A mclarenes Daniel Ricciardo nyerte a 2021-as Forma-1-es Olasz Nagydíjat csapattársa, Lando Norris és a mercedeses Valtteri Bottas előtt. Az ausztrál nyolcadik győzelme már a rajtnál esélyessé vált, de sokat segített neki Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése.
Ricciardo a második helyről rajtolt, de elment Verstappen mellett, Norris pedig Hamiltont tartotta maga mögött az első kanyar csatái után. Az első és egyetlen kerékcsere-körig nem is változott az állás: ekkor ütközött a bokszból kifelé jövő Hamilton és a pályán haladó Verstappen az első kanyarban.
Decisions, decisions… 🤔
Vote for your #F1DriverOfTheDay >> https://t.co/6AdLwKrN75#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BZTqQXDDPY
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
A berendelt biztonsági autó mögött némileg felkavarodott a sorrend: előrejött a második helyre a Ferrarival Charles Leclerc, de a Red Bull-os Sergio Perez, valamint a rajtbüntetése után a mezőny végéről felzárkózó Bottas. Az újraindítás után Leclerc-t hamar felfalták, így négyen maradtak elől Ricciardo, Norris, Perez, Bottas sorrendben.
LAP 49/53
Not long to go now #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/0HipaCHGZS
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Ez már nem is változott a célig, de a mexikói a pályahatárok megsértése miatt 5 másodperces büntetést kapott, így be kellett érnie az ötödik hellyel. Bottas vehette át tőle így a bronzérmes helyet, a Ferrarival Leclerc végül a negyedik lett.
A pontszerző helyek második felén Carlos Sainz-cal indul a névsor, a Ferrari spanyolja Leclerc-rel tartota a lépést. Mögötte már nagyobb lemaradással érkezett Lance Stroll (Aston Martin), Fernando Alonso (Alpine), George Russell (Williams) és Esteban Ocon (Alpine).
Hamiltonon és Verstappenen kívül nem ért célba a két AlphaTauri: Cunoda Juki el sem tudott rajtolni, Pierre Gasly pedig két körrel a bokszutcai rajt után vissza is gurult a garázsba. A Haas-szal Nyikita Mazepin sem látta meg a kockás zászlót.
LAP 44/53
Mazepin grinds to a halt just past the Ascari Chicane and is pushed to safety by the marshals
His exit triggers a Virtual Safety Car #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/d8gmI5A7JL
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Az egyéni bajnokság élén nem változott semmi a sprint utáni eredményhez képest: Verstappen 226,5 ponttal vezet a 221,5 pontos Hamilton előtt. Bottas maradt a harmadik helyen 141 ponttal, őt Norris követi 132 egységgel, Perez az ötödik 118-cal. Leclerc 104 ponttal a hatodik helyről várhatja a folytatást. A konstruktőrök között a Mercedes-Red Bull állás 362,5-344,5 pont. A McLaren-Ferrari között jelentősen kinyílt az olló a 3-4. helyen, 215-201,5 az arány ott a wokingi gárda javára.
What a shot#ItalianGP pic.twitter.com/9sKGddvtiO
— tami. (@Vetteleclerc) September 12, 2021
A világbajnokság két hét múlva az Orosz Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Napos időben, 28 fokos levegő- és 45 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2021-es szezon 14. Forma-1-es futamára, az Olasz Nagydíjra.
A rajtsorrendet a szombati sprint sorrendje határozta meg nagyvonalakban. A győztes Valtteri Bottas Mercedesében azonban erőforrást cseréltek, így csak a 19. rajthelyet foglalhatta el, a pole-pozíciót a Red Bull hollandja, Max Verstappen örökölte meg. Mögötte Daniel Ricciardo és Lando Norris következett a McLarennel, a másik Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton csak a negyedik rajthelyről vághatott neki az 53 körös futamnak. A harmadik sor a Ferrarié volt Charles Leclerc, Carlos Sainz sorrendben. Hazai pályán hetedikként várhatta a piros lámpák kialvását az Alfa Romeo pilótája, Antonio Giovinazzi, mellőle a Red Bull-lal Sergio Perez startolhatott. A legjobb tízbe befért még Lance Stroll (Aston Martin) és Fernando Alonso (Alpine).
Bottason kívül Pierre Gasly is büntetést kapott. Az AlphaTauri pilótája a sprinten ütközött, ezt követően pedig kicserélték a teljes erőforrását. A francia a bokszból kezdhette a futamot emiatt.
A mezőny többsége a közepes gumikon kezdte a futamot. Keményekkel rajtolt Hamilton, Robert Kubica (Alfa Romeo), Bottas és a bokszból Gasly.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, közepes-lágy elosztásban, bokszkiállással a 27-33. körök között. Hasonlóan gyorsnak gondolták a lágy-közepes változatot, cserével a 15-20. kör környékén az 53 körös nagydíjon, de a közepes-kemény taktikát sem vetették el a 17-25. körök között is váltással.
the view 👌 @yukitsunoda07’s got some work ahead of him! pic.twitter.com/WzBCbwc27H
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) September 12, 2021