Másfél hónap múlva elrajtol a 2021-es Forma-1-es szezon, aminek közeledtét jelzi, hogy a McLaren február 15-i, azaz hétfői bemutatójával kezdődnek az autóbemutatók is. Átmeneti szezonnak néz elébe a száguldó cirkusz, ennek ellenére akad néhány változás, ami így vagy úgy hatással lehet a csapatokra, hosszabb távon pedig akár az erősorrend is kiegyenlítettebbé válhat.
Alig lehet majd tesztelni
A Forma-1-ben minden eddiginél szorosabbra húzták a nadrágszíjat, ha tesztelésről van szó. Az idei idényt megelőzően mindössze három nap áll minden csapat rendelkezésére: március 12. és 14. között a szezonnyitó helyszínén, Bahreinben köröz majd a mezőny. (Igazságos elosztásban tehát másfél nap jut majd valamennyi versenyzőnek, kivételt képez a Williams párosa: a grove-iak az egyik napot ugyanis tesztpilótájuknak, a Forma-2-ben versenyző Roy Nissanynak adják.)
Noha az idei évre a technikai szabályok minimálisan változtak – több csapat is elismerte, hogy a 2021-es lényegében a 2020-as autójuk B-változata –, vannak helyzetek, amikor okozhat kellemetlenségeket a korlátozás. Gondoljunk csak a csapatváltók, az újoncok, illetve a Mercedes-motorokra váltó McLaren esetére.
2019-ben még nyolc, 2020-ban már csak hat napig készülhettek a pályán az új szezonra a csapatok, ami szintén drasztikus visszaesésnek számít ahhoz képest, hogy a 2015-ös idénynek nem kevesebb mint tizenkét kollektív tesztnap után vágtak neki. Így viszont minden eddiginél nagyobb jelentősége lehet a kiskapuknak, amit több csapat is kihasznál.
Január végén egy egész héten át tréningezett fioranói tesztpályáján a Ferrari, ennek köszönhetően Carlos Sainz másfél napot tölthetett a 2018-as SF71H volánja mögött. Az AlphaTauri eközben újabb és újabb tesztet szervez japán újoncának, Cunoda Jukinak – a Forma-2 tavalyi bronzérmese várhatóan ismét lehetőséget kap arra, hogy még a kollektív gyakorlás előtt Imolában körözzön csapata 2019-es modelljével, az STR14-gyel.
119 laps done for the day 💪 time for a rest @yukitsunoda07? pic.twitter.com/DyiflxvSRg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) February 3, 2021
Tudniillik, az F1-ben korlátlanul csak kétéves, vagy annál régebbi autóval lehet tesztelni; ha az aktuális modellt szeretné megjáratni valamelyik csapat, a három napon túl csak az évi két forgatási napjához nyúlhat. Ezekre viszont szigorú szabályok vonatkoznak: egy-egy ilyen napon legfeljebb 100 kilométer tehető meg, továbbá kötelező használni a Pirelli extrakemény bemutatógumijait.
Több csapat is jelezte már az elmúlt hetekben, hogy sikeresen beindította 2021-es autóját, de az Alpine, az Aston Martin, a Haas, valamint a Red Bull még nem jelentette be, mikor kerül sor a bemutatóra. Sőt, a Haasnál biztossá vált, hogy az előszezoni tesztek előtt nem tudják beröffenteni az autót, a járvány miatti utazási korlátozások miatt ugyanis a Ferrari szakemberei nem tudnak elutazni az amerikai gárda főhadiszállására.
A 2021-es előszezon menetrendje a következő:
Időpont | Esemény |
február 15., hétfő | a McLaren MCL35M bemutatója |
február 19., péntek | az AlphaTauri AT02 bemutatója |
február 22., hétfő | az Alfa Romeo C41 bemutatója |
február 26., péntek | a Ferrari csapatbemutatója |
március 2., kedd | a Mercedes W12 bemutatója |
március 5., péntek | a Williams FW43B bemutatója |
március 10., szerda | a Ferrari SF21 bemutatója |
március 12-14., péntek-vasárnap | kollektív előszezoni teszt Bahreinben |
Bizonytalansággal bélelt versenynaptár
Rendkívül optimistán vágott neki 2021-nek a Forma-1 vezérkara, ám a koronavírus-járvány annál lassabban szorul háttérbe, illetve tűnik el, mint azt sokan szeretnénk. A járvány visszaszorulása helyett különböző, fertőzőbb mutánsok járják a világot, így már január elején módosítani kellett az idei, egyébként rekordhosszú, 23 versenyből álló menetrenden.
