A globális koronavírus-járvány elvitte a 2020-as Forma-1-es szezon elejét, reálisan nézve pedig az is lehetséges, hogy idén egyáltalán nem lesz versenyzés. Mivel a csapatok a saját szponzori pénzeik mellett az F1 túlnyomórészt rendezési és közvetítési díjaiból összeálló bevételeiből szétosztott pénzből működnek, aggasztó a helyzet.

Többen is figyelmeztettek már, hogy a járvány gazdasági hatásai a nagyok kiszállásához és a kisebb csapatok csődjéhez vezethetnek – az F1-nél pedig láthatóan igyekeznek is az alakulatok kiadásait minimálisra csökkenteni.

A költségek csökkentésére – és a naptár átrendezésének megkönnyítése érdekében – augusztusról mostanra hozták előre a nyári kötelező leállást, a 2021-re tervezett műszaki szabályváltozások bevezetését pedig 2022-re halasztották, azaz jövőre is maradnak az idei autók.

„Van vészterv, ami milliókkal segíti a csapatokat. Ezzel meglehetünk, amíg nincs bevétel, még a kisebb csapatok is. A Forma-1 okos döntéseket hozott” – nyilatkozta a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko a Keline Zeitungnak.

„Először is: a nyári szünet tavaszra került. Az új szabályok csak 2022-ben lépnek életbe, ami megkímél minket a dupla munkától, az idei és a jövő évi fejlesztéstől. A teszteket is lefújták. Beleférünk a költségvetésbe. Szerintem egyetlen csapat sincs veszélyben” – folytatta az osztrák.

F1: Komoly spórolással élhetnek túl a csapatok 1

A Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer a német Auto Motor und Sportnak magyarázta, miért lehet jó, hogy 2021-re a lehető legtöbb idei elemet befagyasszanak:

„Mi egyszer egy idény kezdetén három futamon is használtunk előző évi kasztnit, emellett a nehéz években a felfüggesztések, a sebességváltó is maradt a régi. A régi kasztni megtartásával másfél millió fontot spórolhatunk. Ha hozzáadjuk ehhez a sebességváltót és a törési zónákat, már három-ötmilliónál járunk” – sorolta, hozzátéve, hogy a hűtés, a felfüggesztés, a kerékanyák megtartásával akár 10 millióig lehet menni a spórolással.

A csapatoknál a szélcsatornák használatát is korlátozták. Az Alpha Tauri főnöke már elmondta, miért nem lehet kijátszani a tilalmat, Szafnauer pedig rámutatott, hogy értelme sem lenne:

„Nagy hülyeség lenne most beindítani a szélcsatornát, amikor csak vakon fejleszthetünk. Még azt sem tudjuk, hogy a Melbourne-be vitt fejlesztéseink hogyan működtek volna.”