Ahogy mostanra közismert, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vizsgálat alá vonta a Ferrari tavalyi, meglepően erős, a riválisok gyanúja szerint szabálytalan erőforrását, ám az ügyet kurtán-furcsán egy, a Ferrarival kötött, bizalmas tartalmú megegyezéssel zárták le.
A hét nem Ferrari-kötődésű csapat további válaszokat, tisztázást követelt, amire az FIA egy újabb közleményben reagált, kifejtve, hogy bár számukra is gyanús volt a Ferrari-erőforrás, egyértelmű bizonyítékot nem találtak, ezért az érintettek és az egész sportág érdekében, a hosszas és költséges jogi huzavona elkerülésére döntöttek a titkos tartalmú megegyezés mellett, amit a szervezet szabályzata lehetővé is tesz.
A csapatok újabb kérdéseire az FIA-elnök Jean Todt a héten levélben válaszolt, az egykori Ferrari-csapatfőnök azt írta, a megegyezést illető döntését műszaki és jogi szakértőkkel, valamint az F1 vezetésével való konzultációk után hozta meg, annak tartalmát pedig a megegyezés jellegéből fakadóan a Ferrari engedélye nélkül, saját hatáskörben nem hozhatja nyilvánosságra.
Az ügynek minden bizonnyal lesz folytatása, hiszen a válaszok nem voltak kielégítőek, a csapatok pedig már első körben jogi lépéseket helyeztek kilátásba erre az esetre.
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a versenyzőket is megkérdezték az ügyről. A tavalyi Amerikai Nagydíj után a Ferrarit a tévékamerák előtt csalással megvádoló Red Bull-os Max Verstappen most visszafogottabban nyilatkozott:
„Nos, ezt inkább a csapatokra hagyom. Úgy gondolom, mindannyiunk számára fontos, hogy egyenlő feltételek mellett versenyezhessünk. Ezt akarjuk, ennél többet nem tudok mondani erről” – szögezte le a holland.
A kérdésre, hogy ezek után bízhatnak-e az FIA-ban, így reagált: „Hát, úgy gondolom, hogy korábban helyes döntéseket hoztak. Meglátjuk, most mire jutnak a csapatok az FIA-val.”
A csütörtöki versenyzői sajtótájékoztatón is előjött a téma, a mercedeses Lewis Hamiltont arról kérdezték, befolyásolja-e az ügy a viszonyát mellette ülő ferraris Sebastian Vettellel.
„Ami minket illet, az évek során egyre csak erősödött a kölcsönös tisztelet, és ez nem változik ezzel. Úgy gondolom, hogy az külön ügy, ami a színfalak mögött, a csapatok és az FIA között zajlik.”
„Persze jobban is lehetett volna intézni a dolgokat. De erről inkább Totót (Wolff, Mercedes-főnök) kellene kérdezni. Mi, a sportolók, versenyzők csak azt szeretnénk, hogy annak ellenére, hogy nyilván minden csapat teljesítménye más, alapvetően egyenlő feltételek érvényesüljenek. Ez az álláspontunk, és ennél többet nem is szeretnék mondani, mert csak baj lenne belőle.”
Vettel azt mondta, tudomása szerint szabályos a Ferrari-motor.
„Számomra egyszerű a kérdés: természetesen bízom abban, hogy a csapatom mindig a szabályoknak megfelelve dolgozik. És azt hiszem, mi, a versenyzők mindannyian bízunk abban, hogy a felügyelőszervezet, az FIA rendesen végzi a dolgát minden csapat esetében. Azt hiszem, ez a válaszom.”
„Számomra ez semmit sem változtat a többi pilótával, akár a Lewisszal való viszonyomon. Úgy gondolom, kölcsönösen tiszteljük egymást, az évek során ez egyre csak erősödött, és nem hiszem, hogy ez az ügy befolyásolná, veszélyeztetné ezt.”