18 fokos levegő- és 22 fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét az idei év 16. időmérő edzése Isztambulban, a 2021-es Forma-1-es Török Nagydíjon. A harmadik szabadedzésre megérkezett az eső, mely a pénteki sorrendet jelentősen megkavarta, és a kvalifikációra is ígértek belőle.
A Q1 elején másfél perccel a rajt előtt szinte mindenki felállt a bokszutca végére, ugyanis pálya – legalábbis az ideális ív – száraz volt, de az előrejelzések szerint percek kérdése volt, mikor kezd el esni. Minden másodperc számított tehát, melyet mindenki ki akart használni.
GREEN LIGHT! 🟢
We’re under way in Q1 in Istanbul 🍿
Fasten your seatbelts – looks like rain is due very soon…#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/pJ6l2dEgCq
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
Még meg sem jött az eső, amikor Lewis Hamilton és Carlos Sainz is csúszkáltak a Mercedesszel és a Ferrarival. A brit egyébként meg is előzte a vörös autókat a kivezető kör végén, nem tartva be a ki nem mondott egyezményt, miszerint mindenkinek ki kell várnia a sorát. Max Verstappen is megforgott egyszer a Red Bull-lal.
oops pic.twitter.com/JOf1QlDsIi
— Mattzel89 (@Mattzel89) October 9, 2021
A két bajnokaspiráns végül sikeresen megfutott egy biztonságos továbbjutást jelentő kört. Figyelni kellett azonban a pályahatárokra: több kanyarban is figyelték a kiszélesítéseket a stewardok, az így szerzett mért időket pedig elvették.
Nyolc perccel a Q1 vége előtt már számottevő mennyiségű esőcsepp megjelent a kameraképeken. Az egyes kanyarban többen is hibáztak, Cunoda Juki és Nyikita Mazepin miatt is meg kellett itt lengetni a sárga zászlót.
FIVE MINS TO GO: Q1 DROP ZONE 👀
16 GIO
17 STR
18 TSU 📸
19 RAI
20 MAZ#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/KELDQ9e75J— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
A nagy eső végül nem érkezett meg idejében, sőt, Verstappen azt az infót kapta, hogy innentől csak jobbak lesznek a körülmények. A köridők ezt követően sokat javultak. Így alakult ki a kiesők sorrendje: Daniel Ricciardo (McLaren), Nicholas Latifi (Williams), a két Alfa Romeo és Mazepin fejezték be az időmérőt. Továbbjutott azonban a másik Haas-szal Mick Schumacher a Q2-be, aki nagyon örült ennek.
👊 Big lap from Mick to go up to P12 ⏱ 1:26.774.
Nikita didn’t set a time and has returned for new tires for his final push. #HaasF1 #TurkishGP #Quali pic.twitter.com/jhvdtiaPAD
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 9, 2021
A Q2 elején hosszú idő után újra gumitaktikázást láthattunk, igaz eléggé egyhangút, hiszen első körben Cunoda, Schumacher és Russell kivételével mindenki lágy közepes gumikon szeretett volna továbbjutni. Sainz nem hajtott ki a bokszból, de a Ferrari versenyzőjének nem is kellett nagyon sietnie, hiszen erőforráscseréje miatt mindenféleképpen a mezőny végéről kell indulnia vasárnap.
A pálya még ekkor is trükkös volt, Sergio Perez is megtanulta ezt a Red Bull-lal az első kanyarban. Charles Leclerc a Ferrarival épp egy jó körön volt, amikor a monacói megforgott az utolsó kanyarban.
Early spin for Sergio Perez in Q2 👀
He narrowly avoids the barriers but will need a fresh set of tyres #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/eRBJqtNe6W
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
„I’m struggling with these mediums” says Charles Leclerc after he spins on a flying lap
He’s currently in P10, just above the Q2 drop zone…#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/VzOL8AuW5m
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
A továbbjutásról több esetben is az döntött, hogy ki hibázott kevesebbet. George Russell az utolsó kanyarban csúszott meg, és esett így ki a Williamsszel, Lance Stroll elfékezése és a miatta meglendülő sárga zászló pedig Schumacher javítási lehetőségét vette el. Leclerc továbbjutásához részben az is kellett, hogy a mért kört végül nem futó Sainz kijött elé a pályára, és a hátsó egyenesben tökéletes szélárnyékot húzott csapattársának. Az említetteken kívül nem jutott tovább Sebastian Vettel az Aston Martinnal és Esteban Ocon az Alpine-nal.
ELIMINATED DRIVERS – Q2
11 VET 📸
12 OCO
13 RUS
14 MSC
15 SAI#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Zq4fL4p5ZR— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
A Q3-as első körök után Valtteri Bottas 22 ezreddel vezetett a csapattárs Hamilton és 227 ezreddel Verstappen előtt. Pierre Gasly volt ekkor a negyedik az AlphaTaurival Perez, a jól szereplő Fernando Alonso Alpine-ja és Lando Norris McLarenje előtt. Leclerc a 8. helyről várta a folytatást Cunoda és Stroll elől.
Valtteri Bottas quickest after the first runs in Q3
Hamilton (P2) and Verstappen (P3) just behind him as the drivers prepare for their final runs ⏱️#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/I91NxQWsod
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
Az utolsó mért körre Hamilton mindenkinél korábban ment ki, egy kör előnye volt a britnek a többiekkel szemben. Verstappen és Bottas is a mezőnnyel egyszerre, bő 2,5 perccel a leintés előtt hajtott ki a bokszból. A brit két tizeddel jobb kört futott ekkor finn csapattársánál és az élre állt, de 10 helyes rajtbüntetése miatt legfeljebb a 11. helyet jelentette volna ez számára.
A legvégén előbb Gasly, majd Perez, Verstappen, Norris és Bottas fejezték be mért köreiket. Gasly nem javított, Verstappen csak az idején faragott, de nem tudta megelőzni Bottast, aki összességében csak második lett Hamilton mögött, de övé a vasárnapi pole Hamilton büntetése után.
Verstappen mögött Leclerc végzett végül Gasly, Alonso, Perez, Norris, Stroll és Cunoda előtt.
A 2021-es Forma-1-es Török Nagydíj magyar idő szerint vasárnap 14 órakor kezdődik.