Elhalasztották az Ausztrál és a Kínai Nagydíjat is, így a tervezetthez képest egy héttel később, március 28-án kezdődik az idény a Bahreini Nagydíjjal.
Imola viszont ismét helyet kapott a versenynaptárban, a napokban pedig azt is megerősítették, hogy a sokáig üresen álló május 2-i időpontban a Portugál Nagydíjat rendezik meg. Utóbbi mellé nem árt biggyeszteni egy halvány kérdőjelet, mivel az eddigi bizonytalanság a romló járványügyi adatokkal hozható összefüggésbe, amik csak a napokban kezdtek szignifikánsan javulni, másrészt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is leginkább szándékként fogalmazta meg a bejelentést.
A melbourne-i fordulót november második felére halasztották, amivel a vártnál sűrűbb ősz vár majd a mezőnyre: az első, 2018-as alkalom után is sokat kritizált, a tavalyi versenynaptárban – a kényszerhelyzet miatt – hemzsegő tripla hétvégékből nem kevesebb mint három várható, és ha vetünk egy pillantást az alábbi táblázatra, könnyen megállapíthatjuk: ha nem kell újabb verseny(eke)t törölni vagy halasztani – ami csodaszámba menne –, nehezen lehetne helyet szorítani a sanghaji versenynek, főleg úgy, hogy a járvány kiindulópontjának számító Kínában várhatóan nyárnál hamarabb semmilyen nemzetközi rendezvénynek nem adnak otthont.
Jelen állás szerint így néz ki a 2021-es naptár:
Dátum | Nagydíj | Helyszín |
2021. március 26-28. | Bahreini Nagydíj | Bahrain International Circuit, Szahír |
2021. április 16-18. | Emilia-romagnai Nagydíj | Autodromo Nazionale Enzo e Dino Ferrari, Imola |
2021. április 30. – május 2. | Portugál Nagydíj | Algarve International Circuit, Portimão |
2021. május 7-9. | Spanyol Nagydíj | Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona |
2021. május 21-23. | Monacói Nagydíj | Circuit de Monaco, Monaco |
2021. június 4-6. | Azerbajdzsáni Nagydíj | Baku City Circuit, Baku |
2021. június 11-13. | Kanadai Nagydíj | Circuit Gilles Villeneuve, Montréal |
2021. június 25-27. | Francia Nagydíj | Circuit Paul Ricard, Le Castellet |
2021. július 2-4. | Osztrák Nagydíj | Red Bull Ring, Spielberg |
2021. július 16-18. | Brit Nagydíj | Silverstone Circuit, Silverstone |
2021. július 30. – augusztus 1. | Magyar Nagydíj | Hungaroring, Mogyoród |
2021. augusztus 27-29. | Belga Nagydíj | Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot |
2021. szeptember 3-5. | Holland Nagydíj | Circuit Zandvoort, Zandvoort |
2021. szeptember 10-12. | Olasz Nagydíj | Autodromo Nazionale de Monza, Monza |
2021. szeptember 24-26. | Orosz Nagydíj | Sochi Autodrom, Szocsi |
2021. október 1-3. | Szingapúri Nagydíj | Marina Bay Street Circuit, Szingapúr |
2021. október 8-10. | Japán Nagydíj | Suzuka International Racing Course, Szuzuka |
2021. október 22-24. | Amerikai Nagydíj | Circuit of the Americas, Austin/Texas |
2021. október 29-31. | Mexikóvárosi Nagydíj | Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexikóváros |
2021. november 5-7. | São Pauló-i Nagydíj | Autódromo José Carlos Pace, Interlagos |
2021. november 19-21. | Ausztrál Nagydíj | Albert Park Circuit, Melbourne |
2021. december 3-5. | Szaúd-arábiai Nagydíj | Jeddah Street Circuit, Dzsidda |
2021. december 10-12. | Abu-dzabi Nagydíj | Yas Marina Circuit, Abu-Dzabi |
Az időpontok szempontjából nincs jelentősége, de az imolai mellett a mexikói és a brazil verseny is új nevet kapott. További fejlemény, hogy 2025-ig biztosan Interlagosban marad a Forma-1, és valószínűleg tovább is, a riói versenypálya megépítése ugyanis a különböző környezetvédelmi aggályok miatt meghiúsult.
