Fontos mérföldkőhöz érkezett Danyiil Kvjat pályafutása a 70. Évfordulós Nagydíj hétvégéjén, mivel a vasárnapi versenyen nemcsak a Forma-1, hanem az orosz jubilálását is ünnepelhetjük, 100. versenyére készül ugyanis a pilóta.

Kvjat 2014-ben, a Toro Rosso színeiben mutatkozott be, miután alsóbb kategóriákban számos alkalommal bizonyított: 2012-ben a Formula Renault 2.0 Alps-bajnokságot nyerte meg, egy évvel később a GP3-ban (mai nevén: Forma-3-ban) koronázták bajnokká. A Forma-1-ig vezető úton 2010 óta a Red Bull terelgette.

F1: Százados lesz az orosz torpedó 1

Meggyőzően szerepelt első hétvégéjén az akkor mindössze 19 éves orosz: az időmérőn ugyan elkövetett egy apró hibát, az időmérőn nyolcadik lett, majd első nekifutásra, a 9. helyen célba érve első F1-es pontjait is megszerezte.

Első évében néhány pontszerzéssel és az összetett 15. helyén zárt, de így sem maradt el sokkal a későbbiekben kétszeres Formula-E-bajnokká avanzsált Jean-Éric Vergne-től, így a következő évben ő bizonyíthatott a Red Bullnál, miután az energiaitalosok négyszeres világbajnoka, Sebastian Vettel a Ferrarihoz távozott.

A Magyar Nagydíjon felállhatott a dobogó második fokára, az év végi elszámolásnál pedig három ponttal ugyan, de az előző évben – szintén friss Red Bull-osként – Vettel-verőnek kikiáltott Daniel Ricciardo előtt végzett.

F1: Százados lesz az orosz torpedó 2

Kvjat először az F1-es dobogón: a 2015-ös Magyar Nagydíjon a ferraris Sebastian Vettel mögött, valamint akkori csapattársa, Daniel Ricciardo előtt, a második helyen ért célba.

Így 2016-ra ismét bizalmat szavaztak Kvjatnak, és bár Sanghajban harmadik lett, a rajtnál kulcsszerepet játszott a Ferrarik ütközésében – ekkor érdemelte ki Sebastian Vetteltől az azóta már sokszor hallott „Torpedó” becenevet. A következő versenyen, Oroszországban a rajtnál aztán kétszer is összeakadt a némettel, ezzel mindkettejük versenyét tönkretéve.

Danyiil Kvjat Forma-1-es pályafutása számokban

  • 100 nagydíj
  • 97 rajt
  • 2 csapat: Toro Rosso/Alpha Tauri, Red Bull
  • 3 dobogós helyezés
    (2015, Magyar Nagydíj; 2016, Kínai Nagydíj; 2019, Német Nagydíj)
  • 1 leggyorsabb kör
  • 171 vb-pont

Ekkor döntött úgy a Red Bull vezérkara, hogy Kvjatot visszafokozza a Toro Rossóhoz – ez a pillanat jelentette Max Verstappen Red Bull-os karrierjének kezdetét. A visszaléptetés nem hozta meg a kívánt hatást: Kvjat a következő egy-másfél évben sem tudta összerakni magát fejben, a 2017-es Amerikai Nagydíjat követően kegyvesztetté vált.

A szakítás után egy évet a Ferrarinál töltött fejlesztőversenyzőként, majd 2019-re visszahívták a Toro Rossóhoz. A szezon első felében szorgalmasan csipegette a pontokat, a németországi káoszfutamon szerzett harmadik helyét követően sokan már újra a Red Bullban látták volna. A gyengélkedő, a visszafokozása óta egyre jobb formát mutató Pierre Gasly helyét végül Alexander Albonnak adták, aki egyelőre ugyanúgy nem tudja betölteni azt a szerepet, amit a csapat szánt neki.

F1: Százados lesz az orosz torpedó 3

A tavalyi Német Nagydíjat az a Max Verstappen nyerte, aki egykor átvette Kvjat helyét a Red Bullnál.

A 2020-as szezon Kvjatnak sem akar összeállni az immár AlphaTauri néven futó alakulattal: amíg Gasly neve mellett már két hetedik hely is szerepel, addig a 26 éves orosznál továbbra is csak egy pontot jegyeznek, 100. nagydíját – ami a 98. rajtja lesz – is csupán a 16. rajtkockából kezdheti meg. Mindenesetre Kvjat megadta a módját a jubileumnak, különleges sisakfestéssel készült a hétvégére:

A jelenlegi mezőnyből Kvjat a 12. versenyző, aki eléri a bűvös 100-ast az F1-ben, jelen állás szerint Lance Stroll jubilálhat legközelebb, de ő is legfeljebb két év múlva, mivel csak 67 nagydíjnál jár. Érdekesség gyanánt érdemes megjegyezni, hogy a Ferrari újdonsült üdvöskéje, Charles Leclerc még 50 nagydíjnál sem tart, míg Albon a múlt heti versenyen jutott el 25-ig ebben a mutatóban. Mondani sem kell, hogy a lista élén Kimi Räikkönen áll, a visszavonuláshoz egyre közelebb kerülő 2007-es világbajnok 320. nagydíjhétvégéjét futja.