A Honda a múlt héten – a nagyközönség számára – váratlanul bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg jelenlegi szerződését, 2021 végén távozik a Forma-1-ből, ami igen nehéz helyzetbe hozza a japán gyártó partnereit, a Red Bull Racinget és az AlphaTaurit.
Az energiaital-gyártó motorsportfőnöke, Helmut Marko a német Auto Motor und Sportnak beszélt a kilátásokról, azzal kezdte, hogy szerinte lehetetlen lenne új belépővel pótolni a Hondát.
„Senki nem fog ennyi energiát fordítani a motorfejlesztésre a következő szabálycsomagig hátrelévő négy év kedvéért. És mindenki tudja, hogy nem lehet rögtön versenyképesen kezdeni. A hibridtechnológia túl bonyolult és költséges ehhez” – mondta, hozzátéve, hogy a Honda távozásában is szerepet játszottak a költségek.
„Korábban kellett volna csökkentenünk a kiadásokat. De 2022-től megint új hengerfejek kellenek majd, hogy 20 százalékos bioüzemanyaggal is működjenek a motorok, aztán 2023-ban megint új motor kell a 100 százalékos e-üzemanyaghoz. Pluszkiadások, melyekből semmit nem látnak a nézők” – panaszolta.
„Tény, hogy szerezhetünk motort (2022-re), de nem feltétlenül akarjuk bármelyiket” – utalt arra, hogy míg a Mercedes tetszenek neki, azt valószínűleg nem használhatják, a Ferrari jelenleg teljesen versenyképtelen, és a Renault sem tűnik ideális partnernek.
„Ha a Renault-t választjuk, olyan motort kapunk, amit a saját igényeiknek megfelelően építettek, a saját kasztnijukhoz igazítottak. Az megint csak kompromisszumot jelentene számunkra.”
A Honda nyitottnak tűnik arra, hogy átadja a saját erőforrása licencét a Red Bullnak, de Markót nem lelkesíti a saját motorprogram működtetése:
„2022-ben már jönnének is a problémák: azonnal át kellene alakítanunk a motor a bioüzemanyaghoz, azt pedig jól tudjuk, hogy milyen komplex ez a technológia. Ezt mind figyelembe kell vennünk.”
A fentiekből következően a Red Bull távozása sem kizárt…
„Ha nem találunk versenyképes megoldást, az is egy opció” – ismerte el Marko. „Max (Verstappen) szerződésében versenyképes motor van kikötve, és persze mi magunk is olyat akarunk. Világbajnoki cím szerzésére alkalmas motor nélkül nem érdekes számunkra az F1-es projekt.”