10 percnek is komoly jelentősége lehet…
…már amennyiben nem akarunk lemaradni a versenyek elejéről, az F1 ugyanis úgy döntött, hogy három év után visszatér egész órakor történő kezdésre, a korábban hagyománnyá vált 14:00-ás kezdések viszont nem térnek vissza.
Más változás is lesz a versenyhétvégék lebonyolítása tekintetében: a szombati után már a két pénteki szabadedzés is 60 perces lesz (a korábbi 90 helyett), így a csapatoknak egy-egy hétvégén egy órával kevesebb idejük jut a felkészülésre.
A versenyek maximum időtartamát pedig 240-ről 180 percre csökkentették.
Egykor erre vonatkozóan nem volt érvényben korlátozás, azonban miután a piros zászlókkal és esőszünetekkel tarkított 2011-es Kanadai Nagydíj egy rekordhosszúságú, 4 óra 4 perces futamot hozott, a szabályalkotók úgy döntöttek, lépnek.
A jövőben viszont ennél lényegesen nagyobb változásokra is számíthatunk, amennyiben az idei próbák beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. A Kanadai, az Olasz és a São Pauló-i Nagydíj helyszínén próbálják ki, hogy működőképesek lennének-e a Forma-1-ben a sprintversenyek.
Amennyiben igen, a későbbiekben úgy alakulhat át a hétvégék menete, hogy az időmérő edzést pénteken tartják, amit szombaton egy nagyjából 100 km-es sprintfutam követ, amin akár félpontokat is oszthatnak, egyúttal meghatározhatják a vasárnapi verseny rajtsorrendjét.
Rég nem látott vándorlás
Két „új” csapatot is köszönthetünk a mezőnyben a Racing Point Aston Martinná, valamint a Renault Alpine-ná alakulásának köszönhetően, s miután Lewis Hamilton szerződéshosszabbítását is bejelentették, teljessé vált a 2021-es mezőny. Akkora mozgolódás volt az átigazolási piacon, hogy csak a Mercedes, az Alfa Romeo és a Williams párosa maradt érintetlen, a legtöbb csapatnál legalább az egyik versenyző kiléte változott.
Ennél is radikálisabb lépésre szánta el magát a Haas, mely négy-öt év után megvált Kevin Magnussen és Romain Grosjean kettősétől, helyükre pedig két újoncot igazolt. Az amerikai csapat egyik ülését így – a Ferrarin keresztül – a hétszeres világbajnok Michael Schumacher regnáló Forma-2-es bajnok fia, Mick kapta, a német csapattársa a már bemutatkozása előtt botrányhősként megbélyegzett Nyikita Mazepin lesz. Az orosz nevéhez mellfogdosós botrányon át gyorshajtásig sok minden köthető, de arról, hogy a következő két szezonban semleges színekben indulhat csak, a legkevésbé sem tehet.
A Red Bullnál Sergio Pérez, a McLarennél Daniel Riccardo, az Aston Martinnál Sebastian Vettel, az Alpine-nál két év kihagyás után visszatérő – jelenleg lábadozó – Fernando Alonso, a Ferrarinál pedig Carlos Sainz kezd új életet. Schumacher és Mazepin mellett pedig a már említett Cunoda a harmadik újonc a mezőnyben, aki Danyiil Kvjatot váltotta az AlphaTaurinál – amellett, hogy az első 2000-es születésű versenyző az F1 történelmében, Kobajasi Kamui 2014-es távozása óta az első japán induló.
Így fest a 2021-es mezőny:
Csapat | Motor | Versenyzők (nemzetiség, rajtszám) | |
Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton (brit, 44) | Valtteri Bottas (finn, 77) |
Red Bull | Honda | Sergio Pérez (mexikói, 11) | Max Verstappen (holland, 33) |
McLaren | Mercedes | Daniel Ricciardo (ausztrál, 3) | Lando Norris (brit, 4) |
Aston Martin | Mercedes | Sebastian Vettel (német, 5) | Lance Stroll (kanadai, 18) |
Alpine | Renault | Fernando Alonso (spanyol, 14) | Esteban Ocon (francia, 31) |
Ferrari | Ferrari | Charles Leclerc (monacói, 16) | Carlos Sainz (spanyol, 55) |
AlphaTauri | Honda | Pierre Gasly (francia, 10) | Cunoda Juki (japán, 22) |
Alfa Romeo | Ferrari | Kimi Räikkönen (finn, 7) | Antonio Giovinazzi (olasz, 99) |
Haas | Ferrari | Nyikita Mazepin (orosz, 9) | Mick Schumacher (német, 47) |
Williams | Mercedes | Nicholas Latifi (kanadai, 6) | George Russell (brit, 63) |
Vége a féktelen költekezésnek
2022-ben kezdődik majd csak a Forma-1 új érája, viszont annak elemeiből néhány már idén megjelenik.
