Felhős, borult időben, 13 fokos aszfalt- és 12 Celsius-fokos levegőhőmérséklet mellett vette kezdetét az idei év tizennegyedik időmérő edzése az Isztambul Parkban, a 2020-as Forma-1-es Török Nagydíjon. A harmadik szabadedzés eredményei alapján továbbra sem lehetett eldönteni, ki a favorit a pályán, de a red bullos Max Verstappennek jól sikerült alkalmazkodnia a csúszós, nehéz körülményekhez.
A Q1-et megelőzően egy kóbor kutya volt az első, aki a nedves aszfaltcsíkra lépett. Szerencsére időben lekergették az állatot a pályáról, így időben elkezdődött a kvalifikáció, melynek elején mindenki kihajtott a bokszból az újra rákezdő eső miatt. Elég vegyes hozzáállással indultak el a versenyzők az első mért körökre, ugyanis teljesen vegyesen oszlott meg az intermediate és a teljesen esős gumikat használók aránya.
Look at this good doggo go pic.twitter.com/6oli1ekejy
— Fifty (@FiftyBucksVT) November 14, 2020
I guess there is a risk of rain #TurkishGP pic.twitter.com/6xBow2l4uq
— tami. (@Vetteleclerc) November 14, 2020
Az első próbálkozások után a kék oldalfalú, vizesebb körülményekre tervezett abroncsokat használók kerültek előnybe: Valtteri Bottas került az élre a Mercedesszel, megelőzve Esteban Ocon Renault-ját és Lance Stroll Racing Pointját – utóbbi a zöld oldalfalú átmeneti esőgumikon volt ilyen gyors.
Looks like there’s more rain on its way but we’ve got our opening laps in, P3 and 4 to kick things off!#TurkishGP #F1 pic.twitter.com/w8Tf74VoDW
— BWT Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) November 14, 2020
A Q1 felénél a képek és a rádiós jelentések tanúsága alapján még komolyabban rázendített az égi áldás. 6 perccel és 56 másodperccel a szakasz leintése előtt piros zászlóval megszakították a körözést a romló körülmények miatt.
Tip-toeing around the track… 🌧#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/WcGXGDfcxV
— Formula 1 (@F1) November 14, 2020
Közel háromnegyed óra kényszerszünet és az időjárás javulása után újraindult a száguldás. Mindenki a teljes esőgumik mellett tette le a voksát és hajtott ki a pályára, bár Kimi Räikkönen így is megforgott az Alfa Romeóval. 3 és fél perc maradt hátra, amikor Romain Grosjean elásta a Haas autóját a kavicságyban, emiatt újabb piros zászlós periódus következett.
🚩 RED FLAG 🚩
GRO 📻: „I’m stuck. I’m stuck. I’m stuck.”
The Haas driver is indeed stuck, and qualifying is stopped once more#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/wbvTEDGduI
— Formula 1 (@F1) November 14, 2020
A mentés után mindenkinek egy lehetősége maradt a Q1-ben. Ekkor a ferraris Charles Leclerc, Grosjean, Pierre Gasly (AlphaTauri), valamint a két Williams állt kieső helyen, de Verstappen is veszélyben volt 15. helyet érő idejével. Sokan javítottak, de végül nem jutott tovább a két Haas, Danyiil Kvjat és a két Williams. Nicholas Latifi el is ásta magát a kavicságyban a végén.
ELIMINATED: Q1
Magnussen
Kvyat
Russell
Grosjean
Latifi (📸)#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/mfchKvPfXn— Formula 1 (@F1) November 14, 2020
Az időmérő után még vizsgálat várható, ugyanis sokan a sárga zászló alatt javítottak legjobb köridejükön.
A Q2 igen érdekesen kezdődött azzal, hogy Latifi autóját még javában szállította el egy traktor a pályáról, veszélyes helyzetet teremtve ezzel.
Session starts with a dirty great truck on the edge of a slippery track. #TurkishGP pic.twitter.com/6b3V72MWKg
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) November 14, 2020
A gumiválasztást illetően elkezdődött a taktikázás: a két McLaren átmeneti esős gumikon hajtott ki a bokszból, míg a többiek még az esőgumikon próbáltak gyorsak lenni. A Red Bull és a Racing Point autói tűntek a leggyorsabbaknak a vizes aszfalton, míg a Ferrarik szenvedtek.
A körülmények folyamatosan javultak, ám a McLarenek átmeneti esőgumis választása korainak bizonyult ekkor még, vissza is váltottak esőgumikra. Az edzés végéhez közeledve Verstappen komoly előnnyel állt az élen, ám a Ferrarik és a McLarenek folyamatosan a továbbjutásért küzdöttek, miközben Räikkönen remekelt.
A köridők az utolsó pillanatig javultak, de a két McLaren, a két Ferrari és Gasly nem jutott tovább a Q3-ba, szemben a két Alfa Romeóval, a két Red Bull-lal, a két Mercedesszel, a két Renault-val és a két Racing Pointtal.
That is it for Lando’s Qualifying. He’s OUT.
He’ll be starting tomorrow’s race P11 ✊
🇹🇷 #L4NDO #TurkishGP #F1 pic.twitter.com/sw9lgburpR
— #L4NDO (@TeamL4NDO) November 14, 2020
A Q3-as első felfutásokra Ocon és a Racing Pointtal Sergio Perez már az intermediate gumikkal futott ki, előbbi kockáztatása eleinte nem jött be, de Perez az élre állt első köre után. Verstappen ugyan abszolút leggyorsabb körön volt, ám látva a mexikói idejét, a holland friss átmeneti esőgumikat kapott a Red Bulltól. Példáját többen is követték a mezőnyből.
Perez flies through on intermediate tyres with a 1:52.037 🔥
Despite this little spin 🌀#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Q8CFiIYrvR
— Formula 1 (@F1) November 14, 2020
Végül Lance Stroll tudott a legjobban alkalmazkodni a folyton változó körülményekhez, megszerezve F1-es karrierje első pole-pozícióját. A Racing Point remek eredményét Perez harmadik helye tette teljessé, csak Verstappen tudta a rózsaszín autókat szétválasztani. Alexander Albon a másik Red Bull-lal a negyedik lett, megelőzve Daniel Ricciardo Renault-ját. Lewis Hamilton csak a hatodik lett a Mercedessel, Valtteri Bottas pedig csak a kilencedik helyről rajtolhat. Ocon végül a hetedik leggyorsabb időt autózta, a két Alfa Romeo Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival a 8. és a 10. helyen zárta a kvalifikációt.
A 2020-as Forma-1-es Török Nagydíj magyar idő szerint vasárnap délelőtt 11.10-kor kezdődik.