Max Verstappen nyerte a 2020-as Forma-1-es 70. Évfordulós Nagydíjat. A Red Bull hollandja a mercedeses Lewis Hamilton és Valtteri Bottas előtt ért célba az 52 körös futamon.
A rajttól gond nélkül eljött az élmezőny, Verstappen a negyedik helyről egyet előrelépett Nico Hülkenberg Racing Pointjának megelőzésével. Hátrébb nem alakult minden tisztán, Sebastian Vettel forgott meg a Ferrarival senkitől sem zavartatva.
A versenyt izgalomfaktorát nem a pályán látott akció, hanem inkább a Pirelli szolgáltatta: a gumik nem igazán bírták a terhelést, emiatt a mezőny többsége két kiállással teljesítette a versenyt. Ezt használta ki kiválóan a győztes holland, aki a fehér oldalfalú kemény gumikkal vágott neki a versenynek, míg a Mercedes duója a sárga színű közepes keverékeket használta először.
Hamiltonéknak hamarabb elkezdett hólyagosodni a lágyabb gumi, de az azonos keverékeket is jobban kezelte Verstappen, gyorsabb tudott lenni a mögötte jövő Bottasnál annak kiállása után is. Verstappen féltávig húzta első kerékcseréjét, ekkor a lágyakra váltott, de hamar visszarakatta a közepeseket, éppen abban a körben, amikor Bottas is másodjára cserélt – így védekezték le a Mercedes támadását.
Egy ideig Hamilton vezetett, ám amikor látták, hogy a pozíciót nem fogják tudni a használt gumikon megtartani, ők is kereket cseréltek. A brit a kiállása után a negyedik helyről a másodikig tudott előrejönni, de megközelíteni sem tudta a pályafutása kilencedik diadalát arató Red Bull-versenyzőt.
A dobogósok mögött Leclerc lett a negyedik, aki kisebb csodát tett azzal, hogy csak egyszer cserélt kereket. Ötödik lett Albon, mögötte a Racing Point két versenyzője, Lance Stroll és Nico Hülkenberg végzett. Pontot szerzett még Esteban Ocon (Renault), Lando Norris (McLaren) és Danyiil Kvjat (AlphaTauri).
Vettel a megforgás után csak a 12. helyet tudta megszerezni. A futamot egyedül a haasos Kevin Magnussen adta fel.
A pontversenyt Hamilton – aki a leggyorsabb kör megfutásával plusz egy pontot is gyűjtött a második helyért járó 18 mellé – továbbra is 30 pontos előnnyel vezeti, ám a második már nem Bottas, hanem Verstappen. Bottas 73 egysége csak a harmadik helyre elég, Leclerc pedig visszakapaszkodott a negyedik helyre 45 pontjával. A konstruktőrök bajnokságát a Mercedes 180 ponttal vezeti, a második helyen a Red Bull áll 113 ponttal.
A világbajnokság két hét múlva a Spanyol Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Derült időben, 23 fokos levegő- és 41 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók rajtrácsra a 2020-as szezon ötödik Forma-1-es futamára, a 70. Évfordulós Nagydíjra.
Az év ötödik pole-pozícióját Valtteri Bottas szerezte meg a Mercedesszel, megelőzve csapattársát, Lewis Hamiltont. A második sorba Nico Hülkenberg és Max Verstappen állhatott fel a Racing Pointtal és Red Bull-lal, a harmadik soron a renault-s Daniel Ricciardo és a Racing Point kanadaija, Lance Stroll osztozhatott. Hetedik helyről indulhatott Pierre Gasly az AlphaTaurival, közvetlenül Charles Leclerc Ferrarija és Alexander Albon Red Bullja elől. A legjobb tízbe Lando Norris fért még be a McLarennel.
Az időmérő eredményét egyetlen büntetés módosította: Esteban Ocon az időmérőn feltartotta a williamses George Russellt gyorskörén, ezért a Renault franciáját három hellyel hátrasorolták. Ocon így a 11. rajtkockából lépett vissza hármat – ezzel a ferraris Sebastian Vettel, a mclarenes Carlos Sainz és a Haas-pilóta Romain Grosjean nyert egy pozíciót.
A mezőny nagy többsége a közepes gumikon vágott neki a versenynek, öten azonban – Verstappen, Vettel, Sainz, Danyiil Kvjat (AlphaTauri) és Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) – a fehér oldalfalú kemény keveréket választották a futam elejére.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben a két kiállásos taktika lehetett volna, közepes-közepes-kemény elosztásban, 15 körös közepes gumis etapokkal. Hasonlóan gyorsnak gondolták a közepes-kemény-kemény stratégiát is, itt a gumiszállító a 12 körös közepes gumi etap után két 20 körös kemény keverékkel futott etapot gondolt optimálisnak. Azoknak pedig, akik mindenféleképpen használni akarták a piros oldalfalú lágy gumikat, az olasz cég legfeljebb nyolc körös szakasszal számolt az 52 körös versenyen.
