F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen

91 - 91: a Forma-1-es Eifel Nagydíj megnyerésével Lewis Hamilton kiegyenlített Michael Schumacherrel szemben, ami a győzelmek számát illeti. Max Verstappen lett a második, Daniel Ricciardo pedig a dobogóig vezette a Renault-t. A Mercedes örömét műszaki hiba árnyékolta be.

F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen

A mercedeses Lewis Hamilton nyerte a 2020-as Forma-1-es Eifel Nagydíjat a Red Bull-os Max Verstappen és a renault-s Daniel Ricciardo előtt. Az 60 körös futam elején címvédő számára csapattársa, Valtteri Bottas jelentette a legnagyobb kihívást, de győzelme nem forgott igazán veszélyben, miután a finn hibázott, majd műszaki hiba miatt kiesett.

F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen 1

A rajttól még Bottas jött el elsőként, kiesése után azonban hamar kialakult a Hamilton, Verstappen, Ricciardo sorrend – az ausztrál remek előzésekkel verekedte előre magát. George Russell és Kimi Räikkönen balesete miatt azonban virtuális biztonsági autós zóna lépett életbe, a williamses ki is esett a versenyből, az Alfa Romeo finnje – aki nem mellesleg rekordot jelentő 323. futamán indult – 10 másodperces büntetést kapott emiatt.

A Jégember végül 12. lett, közvetlenül Sebastian Vettel mögött célba érve. A Ferrari németjének nem volt jó futama, egy megforgás is színesítette 60 nürburgringi körét.

Habár esőt is jósoltak, az nem érkezett meg, nem kavarta fel az állóvizet, de a virtuális biztonsági autó miatt megoszló taktikákat egy csapásra egységesítette a Lando Norris megálló McLarenje miatt pályára küldött biztonsági autó 15 körrel a leintés előtt. Ekkor szinte mindenki kereket cserélt, és az utolsó pár körön egy sprintverseny zajlott. Túl sok érdemi akció nem történt, de dicséret jár Nico Hülkenbergnek: a Racing Pointhoz beugró német több pozíciót is előrejött, így a nyolcadik helyen végzett a beteg Lance Stroll helyettese. Ő is lett a nap versenyzője, 12 helyet javított a verseny során.

A dobogósok mögött Sergio Perez lett a negyedik a másik Racing Pointtal, ötödik helyen végzett az állva maradt McLarennel Carlos Sainz, hatodikként pedig Pierre Gaslyt (AlphaTauri) intették le. Charles Leclerc a hetedik helyével mentett néhány pontot a Ferrarinak, az említett Hülkenbergen kívül pedig pontot szerzett még Romain Grosjean (Haas) és Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo).

Bottason, Russellen és Norrison kívül feladta még a futamot a Red Bull-os Alexander Albon, aki 22 igen kaotikus kör után gurult be a bokszba, a csapat közleménye szerint erőforrásproblémák miatt. Esteban Ocon sem ért célba, Renaultja 21 körig bírta a Nürburgringen.

Az egyéni pontverseny élén nem történt változás: Bottas hátránya tovább nőtt Hamiltonnal szemben, a finn 161 ponttal rendelkezik, míg csapattársa 220 egységgel várhatja a folytatást. Verstappen maradt a harmadik 147 ponttal. A konstruktőrök közt a Mercedes 391 ponttal áll elől, a Red Bull 211 egységgel követi őket. A 116 pontos McLaren elbukta a harmadik helyet a 120 pontos Racing Pointtal szemben, a Renault 114, a Ferrari 80, az AlphaTauri 67 pontos 11 futamot követően.

F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen 2

A szezon két hét múlva a Portugál Nagydíjjal folytatódik.

A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.

Kissé felhős időben, 8 fokos levegő- és 15 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók rajtrácsra a 2020-as szezon tizenegyedik Forma-1-es futamára, az Eifel Nagydíjra.

Az év 11. pole-pozícióját Valtteri Bottas szerezte meg csapattársa, Lewis Hamilton előtt, megelőzve a Red Bull-os Max Verstappent és a Ferrarival kisebb meglepetést okozó Charles Leclerc-t. A harmadik soron Alexander Albon és Daniel Ricciardo osztozhatott a Red Bull-lal és a Renault-val, az ausztrál mögül csapattársa, Esteban Ocon indulhatott. A legjobb tízbe befért még Lando Norris (McLaren), Sergio Perez (Racing Point) és Carlos Sainz (McLaren).

