Az amerikai Haas-csapat 2016-ban meglepően jól mutatkozott be a Forma-1-ben, a kasztint az olasz Dallrától, a hajtásláncot és minden egyéb, a szabályok által lehetővé tett alkatrészt a Ferraritól beszerző alakulat versenyképesen kezdete F1-es szereplését.
A Haas 2016-ban és ’17-ben – néhány kiugróan jó eredménnyel – a konstruktőri bajnokság 8. helyén zárt, 2018-ban pedig egészen az 5. helyig kapaszkodtak, tavaly viszont a félrefejlesztett autónak köszönhetően egészen a 9. helyig csúsztak vissza.
Az alapító-tulajdonos, az amerikai Gene Haas nem titkolja, hogy még egy hasonló szezon nem fér bele, újabb vergődős évad megpecsételheti a csapat sorsát.
„Egyelőre várom, hogyan kezdődik az évünk” – mondta az Autosportnak. „Ha erősen kezdünk, megvan a lehetősége, hogy maradunk. De ha újabb rossz évünk lesz, az nem lesz túl előnyös ebből a szempontból.”
„Lehúztunk öt évet. Ez volt a próbaidő – csináljuk öt évig, meglátjuk, hogyan alakult, aztán mérlegelhetjük, folytassuk-e vagy sem. Nem állítom, hogy kiszállunk, de át kell gondolni. Újabb öt év vállalása komoly elköteleződés lenne” – célzott arra Haas, hogy ők még nem írtak alá a 2021-ben kezdődő új korszakra.
„Nagy kihívás ez. A Forma-1 nehéz sportág, nagyon költséges. Nagy időbefektetést kíván és komoly nyomást jelent az első négyen-ötön kívül végző csapatoknak. A 2021-es új szabályok kapcsán a nagy kérdés az, mennyibe fognak kerülni. Akkora változások jönnek a Forma-1-ben, hogy komolyan fel kell tenni a kérdést, megéri-e felkészülni rájuk. Tudom, hogy mindenki azt gondolja, hogy jók a változások, de a kutyafáját, nagyon költségesek is!”
Az amerikai üzletember szerint a jövőre életbe lépő, évi 175 millió dolláros kiadási plafon sem hoz majd megváltást a Haashoz hasonló kisebb csapatok számára.
„Pénzügyileg úgy sem fogja megérni, ezt már most megmondhatom. Az üzleti modell nem kedvez a kisebb csapatoknak. Köztudott, hogy a szétosztott pénz 70 százaléka kerül az első három csapathoz, a többi hét csapat a maradék 30 százalékon osztozik. Ez nem jó modell.”
„Ami minket illet, mi nagyjából a harmadát kapjuk annak, amennyibe a Forma-1-es csapat működtetése kerül. Szóval üzleti szempontból ez nem működik. Nyilván minden csapat másképp csinálja. Néhányan a szponzorációból élnek. A Ferrari 60 éve így működik. De ők annyit zsebelnek be, hogy abból meg is van a 175 milliós keret, sok más csapat viszont ennek a negyedéből dolgozik. Hogy lehet versenycsapatot működtetni ilyen egyenlőtlenség mellett?” – tette fel a kicsit sem költői kérdést Haas.