A mercedeses Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjat a Red Bull-os Max Verstappen és a szintén mercis Valtteri Bottas előtt. Igazi botrányfutam volt ez, rengeteg ellentmondásos eseménnyel.
A legfontosabb tanulság talán az, hogy a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra Hamilton és Verstappen egyenlő pontszámmal érkezik majd meg. A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható, a teljes képért ezúttal valóban érdemes körről körre végigvenni az eseményeket.
FRISSÍTÉS: Verstappen a futamot követően is büntetést kapott, de második helyét megtartotta ez után is.
A teljes eredménylista
A reflektorok fényénél, 28 fokos levegő- és 32 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2021-es szezon 21. Forma-1-es futamára, a Szaúd-arábiai Nagydíjra.
Az első helyről Lewis Hamilton kezdhette a futamot mercedeses csapattársa, Valtteri Bottas társaságában. Mögéjük kvalifikált ütközésével együtt is Max Verstappen a Red Bull-lal, a második sort a ferraris Charles Leclerc tette teljessé. A másik Red Bull-lal Sergio Perez az ötödik helyről indulhatott, mellőle Pierre Gasly várhatta a piros lámpák kialvását az AlphaTaurival. A legjobb tízbe befért még Lando Norris (McLaren), Cunoda Juki (AlphaTauri), Esteban Ocon (Alpine) és Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo).
A mezőny 16-1-3 arányban osztozott a lágy és a közepes rajtgumikon. Lágy abroncsokon csak Norris indult, a keményeket Daniel Ricciardo (McLaren), Carlos Sainz (Ferrari) és Sebastian Vettel (Aston Martin) választották.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, közepes-kemény elosztásban, bokszkiállással a 169-25. körök között. Hasonlóan gyorsnak gondolták a lágy-kemény változatot, cserével a 16-21. kör környékén az 50 körös nagydíjon, míg a két kiállásos stratégia egy esetleges biztonsági autós szakasz esetén lehetett opció az olaszok szerint.
2021 Forma-1 Szaúd-arábiai Nagydíj
Óvatos volt a mezőny az első kanyarokban, az élmezőnyben nem változott a sorrend az első métereken. Leclerc máris leszakadt Verstappen mögött a negyedik helyen.
A rajt legnagyobb vesztese Cunoda volt, aki négy pozíciót rontott. Bottas eközben már egy másodperccel lemaradt Hamilton mögött, Leclerc pedig 2-vel Verstappen mögött. Stroll és Russell ellen vizsgálat indult, vélhetően összeértek az első kanyarokban.
Az állás: Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Perez, Norris, Ocon, Gasly, Ricciardo, Alonso.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Stroll a pálya elhagyásával előzte meg Russellt, de a kanadai visszaadta a pozíciót.
A pozíciócsere után nem is vizsgálták már tovább a Stroll-Russell esetet.
Sainz megkezdte a felzárkózást, Cunoda megelőzése után a 12. helyen haladt.
Az első körök tapasztalatai alapján nem lehetett sok előzésre számítani, a mezőny viszonylag nyugodtan körözött egymás mögött.
Miután Giovinazzi támadta, Alonso elfékezte magát az első kanyarban. Azzal, hogy a spanyol átvágta a sikánt a bukóteret, némi előnyhöz jutott.
A kemény gumikon haladó Ricciardo és Sainz sokkal gyorsabbak voltak a közvetlenül előttük haladóknál. Giovinazzi második alkalommal már megelőzte egyébként Alonsót, ezzel feljött a 10. helyre.
Az élen Hamilton, Bottas és Verstappen között 1,6-1,7 másodperc körül alakult a különbség. A két kemény gumikon haladó Ricciardo és Sainz is előzött egyet, ezzel feljöttek a 8. és a 11. helyre.
Hamilton növelte az előnyét az élen, 2,6 másodperccel vezetett Bottas előtt. Verstappen próbált tapadni Bottasra, tartotta a korábbi különbséget.
Schumacher a falba állt, biztonsági autó!
Schumacher ott törte össze, ahol korábban Leclerc is a Ferrarit.
Hamilton kihasználta az alkalmat és kereket cserélt, Bottas is járt a bokszban, Verstappen azonban nem, így az élre állt. Komoly mozgolódás volt a bokszutcában. Leclerc, Perez, Norris, Alonso, Russell, Stroll és Latifi is cseréltek.
