A mercedeses Lewis Hamilton nyerte a 2020-as Forma-1-es Emilia-romagnai Nagydíjat a csapattárs Valtteri Bottas és a Renault ausztrálja, Daniel Ricciardo előtt. A 63 körös futam elején úgy tűnt, hogy a címvédő számára csapattársa jelentheti a legnagyobb kihívást, ám a finn pilóta autója megsérült. Ez az eredmény bőven elegendő volt ahhoz, hogy a Mercedes behúzza zsinórban hetedik konstruktőri bajnoki címét.
A rajtot Hamilton nem kapta el jól: Max Verstappen simán elment mellette a Red Bull-lal, és Ricciardo is közel járt ehhez. A negyedikről az ötödik helyre visszacsúszott Pierre Gasly, ám az AlphaTauri franciája műszaki hiba miatt nem tudta jó eredményre váltani a remek rajtpozíciót, fel kellett adnia a futamot.
A bokszkiállások a vártnál hamarabb megkezdődtek, a lágy gumikon rajtolók sorban cserélték kemény keverékűre használt abroncsaikat. Az élen álló Bottas, Verstappen, Hamilton trió közepes gumikon haladt, közülük Verstappen, majd Bottas váltott először.
Hamilton ekkor megpróbálta elhúzni a kerékcserét, amit sikerrel tett: Bottas egy, még a rajtnál Sebastian Vettel Ferrarijáról leváló alkatrészt összeszedett, ez pedig visszalassította őt, valamint a mögé beragadó Verstappent is.
Here’s the piece of debris that BOT was carrying: pic.twitter.com/eeTn2CY9l3
— Adam Cooper (@adamcooperF1) November 1, 2020
Esteban Ocon Renault-jának műszaki hibája és félreállása miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe, ezt Hamilton kihasználva még időt is nyert bokszkiállásakor, így simán az első helyre tért vissza a kerékcseréről. Csapattársa nem bírta sokáig Verstappen nyomását, egy hiba során a holland is elment Bottas mellett.
LAP 30/63
Race over for Esteban Ocon – he’s out of he car and heading back to the garage #ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/M4DadQR9y8
— Formula 1 (@F1) November 1, 2020
LAP 43/63
Max finally gets his man – after a patient pursuit he takes P2 from Bottas with 20 laps remaining 👋#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/fjIVwlsJSd
— Formula 1 (@F1) November 1, 2020
A verseny végét szintén Verstappen kavarta meg: a holland egy defekt után beesett a kavicságyba, így jöhetett a biztonsági autó, ami az utolsó körökre összehozta a mezőnyt. A safety car mögött George Russell is kiesett, gumimelegítés közben összetörte a Williams versenygépét.
LAP 51/63 – SAFETY CAR
Max Verstappen is OUT of the race from P2 – tyre trouble brings his race to a dramatic end! 😬#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/an7USVqyyi
— Formula 1 (@F1) November 1, 2020
LAP 53/63
More drama at Imola – and this time it’s George Russell
Running behind the Safety Car, he hits the barriers 💥
„I don’t know what to say” he tells the team over the radio 😬#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/PMCv0wQrXE
— Formula 1 (@F1) November 1, 2020
Az újraindításra rendeződött a mezőny. A dobogót akár Sergio Perez is megörökölhette volna, ám a Racing Point taktikai hibát követett el azzal, hogy friss gumikat tettek a mexikói autójára a romeltakarítás idején. Másik pilótájuk, Lance Stroll is aratott a bokszban, a kanadai elütötte egyik szerelőjét.
Az újraindítás után a másik Red Bull-lal Alexander Albon szolgáltatott akciót, aki teljesen magától megforgott. Senki sem találta el a thai-brit versenyzőt, aki emiatt pontot sem szerzett. Remekelt azonban Danyiil Kvjat, az AlphaTaurinak egy remek negyedik helyet szállított.
LAP 59/63
Disaster for Alex Albon after the restart – he collides with Carlos Sainz and drops back to P15 💥#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/sAiFjVy8z1
— Formula 1 (@F1) November 1, 2020
Charles Leclerc egyenletes teljesítménye az ötödik helyre volt elég a Ferrarival, az utolsó körökben visszaverte Perez támadásait. A 7-8., illetve a 9-10. helyekért járó pontokat a McLaren és az Alfa Romeo versenyzői, Carlos Sainz, Lando Norris, Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi zsebeltek be.
Az említetteken kívül csak Kevin Magnussen nem fejezte be a nagydíjat, a Haas versenyzője a felváltásoknál jelentkező súlyos fejfájása miatt adta fel a versenyt. A Ferrarival Sebastian Vettel ismét egy pont nélküli futamot zárt, a német a 12. lett.
Az egyéni pontverseny élén nem történt változás: Bottas hátránya tovább nőtt Hamiltonnal szemben, a finn 197 ponttal rendelkezik, míg csapattársa 282 egységgel várhatja a folytatást. Verstappen a nullázás ellenére is maradt a harmadik 162 ponttal. A konstruktőrök közt a Mercedes már behozhatatlan előnnyel rendelkezik, és a Red Bull 226 pontja is minden bizonnyal elég lesz a második helyre. A harmadik hely környékén szoros az állás: a Renault (135 pont), a Racing Point (134 pont) és a McLaren (134 pont) között mindössze egy egység a különbség.
A világbajnokság két hét múlva Isztambulban folytatódik a Török Nagydíjjal.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Kissé felhős időben, 17 fokos levegő- és 23 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2020-as szezon tizenharmadik Forma-1-es futamára, az Emilia-romagnai Nagydíjra.
Az év 13. pole-pozícióját Valtteri Bottas szerezte meg csapattársa, Lewis Hamilton előtt, megelőzve a Red Bull-os Max Verstappent és az AlphaTauri volánjánál remeklő Pierre Gaslyt. A harmadik soron Daniel Ricciardo és Alexander Albon osztozhatott a Renault-val és a Red Bull-lal, a negyedik sorban pedig a ferraris Charles Leclerc, valamint Danyiil Kvjat várhatta a piros lámpák kialvását az AlphaTaurival. A legjobb tízbe befért még a két McLaren Lando Norris, Carlos Sainz sorrendben.
Az imolai időmérő sem sikerült jól Sebastian Vettelnek, a Ferrari németje csak a 14. helyről kezdhette 63 körös futamot.
A mezőny többsége a közepes gumikon kezdte a futamot, nyolcan (a két AlphaTauri, a két McLaren, Ricciardo, Albon, Leclerc és az Alfa Romeo olasz versenyzője, Antonio Giovinazzi) a piros oldalfalú lágyakon indultak.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, lágy-közepes elosztásban, 28-30 körös lágy gumis etappal. Hasonlóan gyorsnak gondolták a lágy-kemény változatot, melyben a lágy gumis etap 24-27 körös lehetne. Ennél rugalmasabb megoldásnak gondolták az olaszok a közepes-kemény felosztást, 26-35 körös közepes gumis etappal a 63 körös versenyen.
Third and last race in Italy! Let’s do this! 👊🏻🇮🇹 #ImolaGP pic.twitter.com/lg0K9S5KW4
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) November 1, 2020