Derült időben, 14-17 Celsius-fokos levegő- és 15-21 fokos aszfalthőmérséklet mellett zajlott a 2020-as Forma-1-es Emilia-romagnai Nagydíj első és egyetlen szabadedzése a 4909 méteres, 19 kanyaros imolai Autodromo Enzo e Dino Ferrari pályán.
Az F1-es mezőnyből mindössze Kimi Räikkönen versenyzett itt 2006-ban, amikor még San Marinó-i Nagydíj néven volt az aszfaltcsík a versenynaptár része. Így nem is csoda, hogy a bokszutca nyitása után több autó is azonnal a pályára hajtott, hogy a 90 perces időkeretet minél hasznosabban töltsék.
A zsúfolt pályán több versenyző hamar versenyszituációba is került, a portugáliai hétvégén kétszer is ütköző Lance Stroll nem féltette a Racing Pointot a haasos Romain Grosjean mellett a Tamburello-sikánban. A kanyarkombináció többeknek is kihívást jelentett, az AlphaTauri orosz versenyzője, Danyiil Kvjat is prezentálta a legtöbbek által itt elkövetett hibát.
Our first overtake of the weekend 👌
Grosjean and Stroll duke it out in the early stages#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/NOmkVtlbxB
— Formula 1 (@F1) October 31, 2020
Kvyat is the first to take a trip through the gravel, at Tamburello#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/7BsYgMdteK
— Formula 1 (@F1) October 31, 2020
A kavicságyakat nem csak itt, hanem a pálya többi részén is megkóstolták a pilóták, Carlos Sainznak a célegyenesre fordító kanyar sikerült a vártnál kalandosabban a McLarennel.
Carlos Sainz finds the limits – and then some – coming out of Rivazza#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/QFBTbAxnFS
— Formula 1 (@F1) October 31, 2020
A versenyirányítás szigorúan figyelte a pályahatárokat, különös tekintettel a 9-es és a 15-ös kanyarok külső részére – utóbbi az utolsó szektor elején található sikán kijárata. Legtöbbször a Red Bull-os Alexander Albon fázott rá a szigorra, többször is túl szélesen fordult mindkét helyen, végül összesen 60 kört vettek el a pilótáktól.
Az edzés első fél órájában a Red Bull hollandja, Max Verstappen, valamint az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly pingpongoztak egymással a legjobb köridők tekintetében. Ezek az idők azonban még nem voltak mérvadóak, ugyanis azok még a kemény keverékű abroncsokon születtek, a lágyabb Pirellik az edzés későbbi szakaszában kerültek elő a legtöbbeknél.
Verstappen is top of the pile at the moment, with a 1:16.228 ⏱#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/aXmSxkpu2C
— Formula 1 (@F1) October 31, 2020
A két Mercedes élre is ugrott ennek köszönhetően: Valtteri Bottas és Lewis Hamilton a közepes gumikon léptek előre az első két helyre, de Verstappen még tovább „lágyított”, és a piros oldalfalú Pirelliken visszavette az első helyet. A pengeváltás egy jó ideig még zajlott az élen a három versenyző között a lágy gumikon, de a pilóták nem hajszolták a végtelenségig az egyre gyorsabb köröket, hagytak időt a versenyszimulációkra is.
A leintéskor végül Hamilton állt az élen 1:14,726-os köridővel, szűk három tizedmásodperccel előzve Verstappent. Bottas lett a harmadik, hátránya még fél másodpercen belüli volt csapattársához képest, a negyedikként végző Gasly lemaradása már közel egy másodperc volt.
Charles Leclerc az ötödik helyre repítette a Ferrarit, habár a monacói az edzés során többször panaszkodott autója alulkormányzottságára. Csapattársa, Sebastian Vettel fél másodperccel maradt el Leclerc legjobb köridejétől, a négyszeres világbajnok a 12. lett – a Scuderia várhatóan az idei harmadik olaszországi versenyen sem fog brillírozni. A monacóit a két Renault-val Daniel Ricciardo és Esteban Ocon követte. Kvjat lett a nyolcadik, a legjobb tízbe befért még Albon, illetve Stroll.
Az edzés utolsó perceiben többen is megpróbáltak javítani legjobb körükön, de akkora dugó volt a pályán, hogy egymást tartották fel a pilóták.
BOT: „There’s a bit of a traffic jam here!”
The Finn’s final run is scuppered as he encounters quite a few cars in close proximity 😯#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/SlHEj3DJqn
— Formula 1 (@F1) October 31, 2020
Az Emilia-romagnai Nagydíj időmérője magyar idő szerint délután 2 órakor kezdődik.