A 2020-as Török Nagydíj lesz a Red Bull 300. Forma-1-es futama – elképesztő szám ez, tekintve, hogy az eddigi 1032 versenyhétvége közel harmadát teljesítette a Milton Keynes-i központú alakulat. Az energiaitalosok évtizedes F1-es szponzori múlttal a hátuk mögött 2005-ben csatlakoztak a sportághoz, a Jaguar csapatának felvásárlásával.
A kezdetekben a Forma-1-es paddock által csak bulicsapatként elkönyvelt istálló nem volt olyan sikeres, mint ahogy manapság ismerjük őket. Hamar összeállt a Christian Horner csapatfőnökből és Helmut Marko sportigazgatóból álló páros, melyet 2006-tól a Williamsszel és a McLarennel bajnoki címeket nyerő sztártervező Adrian Newey egészített ki. Hármuk munkájának gyümölcse hamar beérett: míg Horner a csapat ügyes-bajos dolgaival foglalkozott, Newey győzelemre esélyes autót adott a Marko által felfedezett fiatalok (Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Max Verstappen) feneke alá.
Mindössze egy év kellett az első dobogóig (2006 Monaco, David Coulthard), és fennállásuk ötödik évében kettős győzelmet ünnepelhettek a 2009-es Kínai Nagydíjon. 2010-től aztán jött a tarolás, az egyéni és a konstruktőri bajnoki címeket is bezsebelte 2013-ig a Red Bull.
A V8-as motorok elbúcsúztatása után ők sem tudtak komolyabban versenybe szállni a turbó-hibrid erőforrások éráját uraló Mercedesszel szemben, de jobb napjaikon azért képesek megszorongatni Verstappenék Lewis Hamiltonék orrát. Jelenleg bizonytalan a jövőjük, ahogy a partnercsapatuké, a szintén az energiaitalmárka kezében lévő AlphaTaurié is motorbeszállítójuk, a Honda kivonulása miatt.
A Red Bull eddigi 299 versenyén 13 versenyzője 63 győzelmet aratott (ebből 17 kettős győzelem), 62 pole-pozíciót szerzett, 67 leggyorsabb kört futott és 180 alkalommal állhatott dobogóra, öt néven pedig négy motorbeszállítót fogyasztottak el (Cosworth, Ferrari, Renault valamint TAG Heuer, Honda). Mindemellett ők tartják a kerékcsere-rekordot, 1,82 századmásodperccel.
A Red Bull Racing eddigi történetének legfontosabb állomásai
1 – Első futamuk remekül sikerült: a 2005-ös Ausztrál Nagydíjat a McLarenől érkező David Coulthard a negyedik, Christian Klien a hetedik helyen zárta
25 – Első dobogó Monacóban: Coulthard harmadik helye után Christian Horner kénytelen volt egy medencébe ugrani meztelenül 2006-ban
74 – Első győzelem Kínában: Sebastian Vettel Mark Webber előtt zárta az esős sanghaji futamot 2009-ben
106, 107 – Első konstruktőri, illetve egyéni bajnoki cím Brazíliában és Abu-Dzabiban: Vettel úgy nyerte meg a 2010-es pontvadászatot, hogy a szezon során csak egyszer állt a tabella élén: az utolsó futamot követően
„OK SEBASTIAN, GOOD JOB. I NEED TO WAIT UNTIL EVERYBODY CROSSES THE LINE BUT IT’S LOOKING GOOD. YOU JUST WAIT SUNSHINE, YOU JUST WAIT…
DU BIST WELTMEISTER.
SEBASTIAN VETTEL YOU ARE THE WORLD CHAMPION! ” 🥺❤️📽️: @F1#Vettel #Seb5 pic.twitter.com/LnJrDEeOGY
— Sebastian Vettel Italia (@sebforever587) May 24, 2020
122 – A 2011-es Japán Nagydíjon Vettelnek egy harmadik hely is elég volt a második vb-címhez. Az évadból ekkor még négy futam hátra volt
146 – Kaotikusan alakult a szezonzáró 2012-es Brazil Nagydíj, de Vettelnek végül egy rajtbaleset ellenére is összejött a harmadik bajnoki cím
Epic Brazil 🇧🇷 performances: Sebastian Vettel recovers from first lap spin, Interlagos, 2012 https://t.co/fHs173eBqL #BrazilGP #F1 #Seb5 pic.twitter.com/w6jhCni9Sl
— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) November 7, 2016
162 – 2013-ban Indiában Vettel fejet hajtott az RB9-es autója előtt, így köszönve meg neki negyedik vb-címét
208 – Max Verstappen első Red Bull-os versenyén rögtön nyert, a 2016-os Spanyol Nagydíj megnyerésével a sportág legfiatalabb futamgyőztesévé vált 18 évesen, 7 hónaposan és 15 naposan
Törökországban nem csak a Red Bull ünnepelhet: az Alfa Romeo csapatát működtető Sauber már a félezredik nagydíján indul.