A nürburgringi futamon eredetileg csak egy német indult volna Sebastian Vettel személyében. A ferraris a 11. helyről kezdhette a versenyt, míg a Lance Stroll helyére beugró Nico Hülkenberg a huszadik rajtkockába állhatott fel a Racing Pointtal.

F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen 3

A nagy része fele a lágy gumikon kezdte a futamot, leszámítva Vettelt, a két AlphaTaurit és a haasos Romain Grosjeant, akik a sárga oldalfalú közepes keveréket választották.

A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, lágy-közepes elosztásban, 25 körös lágy gumis etappal. Hasonlóan gyorsnak gondolták a kétcserés lágy-közepes-lágy változatot, melyben a lágy gumis etapok 19 körösek lehetnének. Ennél valamivel lassabbnak gondolták az olaszok a lágy-közepes-közepes felosztást, két 21 körös közepes gumis etappal a 60 körös versenyen.

vége 0 új esemény

2020 Forma-1 Eifel Nagydíj

14:16

Rajt/1. kör

Hamilton jobban rugaszkodott el a piros lámpák kialvása után, de az egymás után következő kanyarokban Bottas visszaállt az élre, és ellépett a brittől. Mögöttük sem változott a sorrend, Ricciardo azonban feljött az ötödik helyre.

14:17

2. kör

Bottas 1,5 másodperces előnyt épített ki Hamiltonnal szemben, őt 1 másodperccel lemaradva követte Verstappen, látszólag mindenféle erőlködés nélkül.

14:20

4. kör

Leclerc dobogós esélyei nem tűntek túl jónak, inkább Ricciardóra kellett figyelnie, aki közvetlenül mögötte érkezett.

A visszajátszásokból kiderült, hogy Vettel bemozdult a rajtnál.

14:21

5. kör

A pontszerzők állása: Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Albon, Norris, Perez, Ocon, Sainz.

14:23

6. kör

Ricciardo a célegyenes végén próbálta megelőzni Leclerc-t, de a monacói elsőre kivédekezte a támadást.

14:24

7. kör

Grosjean arra panaszkodott, hogy egy Räikkönen autója által felvert kavics akkora erővel repült az ujjának, hogy az is lehet, hogy eltört. Hangján hallható volt, hogy nagyon fájt neki.

14:26

8. kör

Albon hamar letudta első kerékcseréjét, miközben Ricciardo hiába próbálkozott újabb előzéssel. Sainz ezalatt olyan információt kapott, hogy perceken belül elérheti a pályát egy könnyed zápor.

14:27

9. kör

Ricciardo ezúttal más megközelítést választott, és külsp ívről kezdte a manőversorozatot, mellyel átfűzte magát Leclerc-en. Az ausztrál feljött a negyedik helyre, hátránya 17 másodperc a harmadik Verstappenhez képest.

14:29

10. kör

Perez és Norris is megküzdött az első kanyarokban a hatodik helyért, de a brit megőrizte az előkelőbb pozíciót.

14:31

11. kör

Lágyakról közepesekre váltott Leclerc, és többen is gumit cseréltek, miközben Vettel a célegyenes végén forgott keresztbe, teljesen elfékezve ezzel gumijait.

14:32

12. kör

Kemény gumikra váltott a Ferrari négyszeres világbajnoka a korábbi hiba után, a 18. helyen folytatja az Eifel Nagydíjat Vettel.

14:34

13. kör

Változás az élen! Bottas nagyon csúnyán elfékezte a gumijait, Hamilton pedig kihasználta a súlyos hibát, és elment a finn mellett. Verstappen is utolérte őt, de nem sikerült azonnal előznie. Bottas ki is ment a kör végén kereket cserélni, közepeseket kapott.

14:35

14. kör

Zajlanak az események: Russell jókora ütést kapott Räikkönentől, a Williams bal hátsó kereke defektes lett a nagy repüléstől.

14:36

15. kör

Russell ki is esett ezzel, Verstappen pedig egyre erősödő esőt jelentett a pálya végéből.

A korábbi helycsere az élen:

14:38

16. kör

Kerékcseréje után Bottas elkezdte a visszazárkózást, Ricciardo mellett elhaladva feljött a harmadik helyre.

