A Honda tegnap ledobta az F1-es atombombát: a japán gyártó bejelentette, hogy 2021 végéig szól szerződése lejárta után (újra) kiszáll a Forma-1-ből, azaz partnerei, a Red Bull Racing és az AlphaTauri erőforrás nélkül maradnak a sportág 2022-ben induló új korszakára.
Egyelőre nem tudni, mi is lesz az energiaital-gyártó F1-es projektjével, vajon ők is kiszállnak, belép-e egy új motorgyártó addig, esetleg megveszik-e a Honda-motor licencét, hogy aztán ők maguk gyártsák/gyártassák azt, de ha a Red Bull korábban már elutasító Mercedesnél és Ferrarinál nem jön pálfordulás, a legvalószínűbb az, hogy a Renault-tól kapnak motorokat, a szabályok is ezt diktálják.
A Red Bull és a Renault sikert sikerre halmozott az előző évtized elején, zsinórban négy konstruktőri és egyéni világbajnoki címet gyűjtöttek be 2010-13-ban, ám a 2014-ben indult hibridkorszakra nem készült fel jól a francia márka, a Red Bull Racing már 2015-től kereste a szakítás lehetőségét, éveken keresztül ment az egymásra mutogatás, üzengetés, visszafordíthatatlanul megromlott „házasságot” végül 2018 végén bontották fel.
Jobb – de valószínűtlenebb – megoldás híján a szabályok azt diktálják, hogy a motor nélkül maradt F1-es csapatokat az aktuálisan legkevesebb partnert kiszolgáló gyártónak kötelessége ellátnia, így az exek 2022-re kényszerházasságra léphetnek, a Red Bull kénytelen lehet újra a Renault-val dolgozni, amely jövőre már kizárólag a saját, Alpine-ra átkeresztelt alakulatának szállít erőforrásokat.
A franciák „befogott orral” ugyan, de készek lennének „segíteni”.
„Ismerjük a szabályokat, és tartanánk is magunkat hozzájuk. Úgy gondolom, hogy ez csak akkor merülhet majd fel, ha a Red Bull nem talál más megoldást, de nagyon remélem, hogy nem így alakul” – nyilatkozta a Reutersnek a Renault F1-es főnöke, Cyril Abiteboul.
A spanyol Marca közben arról ír, hogy a Red Bull a Mercedesnél kopogtat majd először – a dolognak persze csak akkor van értelme, ha mégis igaznak bizonyul a többször cáfolt pletyka, miszerint a stuttgarti márka hamarosan eladja a gyári csapatot a szponzorként idén beszállt INEOS-nak.
A motorpartnerváltást elvileg a jövő év májusáig kell jelezni a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felé.