2020 Forma-1 70. Évfordulós Nagydíj, Silverstone
Nem történt pozíciócsere a a rajtnál az az első két helyen, de Hamilton a pálya középső részén benézett Bottas mellé. Verstappen elment a rajtnál Hülkenberg mellett, Stroll pedig az ötödik Ricciardót előzte meg. Vettel kiforgott az indulás után, az utolsó helyre esett vissza.
Az élmezőnyben Norris nyerte a legtöbb helyezést a rajtnál, a mclarenes két helyet jött fel, a nyolcadik helyen autózott a brit.
Engedélyezett a DRS használata, de Hamilton már a nyitási távolságon kívül üldözte a leggyorsabb kört is megfutó Bottast.
A pontszerzők állása: Bottas, Hamilton, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Gasly, Norris, Albon, Leclerc.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Vettel teljesen magától, senkitől nem zavartatva forgott meg a rajtnál. A német azóta a 18. helyig kapaszkodott fel.
Bottas meg is kapta első figyelmeztetését a csapattól: versenymérnöke tájékoztatása szerint már kritikus volt gumijainak hőmérséklete.
Verstappen az első körökben 4 másodperccel leszakadt Bottastól, de a Mercedesek túlmelegedő gumijai miatt a holland több tizedet is faragott a hátrányából. Közben Albon a mezőnyből elsőként kereket cserélt, közepesekről keményekre váltott a thai-brit versenyző.
Bottas előnye 1,2 másodperc Hamiltonnal szemben, Verstappen lemaradása pedig további 1,7 szekundum volt ekkor. Gasly autóján is kereket cseréltek, Albon elé tért vissza az AlphaTauri versenyzője.
Vettel időközben a 14. helyig zárkózott fel, de ez köszönhető Albon és Gasly, illetve Russell kerékcseréjének is.
Tíz kör alatt 10 másodperces hátrányt szedett össze az üldözőboly élén autózó Hülkenberg, mögötte a csapattárs Stroll autózott. A középmezőny egyre több tagja keményített be, ami a gumikat illeti: Giovinazzi, Magnussen és Latifi is váltott.
Gasly friss gumijainak köszönhetően elment Räikkönen mellett, aki nem hagyta magát. A finn visszatámadása nem volt sikeres, füstölősre kellett fékeznie az Alfa Romeo kerekeit.
„Nem fogok itt ülni, mint egy nagymama” – mondta Verstappen, majd elindult Hamilton után nyitott DRS-sel. A holland kemény gumijai még jól működtek, szemben Hamilton viseltes, hólyagosodó közepes abroncsaival.
Időközben Norris autóján is kereket cseréltek.
Bottas a mezőny éléről állt ki kereket cserélni, kemény gumikat kapott a hatodik helyre visszatérő Mercedes-pilóta.
Hamilton is kiállt friss kemény Pirellikért, Verstappen ezzel az élre állt. A brit Leclerc mögé érkezett, ezzel rosszabbul járt, mint a csapattárs.
Hülkenberg is a bokszban járt, Hamilton pedig elment Leclerc mellett a friss gumikon.
A mezőny többsége már járt legalább egyszer a bokszban. Hamilton veszített némi időt Bottasszal szemben, a brit lemaradása 3,6 másodperc a finn versenyzővel szemben.
Vettel keveredett komoly csatába Grosjeannal a 11. helyért, a németnek fél körébe került az előzés.
Albonnak küzdelmes versenye volt: miután egy gyönyörű manőverrel megelőzte Räikkönent, Gasly mögött találta magát.
Magnussen ért össze Latifivel, a dán egy pályán kívüli kaland után tért vissza agresszíven. Albon folyamatosan nyomás alatt tartotta Gaslyt a 12-13. helyen.
A Hungaroring után ismét egymásra talált Leclerc és Norris, de ezúttal a friss gumikat kapó ferraris maradt elől.
Az élmezőnyből csak az első helyezett Verstappen, a negyedik Sainz, a hetedik Ocon és a kilencedik Vettel nem cserélt még kereket. A Mercedes arra figyelmeztette Hamiltont, hogy a Red Bull hollandja veszélyt jelenthet, akár egy kiállással is teljesítheti a futamot.
Albon átverekedte magát Gasly AlphaTauriján időközben.
Verstappen továbbra sem lassul, a holland növeli a különbséget közte és a második Bottas között. A differencia ekkor 16 másodperc volt.
Vizsgálatot indítottak Magnussen és Latifi ügyében a versenybírák.
Sainz bokszkiállása majdnem nagyon rosszul sikerült, a spanyolt a McLaren majdnem kiengedte a szintén cserélő Ocon elé.
Verstappen előnye tovább nőtt, 17 másodpercre Bottasszal szemben. Hamilton gumijai is kezdtek elhasználódni, a birt hirtelen vissza is lassult, közel két másodpercet bukott csapattársával szemben.