Virtuális biztonsági autós zóna lépett életbe Russell autójának mentése miatt.

14:40

17. kör

Hamar véget ért a virtuális biztonsági autós zóna, csak Hamilton és Verstappen tudta jól kihasználni az időnyerési lehetőséget egy kerékcserével, Ricciardo már rajtavesztett a bokszkiálláson.

14:42

18. kör

Egyre kaotikusabb a futam, Bottas autójából elment az erő és lelassult, Albon és Kvjat pedig ütköztek, az orosz első szárnya a célegyenesben hevert.

14:44

19. kör

Bottas kiszállt az autójából, műszaki hiba miatt adta fel a versenyt a Mercedes finnje. Eközben folyamatosan sárga zászlót lengettek a célegyenesben a törmelékek miatt, melyet ez az incidens váltott ki:

14:45

21. kör

Felkavarodott kissé a sorrend, a pontszerzők állása: Hamilton, Verstappen, Norris, Perez, Ocon, Sainz, Ricciardo, Gasly, Albon, Leclerc.

14:47

22. kör

Räikkönen 10 másodperces büntetést kapott 323. F1-es versenyen a Russell-incidens miatt.

14:49

23. kör

Kissé ámokfutó módjára közlekedett Albon, a másik AlphaTaurival, Gaslyval is összetűzésbe keveredett. A francia figyelt, így nem ütközött a két versenyző.

Eközben Oconnál is műszaki hiba ütötte el a fejét, a Renault versenyzője fel is adta a futamot.

14:51

25. kör

Albon 5 másodperces büntetést kapott, de abban a pillanatban ki is szállt a versenyből, autóját a garázsba tolták. Egyelőre nem tudni, miért.

14:53

26. kör

A beugró Hülkenberg versenye eddig remek volt, a német ekkor éppen a 9., pontszerző helyen állt. Hamilton eközben 4 másodpercre növelte előnyét Verstappennel szemben.

14:55

27. kör

Négyen már kiestek, és a harmadikként haladó Norris is problémákat jelentett: a McLaren szerint szenzorgondok álltak a háttérben, és nem akart javulni a helyzet, a vezethetőségre is panaszkodott a brit.

14:58

28. kör

Leclerc már járt a bokszban, így könnyedén előzte Gaslyt, aki a rajt óta használt abroncsokon haladt.

14:59

29. kör

Perez és Sainz is kereket cserélt, valószínűleg először és utoljára a versenyen – feltéve, ha nem jön az eső…

15:01

30. kör

Féltávnál Norris is a bokszban járt, vissza tudott térni a pozícióját fenyegető Perez elé.

15:02

31. kör

Perez a melegebb gumikon könnyedén elment Norris mellett, így gazdát cserélt az 5-6. hely. Az állás: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Perez, Norris, Sainz, Giovinazzi, Vettel, Räikkönen.

15:04

32. kör

Hamilton előnye már 5,4 másodperc Verstappenhez képest, a harmadik Ricciardo már egy perces lemaradással követi a britet. Már minden pilóta járt legalább egyszer a bokszban, de eltérő időpontban, így taktikailag még várhatók izgalmak.

15:05

33. kör

Perez szinte repült a pályán, hamar utolérte a negyedik helyen haladó Leclerc-t.

15:07

34. kör

Leclerc nem húzta sokáig, a sikán után elment mellette Perez, de a monacói kihasználva a DRS-nyitási lehetőséget, a célegyenesben visszavette a negyedik helyet.

15:08

35. kör

Perez ezúttal nem hagyott nyitott lehetőséget, sikerült megelőznie Leclerc-t és eltávolodnia tőle.

A szenvedő Norris folyamatosan csúszott vissza, a csapattárs Sainz is elment mellette a 6. helyért.

15:11

37. kör

Leclerc másodjára is friss gumikat kapott a Ferraritól, a 10. helyre tért vissza a pályára, ahol Gaslyval keveredett csatába.

Räikkönen rekorddöntő versenye továbbra sem alakult jól, a finn autójáról leszakadt a bal első szárnyvéglap.

15:13

39. kör

Hamilton 8 másodperc feletti előnnyel vezetett, amikor utolérte a hatodikként autózó Norrist, és lekörözte őt.

