Mint ismert, 2018-ban a csőd szélére került a Force India, ahonnan Lawrence Stroll mentette meg a középmezőnybeli csapatot – a következő évben a csapathoz vette fiát, Lance Strollt, az idei évtől pedig már Aston Martinként indulnak a Forma-1-ben, miután a kanadai üzletember komoly részesedésre tett szert a brit sportkocsi-gyártóban.

Látszólag – legalábbis anyagi szempontból – jót tett Stroll érkezése a csapatnak, a Sport1-nek nyilatkozva azonban Colin Kolles, a HRT és a Force India egykori főnöke arról számolt be, hogy az üzletember túlszabályozza annak működését, a „rózsaszín Mercedes” használatát is ő erőltette rá az alakulatra, ami végül a konstruktőri bronzérmükbe került a tavaly nyáron rájuk kiszabott büntetés értelmében.

„A múltban megengedték a mérnököknek, hogy maguktól fejlesszenek. Alacsony büdzséjük volt, nagyon fiatalok, de hatékonyak és rendkívül motiváltak voltak, egyes esetekben pedig roppant innovatívak is. Stroll érkezése óta azonban megváltoztak a dolgok. Úgy értem, hogy minden” – fejtette ki Kolles.

F1: Megromlott a levegő Vettel csapatánál 2

Colin Kolles a HRT csapatfőnökeként, a 2011-es Koreai Nagydíjon.

Elmondása szerint a legnagyobb változást kétségkívül az jelentette, hogy a csapatnak „szinte egy az egyben” le kellett másolnia a Mercedes 2019-es világbajnoki modelljét. „Másmilyen autót akartak a mérnökök” – árulta el, mi zajlik a csapat színfalai mögött. „Mégpedig egy olyat, aminek hasonlóan erőteljesen lejtős a hátsó része, mint a Red Bullé, mert a csapat évek óta ennek a filozófiának megfelelően gyártotta autóit.”

„Stroll azonban azt akarta, hogy másolják le a Mercedest, mert számára ez tűnt a legegyszerűbb útnak ahhoz, hogy elérje a céljait. »Vagy az én utam, vagy semmi« – ez Stroll mentalitása. Mindent [Toto] Wolfftól vett meg” – szúrt oda a tulajdonosnak, akiről egyébként azt is híresztelték a napokban, hogy csak azért szerződtette le a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt, hogy növelje fia ázsióját.

Ahogyan az év elején láthattuk, a 2021-es szezonra bevezetett aerodinamikai szabályváltozásokat leginkább az Aston Martin és a Mercedes sínylette meg. A különbség az a két csapat között, hogy a címvédő konstruktőr gyorsan tudott reagálni a helyzetre, majd fejlődni. Eközben a silverstone-i csapatnál Kolles állítása szerint „a mérnökök nem tudnak mit csinálni egy autóval, amit nem is akartak”.

„Most már extrém módon demoralizáltak, lógnak a levegőben. Sok most a kellemetlenség csapaton belül” – tette hozzá a szakember.