Szinte hagyománnyá vált már, hogy a Renault Forma-1-es csapata a Magyar Nagydíj előtti csütörtök este meghívja aktuális versenyzőit Budapest belvárosába, ahol a sajtó képviselői kérdezhetnek, elbeszélgethetnek a pilótákkal. Ez a szokás azt követően sem változott, hogy a csapatot Alpine-ra átnevezték. Fernando Alonsóval és Esteban Oconnal azonban a koronavírus-járvány miatt nem találkozhattunk személyesen, csak az online térben.
A spanyol versenyző épp ezen a napon ünnepelte 40. születésnapját. „Szinte mindig itt ünnepelek, de örülök, hogy ezt a csapattal tehetem. Úgy tudtam, a 40 az új 20” – viccelődött 2005 és 2006 Forma-1-es legjobbja, aki 2003-ban a Hungaroringen aratta első győzelmét. „Igen, emlékszem rá. Vannak még jó emlékeim 2009-ből, amikor váratlan pole-pozíciót szereztem, vagy 2014-ből, amikor dobogón végeztem.”
Általában kánikula van a Magyar Nagydíj hétvégéjén. Melyik számodra a legmegterhelőbb verseny fizikailag?
Szingapúr, a páratartalom és a pálya utcai mivolta miatt. Ez rendkívül nehézzé teszi, nincs idő felfrissülni. A koncentráció szintje is magas egy utcai pályán, mert a falak nagyon közel vannak. Azzal azonban, hogy idén nincs Szingapúr, talán ez lehet az egyik legnehezebb vasárnap. Fel kell készülnünk.
Vasárnapra 50 százalék eséllyel jósolnak esőt. Említetted, hogy nincs sok tapasztalatod a vizes gumikkal.
Igen, ez az egyik aggodalmunk. Van már innen vizes tapasztalatom 2006-ból, az volt az egyik legjobb versenyem a Hungaroringen, a futam első fele hihetetlen volt. Alapvetően szeretek vizes körülmények között vezetni, de idén eléggé keveset gyakoroltunk. Csak másfél tesztnapom volt Bahreinben, és csak Imolában esett néhány körig, csak vasárnap, így nem tesztelhettünk semmit. Most megint csak vasárnap eshet, így ugyanabban a helyzetben lesz mindenki.
Úgy tűnik, elég jó formába lendültél az utóbbi futamokon. Nem bánod, hogy épp most jön a nyári szünet?
Egy kicsit de, igen. Szeretek versenyezni, de ha a Forma-1 le is áll, valószínűleg találok egy gokartpályát. Szeretek vezetni, még a szünidőben is. Ezzel egyidejűleg azonban a csapattagoknak szüksége van a pihenésre, nagyon sokat dolgoznak kemény körülmények között.
Mit gondolsz, hol fogsz célba érni a hétvégén? A szezon végén hol zárhat az Alpine?
A cél a pontszerzés, Silverstone-ból kettős pontszerzéssel távoztunk, ezt szeretnénk elérni újra, ha lehetséges. Ha rendszeresen sikerül a top10-ben zárnunk az Aston Martin és az AlphaTauri előtt, akkor a legjobb ötbe bekerülhetünk. Ez a terv hosszútávon, a szezon második felére.
Hogyan értékelnéd a Forma-1-es visszatérésed?
Alapvetően jónak. Az első versenyek nehezebbek voltak számomra, újra hozzá kellett szoknom a sporthoz, a gumikhoz, a bokszkiállásokhoz, a felvezető körökhöz, a rajtokhoz. A csapathoz is alkalmazkodnom kellett: utoljára 2009-ben voltam velük. Az utóbbi időben egyre jobban megbíztam az autóban, az eredmények is jöttek. Fizikailag jól érzem magam, pedig év elején volt egy biciklibalesetem. Emiatt aggódtam is a visszatéréskor, de mostanára teljesen felépültem.
Mentálisan fantasztikus volt, hogy két évet a sporttól távol töltöttem. Felfrissült az elmém. A Forma-1 nagyon sokat kíván, a teljes életedet neki kell szentelned. Edzés, tesztelés, versenyzés, marketing – sosincs megállás. 2018-ban, 18 év után nem volt több energiám, de ez a két év elég volt arra, hogy teljesen feltöltve térjek vissza, és élvezzek minden napot.
Mit gondolsz, miért olyan jók a rajtjaid?
Több dolog kombinációja ez. A reflexeken felül kell hozzá némi intuíció is, hogy sejtsd, mit csinál a többi autó. Ehhez sok tapasztalat kell, az biztos. Fiatalabb korommal szemben manapság már tudom például, ha a külső ív esetleg vizes az egyik vagy a másik kanyarban, hogy ennél a hőmérsékletnél blokkolhatnak az első kerekek, más hőmérsékletnél pedig másképp kell előkészíteni a gumikat a felvezető körön. Mindezek kombinációja tehát a csapat részével együtt, a rajtprogram és a választott gumi is számít.
Számos különféle versenygépet vezettél az elmúlt években. Fel tudod használni az F1-ben az azokkal szerzett tapasztalataidat?
Külön nem tudnék egy specifikus dolgot kiemelni, de általánosságban véve igen, biztosan. Azért mondom ezt, mert minden versenyautónak ugyanaz a DNS-e végső soron. Maximalizálni szeretnénk a teljesítményt a kezeink között, a különböző csapatok pedig eltérő filozófiával versenyeznek, az endurance versenyzés például teljesen eltér a sprinttől, az oválversenyzésben pedig az apró részletekre koncentrálunk, ott azokat tökéletesítjük. Mindez segít abban, hogy a Forma-1-et jobban megértsük, és maximalizáljuk itt is a teljesítményünket.
Jöhetnek még változások a versenynaptárban. Melyik pályán versenyeznél szívesen, mely jelenleg nem szerepel a naptárban?
Jó kérdés! Szerettem volna Isztambulban versenyezni, de már a naptár része ismét. Ennek örülök. Tavaly éppen otthon voltam, amikor Mugellóban versenyeztek, így annak örülnék. Vannak persze új pályák is, ahol én, illetve a Forma-1 még nem voltunk. Ezek vonzóak lehetnek a sport számára is.
Mik voltak az első benyomásaid a 2022-es autóról, melyet Silverstone-ban bemutattak?
Futurisztikus. Mint egy videojáték-autó a jövőből. A legfontosabb azonban, hogy egymást közelebbről követhessük, és jobb kerék a kerék elleni csatákat láthatunk. A költségplafon nagy korlátozást jelent majd, ez is segíthet majd, hogy a csapatok egymáshoz közelebb legyenek.
Milyen zenét hallgatsz az autóban ülve, amikor a közúton vezetsz?
Nem vagyok nagy zenei szakértő, az inkább Esteban! Bármilyen zene jöhet.
Húsz éve vagy a Forma-1-ben. Milyen üzenetet küldenél fiatalabb önmagadnak?
Élvezd kicsit jobban a dolgokat. Annyira a teljesítményre és a következő futamra koncentrálsz, hogy elveszíted a sportról alkotott képet. Ne csak a mérnököddel dolgozz, kiváltság, hogy itt lehetsz.