Bár a Forma-1-es szabályrendszer már 1946-tól létezett, a világbajnokság csak négy évvel később indult el, pontosan 70 évvel ezelőtt, 1950. május 13-án tartották az első versenyt.

A Forma-1 hivatalos oldalának összeállítása nyomán íme néhány érdekesség a legelső F1-es világbajnoki futamról.

1. A futamnak két neve volt

Hivatalosan az Európa Nagydíjat tartották az egykori második világháborús katonai reptérből kialakított pályán – ilyen címen az elsőt Franciaországon és Olaszországon kívül –, ám a helyszín miatt a Brit Nagydíjként is hirdették a versenyt.

Vén trottyok indultak az első Forma-1-es futamon 1

2. „Vén trottyokból” állt a mezőny

Hihetetlennek tűnik, de a 21 fős mezőny átlagéletkora 39 év volt: hárman az ötvenes éveikben jártak – Philippe Etancelin 53, Luigi Fagioli 51, Louis Chiron 50 éves volt –, további öt versenyző volt túl a negyedik X-en, de még a legfiatalabb induló, az angol Geoffrey Crossley is 29 éves volt.

Összevetésképp a tavalyi szezon kezdetén az F1-es mezőny átlagéletkora 26 év és három hónap volt.

Vén trottyok indultak az első Forma-1-es futamon 2

3. Király a nézőtéren, herceg és báró a pályán

Az első Forma-1-es világbajnoki futam igen kékvérűre sikerült, ugyanis a verseny nézői között ott volt az Egyesült Királyság akkori uralkodója, VI. György király, akit két lánya, Erzsébet és Margit is elkísért – előbbi két évvel később II. Erzsébet néven követte őt a trónon, amelyen a mai napig ül.

A pályán is visszaköszönt a nemesi vonal: két arisztokrata is indult, egyikük a thai királyi család egyik tagja, B. Bira herceg volt, míg Svájcból egy báró, Emmanuel de Graffenried érkezett. Egyikük sem ért célba.

Vén trottyok indultak az első Forma-1-es futamon 3

György király, mellette lánya és utódja, a mai napig uralkodó II. Erzsébet

4. Nem volt rendkívüli a májusi szezonkezdet

Ahogy az évfordulóból kitűnt, a ma megszokott márciusi időpontokhoz képest igen későn, május közepén indult a szezon, de akkoriban ez egyáltalán nem volt rendkívüli, a későbbi években számos idény kezdődött még később.

1961-ben május 14-én, 1952-ben május 18-án, 1962-ben május 20-án, 1966-ban május 22-én, 1963-ban május 23-án, 1951-ben pedig csak május 27-én bőgtek fel először a motorok.

Vén trottyok indultak az első Forma-1-es futamon 4

Az Alfa Romeók a rajtrácson

5. „A három F csatája”

És hogy kik játszották a főszerepet? Az Alfa Romeo versenyzői, akiket a „három F”-ként emlegettek: Luigi Fagioli, Juan Manuel Fangio és Guiseppe „Nino” Farina. A szintén az Alfa járgányát vezető Reg Parnell-lel kiegészülve ők négyen csípték meg az első négy rajthelyet, majd el is húztak a többiektől az akkorra már 13 éves, de még mindig nagyon versenyképes Alfa 158-asaikkal.

A verseny 70 köre alatt a három F többször is helyet cserélt az élen, végül két és negyed óra után Farina győzedelmeskedett, mögötte Fagioli és Parnell ért be (nyitóképünkön a hármas) – a Pampák Bikája, Fangio olajszivárgás miatt kiesett.

Kövess minket a Facebook-on!