Napos időben, 26 Celsius-fokos levegő- és 48 fokos aszfalthőmérséklet mellett zajlott a 2021-es Forma-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj első szabadedzése a 6003 méter hosszú, 20 kanyaros utcai pályán.
A mezőny kétéves kihagyás után tért vissza az utcai aszfaltcsíkra, melynek felülete rendkívül poros volt, így óvatosan tették meg első köreiket a versenyzők. A pálya némileg változott 2019-hez képest: eltűnt a Forma-1 legszűkebb kanyarkombinációjának balkanyarjából a kerékvető, mely miatt Charles Leclerc is összetörte Ferrariját 2019-ben.
As always, zero room for error at Turn 9 😮#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/FDh6kiHg8o
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021
A két Mercedes-versenyzőn, Lewis Hamiltonon, Valtteri Bottason, valamint a Red Bull-os Max Verstappenen kívül mindenki hamar kigurult a pályára, de ők sem vesztegették sokáig az idejüket, az első tíz percben mindenki megtette első métereit Bakuban.
Szabadon nem sokáig száguldozhatott a mezőny, mert 12 perc után virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe. A mesterséges visszalassítás egy percig sem tartott, egy pályabíró szedett össze valami oda nem illőt a pályáról.
Az AlphaTauri japán újonca volt az első, aki bajba került a pályán. Cunoda Juki egy fallal történő koccanás és egy elmért féktáv után percekig ipszilonozott a bukótérben, mire sikerült visszaevickélnie a pályára, majd lassan visszatérnie a bokszutcába csapatához. Sebastian Vettel is járt a bukótérben, igaz, ő az első kanyarnál mérte el magát, ahol szélesebb a zóna, így meg sem kellett állnia ahhoz, hogy megforduljon.
Tsunoda has overrun at Turn 4… and he’s having trouble getting the car out of the tight space#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/XT0b1mbjtq
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021
A gyorsabb pilóták is hibázgattak: az AlphaTauri-s Pierre Gaslynak és Hamiltonnak is tolatnia kellett egy alkalommal, de náluk is nagyobbat hibázott Lando Norris az első edzésen egyébként jó formában lévő McLarennel. A brit első helyet érő körön volt a hosszú padlógázas szakasz előtti kanyarig, ám ott majdnem összetörte papaja versenygépét, amikor túlságosan is rátette a kerékvetőre autóját.
Now it’s Lewis’ turn to take evasive action!
A lock up heading into Turn 15 sees him make use of the run-off area#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/KBk4JLQqF7
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021
Big spin for Lando Norris 😮
He ends up facing the wrong way at Turn 16 but no damage done, it seems#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/hGu5knbqmT
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021
Ami az eredményeket illeti, a Red Bull mellett erősen kezdett a Ferrari: az élen végző Verstappen mögött Leclerc és Carlos Sainz zárták az egyórás gyakorlást. Őket Perez követte, ötödikként pedig Daniel Ricciardo végzett a McLarennel. Verstappen fél tizedmásodperccel verte a vörös autókat úgy, hogy az utolsó szektorban, a hosszú egyenesben szélárnyék nélkül autózott. Azzal együtt akár további 7 tizeddel is gyorsabb lehetett volna, de több mért körén is feltartották a hollandot.
A Mercedes pilótái csak a 7. és a 10. helyen zártak, de Hamilton és Bottas nem erőltette meg magát igazán az első 60 percben.
Az edzést Nyikita Mazepin egy ütközéssel zárta: a Haas pilótája a falba csúszott a leintés előtt három perccel, de vissza tudott gurulni a bokszba az orosz. Csapattársa, Mick Schumacher a bukótérben ipszilonozva zárta a gyakorlást, éppen ott, ahol korábban Cunoda is manőverezett. Bottas és Norris a leintéskor együtt forgatták meg autóikat a 2-es kanyar bukóterében.
Dizem que figurinha repetida não cabe no álbum… mas ver o Mazepin rodando é uma atração diária e não cansa nunca. pic.twitter.com/V1KjBD4Ed2
— Vinícius Batista (@viniciusbat1sta) June 4, 2021
More fun and games in a run off area
That’s Bottas looking at Norris #AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/EA93bZWuu5
— Formula 1 (@F1) June 4, 2021
A teljes eredménylista:
A hétvége a második szabadedzéssel folytatódik magyar idő szerint 14 órától.