Bottas a kiállás előtt egyértelműen feltartotta Verstappent, miközben Hamilton szabadon elment és kényelmesen kereket cseréltek autóján. Ez a manőver feszegette a szabályosság határait.
Verstappen a safety car lassúságára panaszkodott, nem tudta melegen tartani gumijait. Miután azonban a falat nem tudták időben megjavítani, megszakították a versenyt.
A piros zászló alatt szabad a kerékcsere, így a nem cserélő Verstappen, a negyedik Ocon, az ötödik Ricciardo és még sokan mások is válthatnak friss gumikra, tetszés szerint, időveszteség nélkül.
„Semmi baja nem volt a gumifalnak” – panaszkodott Hamilton, de hiába, a futam már állt. A brit ezzel elvesztette a vezetést, de a megszakítás végeztével az állórajtnál volt javításra lehetősége.
Verstappen használt közepes gumijait is megmutatták egy pillanatra. Kétségtelen, hogy ezzel a megszakítással a holland jól járt, azok az abroncsok már nem néztek ki jól.
Magyar idő szerint 19:15-kor folytatódik a futam.
A második rajt sorrendje: Verstappen, Hamilton, Bottas, Ocon, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Perez, Sainz, Giovinazzi.
A mezőny elindult a bokszból a rajtrácsra, ám Perezzel kockáztatott a Red Bull, közepes gumikkal indult a második rajtra. Így tett Ricciardo, Sainz, Vettel és Latifi is.
Hamilton lerajtolta Verstappent, de az első kanyarban a holland szélesen fordulva valahogy visszakerült Hamilton elé. A két autó csatáját Ocon használta ki, aki szétválasztotta őket. Hátul Perez megforgott és egy tömegbalesetet okozott, újabb piros zászlóval.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Perezt Leclerc forgatta meg, de csak azért, mert nem volt már helye a fal miatt. Mazepin az előtte lelassuló autókba rohant, önhibáján kívül. Biztosan kiesett Perez, Russell és Mazepin.
Nonszensz események történtek: Michael Masi versenyigazgató felajánlotta (!), hogy nem büntetik meg Verstappent a második rajt után történtekért, ha a harmadik rajtra átadja a pole-pozíciót Hamiltonnak. A sztoriból azonban kihagyták az előrelépő Ocont…
Vakarjuk a fejünket, ilyet még nem látott az F1!
Megszületett az egyezség. Az új rajtsorrend: Ocon, Hamilton, Verstappen, azaz a Red Bull elfogadta a furcsa ajánlatot.
További képek a rajtbalesetről:
A harmadik rajt sorrendje: Ocon, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Gasly, Leclerc, Giovinazzi, Sainz, Vettel.
Perceken belül következett az újraindítás.
A mezőny elindult a nap harmadik F1-es állórajtjára. A Haas eközben már csomagolta a motyóját.
Ocon és Hamilton kemény, Verstappen közepes gumikkal indult a harmadik rajtra az élen. Alonso a 13. helyen egyedül a lágyakot választotta.
Ocon nem rajtolt valami nagyot, Verstappen azonban a harmadikról az élre ugrott. Ocon összeért Hamiltonnal, a francia pedig maradt a brit előtt némi sikánátvágás után. Ezúttal nem volt baleset.
Hamilton a célegyenesben elment Ocon mellett, így Verstappen a bajnoki rivális előtt vezetett.
Az állás: Verstappen, Hamilton, Ocon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi, Vettel, Cunoda, Leclerc.
A játék az élen elkezdődött: Verstappen közepes gumikon, a kevésbé tartósakon vezetett a keményeken érkező Hamilton előtt. Eközben a holland teljesítményhiányra panaszkodott.
Verstappen és Hamilton már el is léptek az élen, 5,5 másodperccel vezettek Ocon előtt.
Az állás: Verstappen, Hamilton, Ocon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi, Vettel, Cunoda, Leclerc.
Sainz és Ricciardo helyet cseréltek, Vettel pedig összeakadt Cunodával az első kanyarban. Az AlphaTauri szárnyaszegetté vált, virtuális biztonsági autóval megoldották a takarítást.
