A mercedeses Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Orosz Nagydíjat a Red Bull hollandja, Max Verstappen és a ferraris Carlos Sainz előtt. A dobogósok sorrendje azonban nem mondja el, milyen drámai volt a egész futam, de a megérkező esőnek köszönhetően főleg az utolsó körök.
LAP 1/53
And Sainz takes the lead! #RussianGP #F1 pic.twitter.com/RgyiIwqPQt
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021
A rajttól jól jött el az élről rajtoló Lando Norris a McLarennel, de Sainz volt az, aki élre állt. Tempója azonban lassabb volt a szemcsésedő gumik miatt, mint Norrisé, így a brit megelőzte őt és sokáig vissza sem nézett. Hamilton eközben gyengébb rajtja után a mezőnyben szenvedett, úgy tűnt, elúszhat a győzelem esélye.
Időközben Verstappen is szivárgott előre rajtbüntetése után, már hamar átlépte a motorcsere miatt szintén a mezőny végére küldött Valtteri Bottas Mercedesét.
#F1 #RussianGP pic.twitter.com/3j2iN59Ekb
— Mattzel89 (@Mattzel89) September 26, 2021
A száraz időben egy kiállásos stratégiát hozó futamon kitisztult a kép a kerékcseréket követően: Norris és Hamilton között folyamatosan csökkent a különbség, előnyük pedig egy bokszkiállásnyi volt az üldözőkkel szemben, akiket Sainz vezetett. Végül az addigi összképet megborította az utolsó 6-7 körre megérkező, és egyre intenzívebbé váló eső.
LAP 51/53
Norris has stayed out on slicks but he’s struggling for grip and losing time and then spins off
Hamilton (on inters) has passed him and leads the race#RussianGP #F1 pic.twitter.com/DHuyzkD9B6
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021
Sokan már az első lehetséges alkalommal átmeneti gumikra váltottak, Norris azonban a végsőkig igyekezett kitartani Charles Leclerc-rel együtt, ám mind ő, mind a Ferrari rajtavesztettek ezen. Képtelenek voltak haladni, Norris visszaesett, bokszkiállása után pedig a hetedik helyen ért célba, Leclerc pedig pontot sem szerzett.
A dobogósok mögött így a másik McLarennel Daniel Ricciardo mentett egy jó eredményt a futamon nem éppen brillírozó, de a végén szerencsés Bottas és Fernando Alonso Alpine-ja előtt. Norris mögött a visszatérő Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) lett a nyolcadik Sergio Perez Red Bullja előtt. Az utolsó pont a harmadik helyről rajtoló George Russellé (Williams) lett. Egyedül Mick Schumacher nem ért célba, a Haas futam közben a bokszba hívta műszaki probléma miatt.
Az egyéni bajnokság élén fordult az állás: Hamilton 246,5 ponttal vezet a 244,5 pontos Verstappen előtt. Bottas maradt a harmadik helyen 151 ponttal, őt Norris követi 139 egységgel, Perez az ötödik 120-szal. A hatodik helyről Sainz várhatja a folytatást 112,5 ponttal. A konstruktőrök között a Mercedes-Red Bull állás 397,5-364,5 pont. A McLaren-Ferrari között kicsit kinyílt az olló a 3-4. helyen, 234-216,5 az arány ott a wokingi gárda javára.
Welcome to the 💯 club, LH. 👊 pic.twitter.com/wrexBagxfr
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 26, 2021
A bajnokság két hét múlva a Török Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Felhős, de száraz időben, 19 fokos levegő- és 22 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2021-es szezon 15. Forma-1-es futamára, az Orosz Nagydíjra.
Az élről Lando Norris rajtolhatott a McLarennel pályafutása során először, mellőle a szintén karriercsúcsot jelentő második helyről pedig a ferraris Carlos Sainz jöhetett. A második sor a williamses George Russellé és jövő évi mercedeses csapattársáé, Lewis Hamiltoné volt. Ötödik helyről kezdhette a versenyt a mclarenes Daniel Ricciardo, mellőle Fernando Alonso várhatta a piros lámpák kialvását az Alpine-nal. Mindkét Aston Martin befért a legjobb tízbe a büntetések után: Lance Stroll a hetedik, Sebastian Vettel a tizedik helyről rajtolhatott. A zöld szendvicsbe, azaz a 8-9. helyre Sergio Perez (Red Bull) és Esteban Ocon (Alpine) került.
A rajtsorrendet összesen öt büntetés módosította: Charles Leclerc (Ferrari), Max Verstappen (Red Bull), Nicholas Latifi (Williams) és Valtteri Bottas (Mercedes) erőforráselemek cseréje miatt került a sor végére, Antonio Giovinazzit (Alfa Romeo) a sebességváltó korai kicserélése miatt büntették.
A mezőny többsége a közepes gumikon kezdte a futamot. Keményekkel rajtolt Alonso, Pierre Gasly (AlphaTauri), Bottas, Giovinazzi, Leclerc és a két Red Bull-pilóta.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, közepes-kemény elosztásban, bokszkiállással a 17-22. körök között. Hasonlóan gyorsnak gondolták a kemény-közepes változatot, cserével a 27-34. kör környékén az 53 körös nagydíjon, de a lágy-kemény taktikát sem vetették el a 12-17. körök közötti váltással.
Pole sitter coming through!#RussianGP @LandoNorris pic.twitter.com/jItNu2eUHH
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021