2019-re a Ferrarié lett a legerősebb motor a Forma-1-ben, a riválisok a szezon kezdetétől azt találgatták, hogy okos fejlesztésről, innovációról vagy valamilyen szabálytalanságról lehet-e szó.

A Red Bull megkeresése után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az Amerikai Nagydíj előtt egy műszaki direktívában bezárt egy lehetséges kiskaput az üzemanyag-átfolyás mérését illetően, a Ferrari teljesítménye pedig vissza is esett Austinban – a Red Bull-os Max Verstappen ezt a korábbi csalás bizonyítékaként értelmezte a futamot követően.

A Ferrari főnöke, Mattia Binotto még akkor visszautasította ezt, azt mondta, az aerodinamikai beállítások miatt volt kevésbé versenyképes az autó, a Brazil Nagydíj csütörtöki sajtónapján pedig a csapat pilótái is azt állították, hogy az erőforrásuk végig teljesen szabályos volt.

F1: A ferrarisok cáfolják a trükközést 1

Sebastian Vettel Intelagosban megjegyezte, hogy Verstappen nyilatkozata „éretlen” és „szakmaiatlan” volt.

„Nem veszítettünk motorteljesítményt (Austinban). Úgy gondolom, hgy egyszerűen a többieknél nagyobb leszorítóerőt választottunk. Az időmérő világos képet adott: az egyenesekben nyertünk, de nem annyit, mint korábban, viszont a kanyarokban sem voltunk akkora hátrányban, mint máskor. Ez nyilván mindig összefügg.”

„Voltak már futamok idén, amikor nem voltunk versenyképesek, nem ez volt az első. Természetesen meg kell értenünk, hogy mi történt, és a jövő évre kezelnünk kell az esetleges problémákat.”

Verstappen csütörtökön – a Red Bull és édesapja kritikái után – nem akart a Ferrari vélt csalásáról beszélni, mindössze annyit jegyzett meg, hogy jó, hogy az FIA Austinban, majd erre a hétvégére kiadott újabb direktívájában tisztázta, mit szabad és mit nem.

„Nem az a lényeg, hogy elhallgattassunk valakit, a fő az, hogy ha itt újra versenyképesek leszünk, akkor a győzelemért küzdjünk” – mondta Vettel Verstappen hallgatására célozva.

„Ha pedig miénk a legerősebb motor, az szép eredmény, a motorrészlegünket dicséri. Az elmúlt öt évben a Mercedesé volt a legerősebb erőforrás, de pár hónapja mi vagyunk előrébb. Remélem, hogy így is marad a következő öt évben, az pedig nem érdekel, hogy ki mit mond” – folytatta.

F1: A ferrarisok cáfolják a trükközést 2

Charles Leclerc így reagált, amikor az austini teljesítményromlásról kérdezték:

„Nem az a dolgom, hogy az ellenfeleinket oktassam. A csapatnál tudjuk, hogy minden rendben, és hogy semmi rosszat nem csináltunk a motorral.”

A monacóinál az Amerikai Nagydíj szabadedzésein meghibásodott a motor, az időmérőn és a futamon egy régebbi darabbal vett részt, de Interlagosban – tízhelyes rajtbüntetésért cserébe – új egységet kap. A sajtóban felröppent, hogy Leclerc autójába már a 2020-as fejlesztésekkel ellátott motort szerelnek.

„Ugyanolyan specifikációjú motort kapok, amilyet Austinban használtam a meghibásodás előtt” – cáfolt. „Nincs rajta semmi újdonság, de így is jobb lesz, mint a legutóbbi időmérő és verseny. A tempó hasonló lesz, de azért jelent valami előnyt (a friss motor).”