A Forma-1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon kicsúcsosodó delfinezést eddig nézte ölbe tett kézzel a Nemzetközi Automobil Szövetség. Habár egyre többen vélik úgy, hogy ezt saját hatáskörükben kellene megoldania a csapatoknak, az FIA a kezébe vette az irányítást, és cselekvésre szólít fel a pilóták biztonságára hivatkozva.

A szövetség egy új technikai direktívát vezet be a Kanadai Nagydíjra, melynek lényege, hogy a hétvége során mérésekkel figyelik az autókat, különös tekintettel a padló- és kopólemezekre, melyek pattogáskor a földhöz érnek. Emellett kidolgoznak egy matematikai képlet, mely azt határozza meg, mennyit mozoghat fel-le az autó. Ehhez a csapatokat is bevonják, hogy ők is segítsenek a számolásban.

Az istállóknak már ki is osztották első feladatukat: a harmadik szabadedzésen három DRS nélküli mért kör adataiból ki kell számolniuk egy aerodinamikai oszcillációs mérőszámot (AOM). Ha ez a szám – melyet természetesen az FIA bármikor le tud ellenőrizni – eltér a biztonságosnak ítélt követelményektől, a csapatnak emelnie kell autója hasmagasságán legalább 1 centimétert. Az AOM szám autóbeállítástól függ, így aki leadta értékét, az onnantól nem állíthat a futóművén vagy épp a szárnyak dőlésszögén egy újabb mérésig. Ha ezeknek valaki nem tesz eleget, autóját veszélyesnek minősíthetik, ami egyet jelent a kizárással.

Mindezek csak rövid távú megoldások – teszi hozzá az FIA. A későbbiekben egy technikai találkozót is megejtenek majd a csapatok és a szabályalkotók, hogy középtávon minél inkább csökkenjen a delfinezés. Emellett orvosokkal is konzultációt folytatnak a pilóták biztonsága érdekében.

A változtatások magukkal hozhatják az erősorrend változását. Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke elmondta, az FIA erről tájékoztatta is őket, ám a pilóták egészsége prioritást élvez. „Egy ilyen dolog, egy alapjaiban történő változtatás felboríthatja az erősorrendet. Tényleg tisztességes ez?” – kérdezett vissza a szakember, aki szerint a Mercedes még jól is kijöhet a dologból, hiába az ő autójuk pattog a legtöbbet. „Még eléggé friss a ez. Meglátjuk, mi lesz. Beszélnem kell a srácokkal. Még mindenki próbálja kitalálni, mi lenne a legjobb megoldás.”