Napos időben, 46 fokos aszfalt- és 29 Celsius-fokos levegőhőmérséklet mellett vette kezdetét az idei év kilencedik időmérő edzése Mugellóban, a 2020-as Forma-1-es Toszkán Nagydíjon. A harmadik szabadedzés eredményei alapján a Mercedes tűnt a favoritnak, de Max Verstappen is közel volt Valtteri Bottashoz és Lewis Hamiltonhoz.
A Q1 elején a két Williamsszel Nicholas Latifi és George Russell hajtott először a pályára. Kettejük közül a kanadai volt gyorsabb első nekifutásra, de hamar átugrották mindkettejüket a később próbálkozó versenyzők.
A versenyzőknek figyelniük kellett a szigorított pályahatárokra is a gyorskörökön: a 14-es kanyarban eddig szabadon át lehetett vágni a sikán jobbosát, de Michael Masi versenyigazgató a kvalifikáció előtt leszögezte, hogy kötelező legalább a rázóköveket érinteni.
En T14 se considerará que los pilotos están fuera de pista si ninguna parte del coche está en contacto con el piano rojo, blanco y verde.
At T14, a driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with
the red, white and green apex kerb. pic.twitter.com/NMsRrPGAmQ— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 12, 2020
Az első pengeváltások során Bottas 29 ezreddel gyorsabb volt Hamiltonnál, a Mercedesek mögött Verstappen hátrányá már majd’ 6 tizedmásodperc volt. A 4-5. helyekre a Racing Point versenyzői ugrottak fel, mögéjük csatlakozott a Red Bull-lal Alexander Albon és a gyorsabbik Ferrarival Charles Leclerc. A másik vörös autóval Sebastian Vettel első köre csak a 14. helyre volt elég.
A kvalifikáció első szakaszának vége előtt Pierre Gasly (AlphaTauri), Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), George Russell (Williams) és a két Haas volt a kiesőzónában. A hajrában néhány kivétellel szinte mindenki pályára hajtott, hogy javítson. Sokaknak ez sikerült is, így nem jutott tovább a monzai győztes Gasly, Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), a két Williams és Kevin Magnussen (Haas). Russell a leggyorsabb körén komolyat rodeózott a kavicságyban is, de így is verte csapattársát.
I believe the technical term for this from George Russell is „the full send” #TuscanGP pic.twitter.com/XYGkHpenPV
— iGP Manager (@iGPManager) September 12, 2020
A Q2-ben a megszokottakkal ellentétben nem kezdtek taktikázni a csapatok, ami a gumiválasztást illeti, mindenki a piros oldalfalú, lágy Pirelliket használva próbált továbbjutni. Az első mért körök után Hamilton állt az élen de csak 13 ezreddel volt gyorsabb Bottasnál. Verstappen is közelebb férkőzött, másfél tizedmásodperccel volt csak lassabb Hamilton idejénél. Őt a jelenlegi és a korábbi csapattársai Albon és a renault-s Daniel Ricciardo követték. A két Ferrari-pilóta közül Leclerc érezhette magát biztonságosabb helyzetben hetedik idejével, Vettel első köre a 13. helyre volt elég.
INCREDIBLE! 0.013s… 🤯 That’s all that splits Lewis and VB in Q2! pic.twitter.com/bztXueTddQ
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 12, 2020
A bokszutcában is zajlott az élet, a pályára tartó Verstappen majdnem ütközött az elsőre hatodik időt futó Lance Stroll Racing Pointjával.
🙈
Verstappen and Stroll getting cosy in the pit lane #TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/1DfxnRWbad
— Formula 1 (@F1) September 12, 2020
Az utolsó próbálkozás lehetőségével tízen éltek. Végül nem jutott tovább Lando Norris (McLaren), Danyiil Kvjat (AlphaTauri), Räikkönen, Vettel és Romain Grosjean (Haas). Hasonlóan Russellhez a Q1-ben, Kvjat is megjárta a nem leaszfaltozott részeket, komoly porfelhőt felverve ezzel.
Thanks Race Control, I didn’t know Kvyat went off track until I saw your notice. #TuscanGP #WTF1 @wtf1official pic.twitter.com/OkrXBRKorv
— Joel Reutens (@MikuNakanoo) September 12, 2020
A Q3-as első felfutások után Hamilton 59 ezredmásodperccel vezetett Bottas előtt. Őt Verstappen 4, a másik Red Bull-lal Albon nyolctizedes hátránnyal követte, míg az ideiglenes harmadik sort Stroll és Ricciardo bérelte ki. Mögöttük Leclerc és a mclarenes Carlos Sainz következett, Sergio Pereznek (Racing Point) és Esteban Oconnak (Renault) még nem volt mért köre. A mexikói később teljesítette első mért körét, mellyel az ideiglenes tabella ötödik helyére ugrott előre.
First Q3 laps in and it’s advantage Lewis 👊 VB goes second, 0.059s between the pair!
Can the Finn respond on his second run… 👀 pic.twitter.com/58SV5ftGhi
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 12, 2020
A fináléra mindenki felcsavarta a motorokat és új gumikat tett fel. Először Hamilton, majd Verstappen és Leclerc vágtak neki az utolsó gyorskörüknek. Őket Bottas követte, a sort Albon zárta. Egyik Mercedes-versenyző javított a körén, Bottas körét ráadásul egy sárga zászlós szekció is kompromittálta. Hamilton így is pályacsúccsal, 1:15,144-es idővel, megszerezte pályafutása 95. pole-pozícióját. A 3-4. hely maradt a Red Bull párosáé, a sárga zászlós jelzésen azonban Leclerc nyert sokat: a monacói még Ocon kiforgása előtt elhaladt az érintett szektorban, és az ötödik pozíciót érő időt futotta meg. Perez és Stroll lett a hatodik és a hetedik, de a rajtrácson majd helyet cserélnek a mexikói egy rajthelyes büntetése miatt. A legjobb tíz maradék helyein Ricciardo, Sainz és Ocon osztozkodott.
Ocon drops it at the exit of Turn 3 in front of Valtteri Bottas, meaning he has to slow for yellow flags guaranteeing pole position number 95 for Lewis Hamilton in his career. #TuscanGP pic.twitter.com/lVIqBwbawx
— iGP Manager (@iGPManager) September 12, 2020
A 2020-as Forma-1-es Toszkán Nagydíj vasárnap délután 15.10-kor kezdődik.