Egymást követik az új, illetve átépített pályák a 2021-es Forma-1-es szezon hajrájában: a két héttel ezelőtti, katari helyszín után a szaúd-arábiai utcákkal ismerkedhetett meg a királykategória. A versenyzők dolgát azonban jócskán megnehezítette, hogy Dzsiddában a világ leggyorsabb utcai pályáját húzták fel 6,1 kilométeren, amit a 250 km/óra körüli átlagsebesség is alátámaszt.
Több kisebb-nagyobb baleset történt a hétvége korábbi részében a gyors kanyarokkal tűzdelt pálya szűk falai között, és nemcsak a Forma-2 ifjoncai, de a legjobbak is hibáztak, például Charles Leclerc. A mezőny egyöntetűen egyetért abban, hogy a vasárnapi 50 körös verseny további veszélyeket rejt magában, ahogyan a szombati F2-es futamok is nem egy incidenst hoztak, már a rajtnál (lásd nyitóképünkön).
„Ha egy autó falnak megy a rajt után vagy később, az visszapattanhat a pályára, ami súlyos balesethez vezethet” – fejezte ki aggodalmát a világbajnoki éllovas Max Verstappen. „Spában hasonló okok miatt alakítják át az Eau Rouge-t, nagyobb biztonsági zóna kerül oda” – utalt a Belga Nagydíj helyszínének átalakítására, ami miatt akár el is maradhat 2022-ben a verseny.
„Élvezet vezetni a pályán, de a beláthatatlan kanyarokban nehéz lesz. Ott érzed igazán a veszélyt.”
Ebben osztotta a holland véleményét a Red Bull másik versenyzője, Sergio Pérez is. „Remélem, hogy nem lesz baj belőle” – tette hozzá a mexikói. „Úgy érzem, hogy ok nélkül ennyire veszélyes ez a pálya. A fedélzeti kamerás felvételek eléggé félelmetesek, de remélhetőleg nem lesz nagy baleset.”
„Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a biztonságnak kellene előnyt élveznie. Más versenyzőkkel is beszéltem erről, és ők is ezen az állásponton vannak” – hangoztatta a RaceFans hasábjain.
Kevésbé aggódva, de ugyanezeket jegyezte meg a szaúd-arábiai pálya kapcsán Mick Schumacher. A Haas újonca leszögezte, hogy nem akarja kritizálni az új helyszínt, de ő is rámutatott arra, hogy „ha valami történik alul, a hátulról érkezők veszélybe kerülnek” a magas tempó miatt.
Valtteri Bottas, a Mercedes versenyzője már az időmérő után is lelkesen beszélt a tapasztalatairól, de ezúttal is hangoztatta, hogy „hardcore” a pálya, vagyis pont olyan, amilyet mindenki akar.
Megszólalt a Forma-1 modern pályáit sorra tervező Hermann Tilke – szintén ő és a csapata tervezte a dzsiddai aszfaltcsíkot –, aki elmondta, hogy történelmi bemutatkozásra számít a helyszíntől, hiszen még a monacói pályánál is nehezebb. „Itt nagyon koncentrálniuk kell a versenyzőknek, ez a pálya nem enged meg egy hibát sem” – nyilatkozta a Servus TV-nek.
„Nem igazán lehet Monacóhoz hasonlítani. Itt csak a pálya két pontján lehet egy kicsit hátradőlni, amúgy egymást érik a kanyarok, azokból is az egyik 12 fokkal van megdöntve.”
Osztotta a rutinos tervező meglátását Lando Norris, aki szerint a monacói helyszín pihentető a szaúd-arábiaihoz képest, és azt is könnyebb belőni rajta, hol vannak a falak. „Sokkal nehezebb itt összpontosítani” – jegyezte meg a McLaren brit pilótája.
Nyikita Mazepin pedig akárcsak korábban Lewis Hamiltont, úgy most Tilkét vette a védelmébe. „Nem lenne fair [őt kritizálni]. Ugyanezekkel a problémákkal kell boldogulnunk Monacóban vagy Bakuban, és ez a munkánk, hogy ezekkel megbirkózzunk. Máskülönben olyan lenne, mintha az újságírók azért panaszkodnánk, hogy túl sok időt kell a számítógép előtt tölteniük” – mondta az orosz újonc.