Még nappal, 29 Celsius-fokos levegő- 43 fokos aszfalthőmérséklet mellett zajlott a 2021-es Forma-1-es Katari Nagydíj első szabadedzése az 5380 méter hosszú, 16 kanyarból álló loasili versenypályán. A sportág először látogatott a közel-keleti országba, de a MotoGP mezőnye már régóta ismeri a helyszínt, és a túraautó-vb is versenyzett itt korábban.
New horizons 👀#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/F1RIqymPDP
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021
A sivatag közepén fekvő pályán a fő események, azaz az időmérő és a futam villanyfényben zajlanak majd, mégis nagy jelentősége volt az edzésnek: sokan még sosem versenyeztek itt, így a pályatanulásé is volt a főszerep, de a pálya letisztítása sem volt utolsó szempont. Ismeretlenség ide vagy oda, már a hétvége előtt eldőlt, hogy minden más aszfaltcsíknál több, szám szerint öt helyen figyelik a kanyarkiszélesítéseket.
Komoly gondokat egyébként nemigen láthattunk: pár apróbb letéréstől eltekintve mindenki hamar felvette a ritmust, az idők azonban folyamatosan javultak, köszönhetően a homoktól folyamatosan megtisztuló aszfaltnak.
Dust and sparks with Pierre in FP1 👀#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/oWcIp7di6I
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021
Technikai gondok azonban akadtak: Lewis Hamilton még az edzés elején panaszkodott motorerőhiányra, de nem volt jelentős a problémája. Lance Stroll Aston Martinjában azonban hidraulikai problémák léptek fel, ezért 35 perc után kényszerpihenőre vonult a bokszba.
It looks like Lance Stroll’s FP1 could be over prematurely in Qatar 👀
Aston Martin reporting hydraulic issues for Stroll as he returns to the garage
Less than 15 minutes left in the session #QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/flHh5swHp2
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021
Lando Norris is megütötte McLarenje alját, ami után kénytelen volt visszagurulni a bokszba, de Fernando Alonso Alpine-ját is fel kellett emelni, miután megsérült az autó alsó része. Mindezekért a durva rázóköveket lehetett okolni, melyek nem voltak túlságosan magasak, de a pilóták előszeretettel lehajtottak az aszfaltról.
Problemas para Alonso. Estan levantando el coche. Parece algo roto en el suelo del coche. Volverá a salir antes de terminar.
Problems for Alonso. Car is on high stands. Looks something broken on the floor. He will be back on track before the end pic.twitter.com/LxGdsxAZXx
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) November 19, 2021
Az edzés vége felé több feltartásos incidens is volt: egy alkalommal a ferraris Carlos Sainz szenvedett emiatt Sergio Perez Red Bullja mögött, majd épp ő volt az, aki miatt Cunoda Juki AlphaTaurijának ki kellett hajtania a poros fűre a célegyenesben.
A new button in Yuki’s car this weekend? 😉
Helps fend off pursuers effectively 👌#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/11NfDGkPbe
— Formula 1 (@F1) November 19, 2021
60 perc után a leggyorsabb Max Verstappen volt a Red Bull-lal, 1:23,723-as idővel nyitotta a hétvégét a holland. Őt Pierre Gasly követte az AlphaTaurival, valamint Valtteri Bottas a Mercedesszel, míg a másik Merciben Lewis Hamilton csak a negyedik lett: a brit autóján a Mercedes szerelői dolgoztak a garázsban a leintés előtti percekben, de maradt ideje néhány körre a leintés előtt.
Az AlphaTauri villanása nem volt véletlen, melyet Cunoda ötödik helye is bizonyított. A japán mögött a két Ferrari-pilóta végzett Sainz, Charles Leclerc sorrendben. Perez nyolcadik lett – ő 2009-ben futamot nyert a GP2 Ázsia-szériában ezen a pályán -, kilencedikként Esteban Ocon (Alpine) zárt, a legjobb tízbe pedig még Lando Norris fért be a McLarennel.
A végén Mick Schumacher összekapott még egy építkezésre elegendő kavicsot a Haasszal, gyakorlatilag ezzel a mozzanattal zárult az edzés érdemi része.
Schumacher va in ghiaia, ma riesce a ritornare in pista.
📻 „Scusatemi” #QatarGP #F1inGenerale #F1 pic.twitter.com/l3HLMqMNpB
— F1inGenerale (@F1inGenerale_) November 19, 2021
A hétvége a második szabadedzéssel folytatódik magyar idő szerint 15 órától.