítások. A nagyobb kerekekhez nagyobb féktárcsák járnak majd.
Maradnak a gumimelegítő paplanok, azonban kevesebbet lehet majd használni a hétvégéken.
Egyszerűsítik majd a felfüggesztéseket és lengéscsillapítókat, a sebességváltók fejlesztését jelentősen korlátozzák, a teljes egység 5 évente tervezhető majd újra.
Megerősítik az autók orrkúpját és oldaldobozait, a hátsó részeken pedig kábelekkel rögzítenek majd bizonyos elemeket, hogy a pályára a lehető legkevesebb törmelék kerülhessen balesetek esetén.
Az alkatrészeket öt csoportra osztják: az első a csapatok által saját gyártásban készülők, a közös beszállítótól származó szabványos elemek, a szabványosított, de szabadon választott beszállítótól származó elemek, a csapatok között szabadon „forgalmazható” alkatrészek és az ún. nyílt forráskódú, azaz mindenki számára elérhető tervek alapján gyárható és továbbfejleszthető elemek.
A nagyobb kerekek, az új elemek, és bizonyos egzotikus anyagok kizárása miatt az autók előírt tömegét 25 kg-mal 768 kg-ra emelik.
2021-től életbe lép az évi 175 millió dolláros kiadási plafon, ennek betartását pénzügyi szakértőkkel ellenőrzik majd, túllépése esetén pedig szigorú, akár a kizárásig terjedő sportbüntetésekre számíthatnak a vétkes csapatok. A megszabott büdzsébe ugyanakkor nem tartoznak bele olyan tételek, mint a pilóták és a csapatok három fő vezetőjének fizetése, a marketing- és vendéglátási kiadások, valamint más, kisebb tételek.
A kiadási plafonnal együtt új, méltányosabb bevételelosztási és jutalmazási rendszer is érkezik majd, de ezt nem a szabályokban, hanem a Forma-1 jogtulajdonosa és a csapatok közti szerződésekben rendezik majd, a tárgyalások még folynak.
A versenyhétvégék négyről háromnaposra rövidülnek 2021-től, a csütörtök sajtónapot belefésülik a pénteki edzésnapba, de az autók a mostanival nagyjából megegyező időt töltenek majd a pályán.
2021-től az autók a pénteki gépátvételen látott állapotban versenyeznek majd, az időmérőre, a futamra nem kerülhetnek fel új elemek – a tesztelésre, fejlesztésre így is lesz lehetőség a szabadedzéseken, az akkor kipróbált újítások azonban leghamarabb csak a következő versenyhétvégén kerülhetnek az autóra „élesben”.
A szabályokba bekerült, hogy egy idényben akár 25 versenyhétvége is lehet.
So, what do you think? Let us know! 💭#F12021 pic.twitter.com/8Hz9wJN2Gb
— McLaren (@McLarenF1) October 31, 2019
Check out some of the major differences on the 2021 car…#F12021 pic.twitter.com/zL2kmSPTqa
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) October 31, 2019
#RSspirit #F12021
*Images for illustrative purpose only pic.twitter.com/y4LqfD3zdc— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) October 31, 2019