A Ferrari tavalyi, meglepően erős erőforrása felkeltette a riválisok gyanakvását, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) őszre műszaki direktívákkal igyekezett is bezárni az esetleges kiskapukat, de a felügyelőszervezet mélyebb vizsgálatot is indított.

Az eredeti gyanúk szerint a Ferrari az üzemanyag-átfolyásmérőt valamilyen módon megkerülve juttatott több benzint az égéstérbe, ám erről végül semmi nem derült ki, amikor az FIA február 28-án egy rövid közleményben azt tudatta, a vizsgálatukat egy, a csak a felek számára ismert tartalmú megegyezéssel zárták le.

A riválisok körében hatalmas felháborodást keltett a titkos alku, múlt szerdára hét csapat közös levélben követelte a részletek nyilvánosságra hozatalát, amire aztán másnak az FIA azzal reagált, hogy bár számukra is gyanús volt a Ferrari erőforrása, egyértelmű bizonyítékot nem találtak a szabálytalanságra, ezért a hosszúnak és igen költségesnek ígérkező jogi huzavona helyett, az FIA és az F1 érdekét szem előtt tartva döntöttek a megegyezés mellett, annak bizalmas jellegét pedig a szervezet saját szabályzata tette lehetővé.

F1: Maga az elnök intézte a titkos Ferrari-alkut 1

A csapatokat természetesen a második közlemény sem elégítette ki, így egy 21 kérdést tartalmazó levélben követeltek válaszokat az FIA elnökétől, Jean Todttól, március 11-i határidővel.

Az FIA-s megbízatása előtt a schumacheri aranykorban a Ferrari csapatfőnökeként dolgozó elnök reagált is, a levelében azt írta, hogy bár ő sem volt meggyőződve a Scuderia erőforrásának szabályosságáról, több vezető FIA-tisztviselővel, műszaki és jogi szakértőivel, egy tapasztalt külső jogásszal és még a Forma-1 vezérigazgatójával, Chase Carey-vel is konzultált, mielőtt döntött volna.

Todt szerint három lehetőség közül választhatott: az ügy lezárása, az ügy döntőbíróság elé vitele és a megegyezés volt a három opció, az FIA elnökeként neki kellett döntenie, melyik a legjobb megoldás.

F1: Maga az elnök intézte a titkos Ferrari-alkut 2

A végeredmény ismert, Todt pedig arra is rámutatott a válaszában, hogy a megegyezés részleteit saját hatáskörben, a Ferrari engedélye nélkül nem is hozhatná nyilvánosságra.

Az F1-vezér Chase Carey is írt a csapatoknak, az ő levelének tartalma pontosabban nem ismert, de úgy tudni, a CEO jelezte, hogy sem ő, sem a kollégái nem játszottak szerepet sem a vizsgálatban, sem az azt lezáró megegyezésben.

A hét csapat eredeti levelében további jogi lépéseket helyezett kilátásba arra az esetre, ha az FIA nem ad kielégítő magyarázatot, nem tisztázza teljes mértékben az ügyet – könnyen lehet, hogy hamarosan pereskedés kezdődik.