Ilyen például a költségvetési plafon, ami 145 millió dollárban maximálja a csapatok kiadásait.
A meghatározott összeg egy 21 futamból álló versenynaptár esetén érvényes, ezen felül minden plusz versennyel egymillióval tolja ki a büdzsét, de ha ez alá esik a futamok száma, az versenyenként egymillió dollár mínuszt jelent – például az idei versenynaptár 23 versenyből áll, így a költségvetés felső határa 147 millió dollár.
Fontos megjegyezni, hogy a költségplafon nem vonatkozik a marketingre fordított kiadásokra, a versenyzők, valamint a csapat három legfőbb vezetőjének bérezésére. A motorbeszállítói megállapodások – melyek nem léphetik túl a 15 millió dolláros határt –, valamint az utazási és szállási költségek szintén nem számítanak bele a 145 millió dolláros limitbe.
Vitatémává vált az utóbbi időkben, hogy a versenyzők fizetéseinek is felső határt kellene szabni, de ennek kapcsán nem jutottak dűlőre a Forma-1 Bizottság legutóbbi ülésén. Dieter Rencken veterán szakíró összeállítása szerint – bónuszok és minden egyéb, pl. szponzori juttatás nélkül – a mezőny fele keres idén 10 millió dollár felett. A legmagasabb fizetés idén is Lewis Hamiltoné, az ő alapbére 30 millió dollárra rúg.
Lassabbá, szorosabbá akarják tenni az F1-et
Szintén annak jegyében, hogy idővel kiegyenlítettebbé váljon az F1-es mezőny, az előző évi konstruktőri eredményekhez kötik, mennyi időt tölthetnek a csapatok a szélcsatornában. Magyarra fordítva: a legjobb csapatok rövidebb ideig használhatják szélcsatornáikat, mint a sereghajtók.
A 100%-os kiindulási pontot a mezőny közepe, vagyis az ötödik helyezett – jelen esetben a Renault/Alpine – jelenti, a negyedik 2,5%-kal kevesebb, a hatodik 2,5%-kal több időt tölthet a szélcsatornában, és így tovább az első, illetve a tizedik helyig. Ennek értelmében amíg a Williams 112,5%-nyi időt kap a szélcsatornában, a Mercedes csak 90-et. A brackley-i bajnokcsapat máris szóvá tette, mekkora kihívással szembesülnek emiatt a tél folyamán, hozzátéve, hogy gondok lehetnek az idei motorral is.
Ahogyan arra már utaltunk, 2022-ben lesznek igazán grandiózus változások – ezek kiegészültek a héten azzal, hogy 2021 végén betiltják a motorfejlesztést, az AlphaTauri és a Red Bull legnagyobb örömére –, de idén is folytatódik a harc az ellen, hogy ne legyen lehetetlen küldetés előzni. Szűkebbre kell tervezniük a csapatoknak a padlólemez hátsó részét, ezáltal csökken a leszorítóerő, a köridők pedig lassulnak. Hogy még inkább visszafogják az autókat, a diffúzoron is végre kell hajtani minimális változtatásokat.
Viszlát, DAS!
A Mercedes csodafegyvereként mutatkozott be a tavalyi barcelonai tesztsorozat második napján a DAS (kettős tengelyű kormányzás) elnevezésű megoldása. Ennek lényege, hogy a pilóta a kormány húzásával-tolásával állítja a kerekek dőlésszögét, segítségével a gumispórolás is könnyebbé válik, de aerodinamikai szempontból is előnyös.
Mercedes, Bottas ile birlikte DAS sistemini kullanmaya başladı. #F1 pic.twitter.com/rk1sVvzF79
— Formula 1 Bilgi 🇹🇷 (@F1Bilgi) July 3, 2020
A vártnál jóval kevesebbszer, de hébe-hóba használta a DAS-t a Mercedes, ebben valószínűleg az is közrejátszott, hogy az FIA csak a tavalyi évre engedélyezte, az idei évtől viszont már tiltja a trükkös felfüggesztést.