Visszavonták a VSC-t, volt történés féltávig, az biztos!
Az állás: Verstappen, Hamilton, Ocon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi, Sainz, Leclerc, Stroll. Alonso sok időt és két helyet is vesztett egy megforgás miatt.
Cunoda és Vettel találkozója miatt előbbi 5 másodperces időbüntetést kapott, Vettel pedig visszalassult sérült autójával. Räikkönen is sok időt vesztett valahol.
Räikkönennek első szárnyat kellett cserélni, ő is ütközött Vettellel, ezért sérült a német autója. Annyi törmelék került emiatt a pályára, hogy egy rövid virtuális biztonsági autós szakasz is volt.
Hamilton mindig DRS-sel támadhatta Verstappent, de a célegyenesben nem volt elég gyors a brit a hollandhoz képest.
Ezúttal hosszabb időre is „beküldték” a virtuális biztonsági autót, hogy összeszedjék a rengeteg törmeléket.
Az állás a VSC mögött: Verstappen, Hamilton, Ocon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi, Sainz, Leclerc, Stroll.
A fő törmelékforrás:
Véget ért a VSC, újraindult a száguldás, Räikkönent pedig lekörözte Verstappen és Hamilton.
Verstappen és Hamilton között továbbra is 1 másodperc körül mozgott a különbség, mögöttük az Ocon vezette üldözőboly 18-19 másodperccel következett.
Stroll elhagyott egy nagy darabot az autójáról, Norrist fel is tartotta a 10. helyen a kanadai.
Újabb VSC… de csak egy szemhunyásnyi. Az alkatrész nem Strollé, hanem Vettelé volt. A VSC után Hamilton igen közel került Verstappenhez.
Hamilton bement Verstappen mellé az első kanyarba, de a holland keresztbe csúszott és maradt az élen.
Verstappen és Hamilton ütköztek!!!
Hamilton első szárnya eltört, miközben Verstappen vissza akarta adni a Red Bull utasítására az első helyet a britnek az első kanyarban történtek után. Ő azonban eltalálta a bajnoki éllovast.
Egyéb hírek is vannak: Bottas elment Ricciardo mellett, de az ausztrál visszavette a negyedik helyet.
Bottas másodjára a DRS segítségével megcsinálta, és elvette a negyedik helyet Ricciardótól.
A rádiózás szerint a versenyirányítás utasította a Red Bullt, hogy Verstappennek el kell engednie Hamiltont. A Mercedes első szárnyának jobb eleje gyakorlatilag eltűnt.
Verstappen elengedte Hamilton, majd visszaelőzte, de mindez már lényegtelen volt, mert a holland öt másodperces büntetést kapott.
Hamilton megelőzte Verstappent, ezúttal büntetés nélkül is a brit került az élre.
Verstappen nem tudta már üldözni Hamiltont, a brit ellépett.
Verstappen előnye ekkor még nem volt elég nagy ahhoz Oconnal szemben, hogy megjátssza a bónuszpontos kerékcserét.
Hamilton szórta az alkatrészt autójáról, miközben Oconnak kellett féltenie dobogóját a megérkező Bottastól.
Bottas elsőre nem tudott előzési közelségbe kerülni Oconhoz képest. Verstappen lemondott a kerékcseréről, a 48. kör végén mehetett volna be friss gumiért utoljára bokszba, de nem tette.
Az állás: Hamilton, Verstappen, Ocon, Bottas, Ricciardo, Gasly, Sainz, Leclerc, Giovinazzi, Norris.
Hamilton behozta az első helyen a Mercedest, 103. alkalommal nyert futamot a brit. Verstappen ért be másodiknak, Ocon és Bottas pedig oda-vissza előzték egymást, és végül szinte a célfotó döntötte el, de a finn ünnepelhetett a pódiumon. Ocon mögött Ricciardo lett az ötödik, Gasly a hatodik, a két Ferrari pedig az utolsó körben cserélt helyet a 7-8. helyen, Leclerc-rel előrébb. Sainz mögött pontot szerzett még Giovinazzi és Norris.
A leggyorsabb kör Hamiltoné lett, így a bónuszponttal együtt pontegyenlőséggel mehetnek az éllovasok a szezonzáróra.
Kép(ek) forrása: Getty Images