Miközben Verstappen és Räikkönen továbbra sem cserélt még gumit, Gasly, Russell és Magnussen már kétszer is jártak csapatuknál. A Red Bull hollandja egy másodperccel gyorsabb volt Bottasnál a legutóbbi körben.
Pont féltávnál cseréltek Verstappenék, közepeseket kapott a holland, aki éppenhogy Bottas mögé, de bőven Hamilton elé tért vissza. A red bullos azonnal meg is támadta a Mercedes finnjét, el is ment mellette könnyedén.
Az állás: Verstappen, Bottas, Hamilton, Hülkenberg, Stroll, Leclerc, Norris, Albon, Ocon, Kvjat.
Magnussen öt másodperces időbüntetést kapott korábbi incidenséért Latifivel.
Verstappen előnye már több mint két másodperc Bottas előtt, a holland így ment el a finn mellett:
Miközben a hatodik helyen álló Leclerc megfutotta a verseny leggyorsabb körét, addig Vettel kissé leszidta a csapatot, őket hibáztatva a taktika miatt.
Norris is másodjára járt már a bokszban, nagyon elhasználódtak a McLarenen a bal hátsó kerekek.
Verstappenre rászólt a csapata, hogy felejtse el a gumikímélést, nyomhatja, ami a csövön kifér.
Ricciardo a célegyenest követő kanyargós részen kicsúszott, de visszatért a pályára a kitérő után.
Verstappennek több se kellett, azonnal villantott egy leggyorsabb kört.
Meglepőt húzott a Red Bull, alig pár kör után, egyszerre cserélt kereket Bottasszal Verstappen, levédekezve ezzel a Mercedes támadásait. Ekkor Hamilton vezetett, de hátravolt még neki egy bokszkiállás.
A pontszerzők állása: Hamilton, Verstappen, Bottas, Leclerc, Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Ocon, Albon, Ricciardo.
Hamilton próbálta tartani a lépést, Verstappen azonban lassan, de biztosan közeledett a kereket továbbra sem cserélő brit mögé. A különbség ekkor 11 másodperc volt.
A hetedik helyen haladó Albon futotta meg a leggyorsabb kört 15 körrel a verseny vége előtt.
A Red Bull thai-brit versenyzője volt a leggyorsabb a pályán, korábban így ment el Ocon mellett:
Leclerc-nek érett egy jó eredmény: a Ferrari monacóija csak egyszer cserélt kereket, és jó tempóval a negyedik helyen autózott, alig két másodperccel Bottas mögött. Hamilton sem hajlott már egy újabb kerékcserére az élen, hiába fogyott az előnye.
Verstappen újabb utasítást kapott: le kell dolgoznia hátrányát Hamiltonnal szemben. A brit azonban mégis úgy döntött, hogy kiáll friss gumikért, keményeket kapott a címvédő.
Hamilton csúnyán elfékezte a bokszbejáratnál a használt gumikat. A brit Leclerc mögé, a negyedik helyre tért vissza.
Tíz kör maradt a 70. Évfordulós Nagydíjból, az állás: Verstappen, Bottas, Leclerc, Hamilton, Hülkenberg, Stroll, Albon, Ocon, Norris, Kvjat.
Durván rákapcsolt Hamilton a friss gumikon, 1,7 másodpercet faragott a hátrányán Verstappennel szemben.
Hamilton először a dobogóért küzdött meg, Leclerc Ferrariján próbálta átrágni magát. A monacói próbált keményen védekezni, de nem tudott a jóval gyorsabb Mercedesszel szemben.
A procedúra közben sok időt veszített Hamilton, hátrány 9,4 másodpercre nőtt Verstappennel szemben.
Magnussen időközben feladta a versenyt.
Öt körrel a vége előtt Hamilton vészesen közeledett Bottas mögé, a finn nagyon szenvedett a kemény gumikon.
Így előzte meg a hatszoros világbajnok Leclerc-t korábban:
Megengedték a Mercedes-versenyzőknek, hogy küzdjenek egymással.
Hamilton könnyedén elment Bottas mellett, de mindössze 2,5 köre maradt arra, hogy ledolgozza 9 másodperces hátrányát Verstappennel szemben.
Ablon jó tempót ment a futamon, az utolsó előtti körben megelőzte Strollt az ötödik helyért.
Verstappen az utolsó körben akkora előnnyel vezetett, hogy még tréfálkozni is volt ideje, mielőtt leintette a kockás zászló. A kilencedik futamgyőzelmét arató hollandot a Mercedes párosa, Hamilton és Bottas kísérte célba. Leclerc újabb jó, már-már erőn felüli eredményt szállított a Ferrarinak negyedik helyével, megelőzve Albont.
Pontot szerzett még Stroll, Hülkenberg, Ocon, Norris és Kvjat. A másik Ferrarival Leclerc csak a 12. lett.
Kép(ek) forrása: Getty Images