Leclerc is előzött, de annak tétje is volt: Räikkönen mellett ment el a monacói, így ő lett a 9.

15:15

40. kör

Az állás a versenytáv 2/-3-ánál: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Perez, Sainz, Norris, Leclerc, Vettel, Gasly, Hülkenberg. Két pozíciócsere is történt, az egyik a Ferrari-pilóták közt, a másik pedig az utolsó pontszerző helyért: a helyettes eddig 10 helyet javított rajtpozíciójához képest.

15:16

41. kör

Vettel még egy pozíciót veszített, a használt kemény gumikon nem tudta tartani a lépést Gaslyval.

15:17

42. kör

Német a német ellen: Hülkenberg is elment Vettel mellett a 9. helyért.

15:20

43. kör

Vettelt nem hagyták tovább szenvedni, kereket cseréltek a németnél, a 15. helyre tért vissza a négyszeres világbajnok a bokszból.

15:23

45. kör

Pályára küldték a biztonsági autót Norris megálló autója miatt. Hatalmas a forgalom a bokszutcában, az éllovasok is kint jártak.

15:27

47. kör

A kerékcserék lebonyolítása után módosult sorrend: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Perez, Sainz, Leclerc, Grosjean, Gasly, Hülkenberg, Giovinazzi.

15:29

48. kör

Az első versenyző maradt csak a safety car mögött, a többiek kielőzhettek, hogy visszavegyék a körüket.

15:32

49. kör

A biztonsági autó a kör végén elhagyta a pályát, és újraindulhatott a száguldás a versenyzők nagy örömére. Hamiltonék nem győztek panaszkodni a hideg gumik miatt, míg a sorban voltak.

15:34

50. kör

Hamilton jól rajtolt, Ricciardo pedig Verstappent támadta, Perez pedig az ausztrált. Helycsere nem történt az elejében, Grosjean azonban kettő helyet veszített Gaslyval és Hülkenberggel szemben.

15:36

51. kör

Gasly a friss lágy gumikat kihasználva feljött a hatodik helyre, Leclerc a közepeseken nem igazán tudott hatékonyan védekezni. Hülkenberg is esélyesnek tűnt a Ferrari megelőzésére.

15:37

52. kör

Hamilton új körrekordot futva próbált meglógni Verstappen elől, hamar 2 másodpercre növelte előnyét. Ricciardo küzdött a harmadik helyért, Perez DRS-sel támadhatta.

15:39

53. kör

Tovább faragott a körrekordon Hamilton. Az állás mögötte: Verstappen, Ricciardo, Perez, Sainz, Gasly, Leclerc, Hülkenberg, Grosjean, Giovinazzi.

15:40

54. kör

Újabb kör, újabb körrekord Hamiltontól. Készülhet a rekordbeállításra a brit?

15:43

55. kör

Magnussen és Vettel kakaskodtak egymással egy kicsit, melyből a német jött ki jobban. A ferraris így a 11. helyre jött fel, Magnussen pedig még Räikkönen mögé is visszacsúszott a 13. helyre.

15:45

57. kör

Úgy tűnt, hogy Ricciardo sikeresen kiautózott akkora előnyt, hogy biztonságban érezze magát a harmadik helyen. Ez azért nem volt túl nagy, alig több mint egy másodperc.

15:47

59. kör

Hamilton 3,8 másodperccel vezetett Verstappen előtt két körrel a leintés előtt. Ricciardo állt a virtuális dobogó utolsó fokán, nyomában Perezzel.

15:53

60. kör/Cél

Az utolsó körben már nem változott az első négy pilóta sorrendje, így Hamilton megszerezte pályafutása 91. győzelmét, beállítva Michael Schumacher vonatkozó rekordját. Verstappen lett a második, Ricciardo pedig megszerezte a Renault első dobogóját a csapat 2017-es visszatérése óta.

Perez lett a negyedik, Sainz pedig az ötödik. Gasly a hatodik helyen végzett, Leclerc pedig végül maga mögött tartotta az őt üldöző Hülkenberget. Pontszerző lett még Grosjean és Giovinazzi is.

16:14

Végeredmény

F1: Történelmet írt Hamilton a Nürburgringen 1

Kép(ek) forrása: Getty Images

Címlapról ajánljuk