Tavaly mutatkozott be a Forma-1-ben az úgynevezett sprintkvalifikáció – amit az idén az egyszerűség kedvéért már csak sprintként emlegetnek –, és bármennyire megosztónak tűnik a formátum, jelenleg a Nemzetközi Automobil Szövetségen (FIA) múlik, lesz-e jövőre hat rendhagyó hétvége ilyen szempontból, az idei három után.

Azt tervezik viszont, hogy jövőre – egyelőre kísérleti jelleggel – megpiszkálják a szombati időmérő edzést. A mostani, Q1-Q2-Q3 felosztású szisztéma 2006 óta van érvényben a Forma-1-ben, és habár 2016-ban próbálkoztak egy folyamatos kieséses alapú alternatívával, villámgyorsan megbukott. Így az elmúlt másfél évtizedben inkább csak kisebb módosításokkal csiszolgatták a rendszert – a legutóbbi épp a mostani szezontól lépett érvénybe, miszerint a legjobb tíz helyezettnek már nem azokon a gumikon kell rajtolni a versenyen, amiken továbbjutott a Q2-ből.

Az „átdolgozott kvalifikációs formátum” keretében minden szegmensben bizonyos gumikeverékek használatát tennék kötelezővé, a próbaalkalmak során pedig azt mérnék fel, működne-e a változtatás. Amennyiben sikeresen vizsgázik, a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban pedig a lágy keverékeket kellene használniuk – ha közbeszólna az időjárás, bármelyikkel pályára lehet gördülni, persze a körülmények figyelembe vételével.

Megint belenyúlnának a Forma-1-es hétvégékbe 2

Rajongói és szakértői körökben egyaránt megoszlanak a vélemények arról, kellenek-e egyáltalán a sprintfutamok, de úgy tűnik, a Forma-1-ben ragaszkodnak hozzá.

Ennek a hátterében az áll, hogy a tervek szerint, mint azt az F1 Bizottság hét eleji ülése után belengették, hosszabb távon 13-ról 11-re csökkentenék az egy versenyhétvégén felhasználható gumikeverékek számát. Ez utóbbiról kiderült, hogy 2023-ban két versenyhétvégén fogják kipróbálni, vélhetően az időmérős módosítással egyidőben.

Ha zöld utat kap a jelzés, nemcsak a szettek számában, hanem a keveréki elosztásában is új helyzet állna elő: autónként maximum négy garnitúra lágy, három szett közepes és három szett kemény gumiból gazdálkodhatnának a csapatok, vagyis a leggyorsabb keverékű abroncsból mindenki elveszítene három garnitúrát. Az átmeneti- és esőgumik száma ezután is változatlan maradna.

A bajnokság vezérkara ezzel együtt azt is világossá tette, hogy a hétvégék lebonyolítására vonatkozóan további kísérleteket terveznek, mert valós adatok, tapasztalatok nélkül semmilyen változtatást nem akarnak ráerőltetni a Forma-1-re.