A paddockban-garázsokban mindenkinek leesett az álla, amikor a 2020-as barcelonai tesztelés második napján azt látták Lewis Hamilton belső kamerás felvételén, hogy a hatszoros világbajnok az egyenesekben a kormány húzásával-tolásával menet közben állított a felfüggesztésen, a kerékszögeken.
A Merci által DAS-nek keresztelt rendszer szabályosságáról megoszlottak a vélemények, egyértelmű választ pedig majd csak az első idei versenyhétvégén kapunk a nagy kérdésre, de annyi biztos, hogy az elmúlt évek egyik legnagyobb meglepetést okozó újításáról van szó.
A DAS még a tavaly a Mercedesnél tesztpilótaként dolgozó Esteban Oconnak is meglepetés volt, árulta el egy friss interjúban:
„Nem tudtam róla, esküszöm, hogy nem tudtam” – mondta az idén már a Renault versenyzőjeként alkalmazott ifjonc a francia Canal+-nek.
„Vagy nagyon okosak voltak és nem mutatták meg nekem a rendszer működését, vagy nagyon későn találták ki, és már csak akkor tervezték meg, amikor fél lábbal a Renault-nál voltam” – utalt arra, hogy átigazolásának tavaly augusztusi bejelentése után lassan kizárták a jövőt illető fejlesztésekből.
„A szezon vége után már a gyárba sem mehettem be, nem dolgozhattam a szimulátoron sem. Vagy okosan csinálták, vagy csak akkoriban találták ki. Szerintem az a valószínűbb, hogy a tavalyi év végén találták ki a rendszert, miután én már távoztam.”
Video showing Hamilton’s steering wheel moving fore and aft while altering front wheels toe angle pic.twitter.com/bRtK4udamm
— Mario Keszeli (@techF1LES) February 20, 2020
A DAS szabályossága egyelőre vitatott, mert bár a Mercedes konzultált a fejlesztés során a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), a riválisok szerint értelmezés kérdése, legális-e vagy sem. A Red Bull határozott szándéka volt, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújt be, ha a bajnokcsapat a versenyen is beveti a rendszert, ám a melbourne-i futam elmaradása és a szezon elejének teljes „összeomlása” miatt a kérdés egészen az első versenyhétvégéig nyitott marad majd.