A Red Bull-os Max Verstappen nyerte a 2021-as Forma-1-es Francia Nagydíjat a mercedeses Lewis Hamilton és a másik Red Bull-ban ülő Sergio Perez előtt. Az 53 körös futamot Verstappen Hamilton már kétszer is bevetett trükkjével nyerte: két kiállással, a friss gumikon, lemaradását folyamatosan ledolgozva előzte meg a britet.
LAP 1/53
Verstappen slides off at Turn 2 and Hamilton surges past into the lead!
Verstappen clings onto second, Bottas and Perez directly behind #FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/NLCUv3vEBT
— Formula 1 (@F1) June 20, 2021
A rajtot jól kapta el mindenki az élen, de Verstappen az első kanyarban besokallt, és elveszítette a vezetést Hamiltonnal szemben. A két Mercedes között autózva folytatta a versenyt az első kerékcserékig, miközben a különbség sosem nőtt 3 másodperc fölé.
Valtteri Bottas kezdte a kiállások sorát, őt egy körrel később Verstappen követte, Hamilton még egy körrel később érkezett, a használt közepeseket mindannyian kemény gumikra cserélték. Ideiglenesen Perez vette át ekkor a vezetést, aki körökkel később váltott, de az egyik kulcsmomentumot ekkor láttuk: Verstappen megelőzte a bokszból kifelé tartó Hamiltont.
LAP 20/53
And it’s tight as Hamilton exits but Verstappen gets ahead
Perez has yet to pit and leads the race! #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/1ZWJMpRxjo
— Formula 1 (@F1) June 20, 2021
Verstappen igencsak szenvedett a Pirelli kemény abroncsain, és tartva attól, hogy Hamilton újra meghúzza ellene a spanyolországi trükkjét, amikor hasonló helyzetben a brit friss gumikra váltott, a holland a bokszba sietett, a Red Bull pedig közepes gumikat rakott autójára. A negyedik helyről aztán visszatért az első helyre: előbb csapattársa engedte el, majd Bottason is áthámozta magát, végül az utolsó előtti körben Hamilton mellett is utat talált azon a pályán, ahol az elmúlt években verhetetlen volt a hétszeres világbajnok és csapata.
LAP 52/53
Verstappen’s done it!
He’s overtaken Hamilton and leads the race#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/8QR1oaO2kR
— Formula 1 (@F1) June 20, 2021
A dobogóra Perez is felkapaszkodott, miután a később megkapott közepes gumikkal Perez még el tudott menni Bottas mellett, így Hamilton mögött a mexikói lett a harmadik, és a finn a negyedik.
A McLaren örülhet, ugyanis Lando Norris és Daniel Ricciardo az 5-6. helyen zártak, míg a Ferrari egyetlen pontot szem szerzett: Carlos Sainz és Charles Leclerc hátrafelé lépdeltek a kemény abroncsokon. A spanyol a 11., a monacói pedig a 16. helyig csúszott vissza, de nála egy második kerékcserét is megejtett a maranellói istálló.
LAP 30/53
Norris passes Gasly and moves into P10#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/QALiTXzXno
— Formula 1 (@F1) June 20, 2021
Pierre Gasly a hazai pályán hetedik lett az AlphaTaurival, Fernando Alonso pedig az Alpine hazai versenyén örülhet a nyolcadik helynek. Az utolsó pontokra az Aston Martin csapott le: Sebastian Vettel lett a kilencedik, Lance Stroll pedig a 19. helyről rajtolva a 10. helyig jött fel.
Az egyéni bajnokság élén Verstappen növelte előnyét: 131 ponttal vezet a 119 egységgel rendelkező Hamilton előtt. Perez tartja a harmadik helyét, a mexikói 84 ponttal rendelkezik. Norris a negyedik 76 ponttal, őt Bottas követi 59 egységgel. A konstruktőrök között a Red Bull ismét növelte előnyét, 215-178 az állás a Mercedesszel szemben. A McLaren feljött a harmadik helyre, 110-94 az arány ott a Ferrarival szemben.
A világbajnokság jövő héten Ausztriában, a Stájer Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Kissé borongós időben, 25 fokos levegő- és 33 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2021-es szezon hetedik Forma-1-es futamára, a Francia Nagydíjra.
Az év 7. pole-pozícióját a Max Verstappen szerezte meg a Red Bull-lal a Mercedesben ülő Lewis Hamilton és Valtteri Bottas előtt. Őket a Red Bull mexikóija, Sergio Perez követte a rajtrácson, a harmadik sort Carlos Sainz és Pierre Gasly foglalhatta el a Ferrarival, illetve az AlphaTaurival. A hatodik helyet a másik vörös autóban ülő Charles Leclerc szerezte meg a mclarenes Lando Norris elől. A legjobb tízbe befért még az Alpine-nal Fernando Alonso, valamint Daniel Ricciardo a másik McLarennel.
Mick Schumacher még úgy is F1-es pályafutása legjobb rajthelyét szerezte meg, hogy az időmérőn összetörte autóját. A Haas németje a Q2-be jutott, így a 15. rajtkockából kezdhette a futamot. Cunoda Juki az AlphaTaurival azonban csak a bokszból eredhetett a mezőny után, miután időmérős balesetét követően a váltót és a padlólemezt is kicserélték a versenygépén.
A mezőny többsége a közepes gumikon kezdte a futamot. Hatan – a két Aston Martin, a két Alfa Romeo, Esteban Ocon (Alpine) és Nyikita Mazepin (Haas) – a fehér oldalfalú, kemény keverékű abroncsokat használva rajtoltak.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, közepes-kemény elosztásban, 18-25 körös közepes gumis etappal. Hasonlóan gyorsnak gondolták a kemény-közepes változatot, melyben a közepes gumis etap 17-28 körös lehetett volna az 53 körös nagydíjon. A tapadási viszonyokat komolyan befolyásolta, hogy a futam előtt néhány órával leszakadt az ég, de a rajtra már alig volt nyoma az esőnek, így száraz pályán kezdődhetett a száguldás.
And away they go! #FrenchGP pic.twitter.com/hsijziPlL4
— Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) June 20, 2021