Már a rajt előtt lenullázta győzelmi esélyeit Lewis Hamilton a Forma-1-es Orosz Nagydíjon, mivel az arra kijelölt zónán kívül végzett rajtgyakorlatot. A büntetése ráadásul duplázódott, mivel a rajtrácsra nem egyenletes tempóban hajtott ki; a kerékcseréjét megelőzően tíz másodpercig kellett várakoznia – így hiába indulhatott az élről, végül csak harmadik lett Szocsiban.
Valtteri Bottas pedig élt a lehetőséggel, és megszerezte idei második győzelmét, vagyis Hamilton továbbra sem tudta beállítani Michael Schumacher győzelmi rekordját. A brit büntetésével ugyanakkor nem értett egyet Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke sem, „túlzásnak” nevezte az ítéletet.
„A hibák is közösek, tehát szó nincs arról, hogy ez a csapat vagy Lewis hibája lenne. Nem is akarok mutatni senkire, soha nem is csináltam ilyet. Ronnal [Meadows, a Mercedes sportigazgatója – szerk.] voltam a stewardoknál, ahol az az ítélet született, hogy nem volt megfelelő helyen, ugyanakkor arról nem tettek említést, mi lett volna az. Sem a versenyigazgatói közleményben, sem a szabályzatban” – kifogásolta a szankciót.
A look back at the time penalties incurred by polesitter Lewis Hamilton before lights out – which ended up changing the complexion of the Russian Grand Prix#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/3EZ43De2UB
— Formula 1 (@F1) September 27, 2020
„A másik az volt, hogy nem egyenletes tempóval teljesítette a rajtrácsra kivezető köreit, ami ugyancsak vitatható, viszont a futamnak már vége” – magyarázta Wolff. „10 másodperces büntetést kapott, pedig visszás egy kivezető körön vétett kihágásért a versenyen büntetést kapni, de muszáj elfogadni és továbblépni.”
„Nem örülök a büntetésnek, mert túlzás, de mindig tisztelem a versenyfelügyelők munkáját, de ebben az egyben abban értünk egyet, hogy nem értünk egyet” – folytatta a csapatfőnök, majd boncolgatta tovább, hogy mi, vagyis inkább mi nem szerepel Michael Masi versenyigazgató feljegyzései között.
„Ha jól értesült vagyok, a versenyigazgatói utasítás kimondja, hogy a rajtgyakorlatokat a bokszutca jobb oldalán, a lámpák után lehet elvégezni, és pontosan ez is történt. A kijelölt hely tehát a jobb oldalra vonatkozik, a lámpák után.”
Wolff hozzátette, evidens, hogy Hamilton semmilyen előnyhöz nem jutott azzal, hogy máshol csinálta meg a rajtpróbát. „A dolgok nem feketék és fehérek, van helye az értelmezésnek. És vannak szabályok, amiket kétféleképpen lehet értelmezni, a józan ész határain belül” – érvelt a kétértelmű megfogalmazásokkal kapcsolatos tézise mellett.
A Mercedes főnöke aztán újra hangsúlyozta, hogy Hamilton verseny közben kapott két büntetést egy olyan vétségért, ami még a futam előtt történt, majd megjegyezte: „Az sem volt számukra egyértelmű, hogy ezzel bármit nyert-e Lewis, vagy sem. Szerintem nem, mivel ott tapadás nincs, legalábbis jóval kevesebb, mint a normál rajtpozíciónkban. Vége a napnak, ezért szabadultak el az érzelmek.”
Bottas győzelmének viszont örült Wolff, elmondása szerint „már régóta megérdemelt egy futamgyőzelmet, és ez az, ami megalapozza a boldogságomat”, emellett az 1-3. hely elég ok az örömre, elégedettségre, hozzátéve persze, hogy tanulnak majd a történtekből.
A bajnokságot még így is 44 ponttal vezető Hamilton már korántsem kezelte annyira higgadtan a helyzetet. A hetedik világbajnoki címére hajtó brit a futam közben többször is kifakadt, majd a leintés utáni gyorsinterjúknál nem is volt hajlandó beszélni az esetről.
Valamivel később természetesen nyilatkozott a hibájáról, de sokkal inkább összeesküvést, szabotázst vél felfedezni versenyirányítói oldalról, mintsem azt, hogy ő rontotta volna el. Mindenesetre a következő négy hétvégén már valóban pengeélen fog táncolni, hiszen a két időbüntetés mellé egy-egy, összesen két büntetőpont is járt, így mindössze két strigula választja el a tizenkét büntetőpont után automatikus versenyeltiltástól.
FRISSÍTÉS: a stewardok utólagos döntésükkel elvették Hamiltontól az Orosz Nagydíjon neki kiosztott 2 büntetőpontot.