A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az elmúlt szezon 28 különböző versenybalesetének – köztük a tavalyi, spái halálos kimenetelű Forma-2-es incidens – elemzése alapján új biztonsági javaslatokból álló csomagot tett közzé hétfőn.
#FIA – As part of its ongoing work to develop motor sport safety around the world, the FIA Safety department has completed investigations of 28 serious and fatal accidents related to circuit racing during 2019.
Summary of the safety recommendations ⬇️ https://t.co/nsreYZcsY7— FIA (@fia) May 11, 2020
A javaslatok egyik fő célja a baleseteknél elszabaduló elemek, törmelék mennyiségének csökkentése, ennek érdekében új kompozitok kifejlesztését, a kerekeknél már alkalmazott rögzítőhevederek más elemeknél – például a szárnyaknál, sőt a túlélőcella és a hátsó, a hajtásláncot tartalmazó fél kapcsolódásánál – való bevezetését is felvetette a szervezet.
A törési zónák és a túlélőcella további megerősítése, az energiaelnyelő képesség javítása, és az első szárnyak rögzítésének fejlesztése is a kitűzött célok között szerepel, utóbbi esetében előre meghatározott törési pontok beépítésével, hogy erőhatás esetén ne a teljes elem, hanem csak kis része válhasson le.
A tavalyi halálos kimenetelű Forma-2-es baleset sok tanulsággal szolgált
Az FIA munkacsoportja a fedélzeti guminyomás-figyelő rendszerek kötelezővé tételét is javasolja, hogy a versenyzők figyelmeztetésével elkerülhetővé váljanak a váratlan, balesetveszélyes durrdefektek – a Forma-3-ban és a Forma-2-ben az idei évtől már lesz ilyen asszisztens.
Középtávon a pályák biztonsági értesítő rendszereit is megreformálnák, de átmeneti megoldásként a munkacsoport az autókon található „féklámpa” funkcióinak bővítését javasolja.
A jelenleg az F1-ben az esőben pirosan világító, a lassítást – pontosabban a mozgásienergia-visszanyerő működését – piros villogással, az edzéseken az újonc pilótát zöld fénnyel jelző LED-lámpa a javaslat alapján a pálya adott szakaszán érvényben lévő zászlójeleket is közvetíthetné, azaz sárgán is világíthatna vagy villoghatna.