A Forma-1-es Japán Nagydíjat részletesebben kivesézzük a Vezess Csapatrádió következő adásában. Tarts velünk hétfőn este 19 órától a YouTube-csatornánkon!

Gyakorlatilag fél kört teljesített a mezőny az esős körülmények között elrajtolt Forma-1-es Japán Nagydíjon, amit – többek között – Carlos Sainz balesete, illetve az időjárás miatt félbeszakítottak.

„Nyilvánvalóan csalódott vagyok, amiért összetörtem az autót, illetve a csapat miatt is, ugyanakkor a körülmények miatt szinte lehetetlen volt látni bármit is” – idézi a Sky Sports F1 a Ferrari versenyzőjét. „Átmeneti esőgumikon őrületes volt átmenni a vízátfolyásokon. Próbáltam kitörni Checo [Pérez] szélárnyékából, mivel sok vizet kaptak a gumijaim, ekkor ráhajtottam egy vízátfolyásra, ami miatt megpördültem.”

„Utána már csak a szerencsén múlik, mert tudod, hogy szinte mindenki mögötted van, te pedig a pálya közepén. Csak imádkozni tudsz azért, hogy senki se találjon el.”

„A legjobb az lett volna, hogy gördülőrajttal, esőgumikon jövünk el” – utalt a körülményekre. „Mindenki panaszkodik amiatt, hogy a Forma-1 nem versenyez esőben, de látható, hogy ilyen helyzetben tulajdonképpen vakon vezetünk. Márpedig hogyan lehetne egy Forma-1-es autót 300 km/órás sebességgel vezetni, ha nem látsz?”

A történtek után Sainz autójának műszaki mentése alaposan felborzolta a kedélyeket, mivel a munkagép már akkor pályára lépett, amikor még csak a biztonsági autót rendelték be a pályára, ám azt nem vették figyelembe, hogy az első kör végén a bokszba hajtó Pierre Gasly még nem érte utol a sort, így nagyobb tempóval húzott el a traktor mellett.

Déjà vu – Jules Bianchi tragédiája

A 2014-es Japán Nagydíjat épp a Phanfone tájfun idején rendezték meg, a heves esőzések miatt kétszer is előkerültek a piros zászlók. Másodjára a 46. körben szakították meg a futamot, miután Jules Bianchi a Dunlop-kanyarban elveszítette az uralmát a Marussiája felett, majd abba a munkagépbe csapódott, ami a korábban kicsúszott Adrian Sutil Sauberjét mentette.

F1: Egyetlen mozdulat okozta Sainz kiesését 1

A 2014-es szuzukai futamon sárga zászló alatt küldték pályára a munkagépet, majd Bianchi esetének hatására változtattak a protokollon. Ennek „köszönhetően” mutatkozott be a Forma-1-ben a virtuális biztonsági autó és egy sor másik biztonsági intézkedés, például a glória.

Az ígéretes francia versenyzőt ezután súlyos fejsérülésekkel szállították kórházba, a futamot pedig nem indították újra. Bianchi kilenc hónappal később, 2015. július 17-én, mindössze 25 évesen életét vesztette a baleset következtében – Ayrton Senna 1994-es imolai tragédiája óta ő volt az első, aki F1-es versenyen szenvedett fatális kimenetelű balesetet.

„A biztonsági autó mögött 100-150 km/órával megyünk, de még ennél a tempónál sem látunk semmit. Ha egy versenyző úgy dönt, hogy akár egy picit is lejön az ideális ívről, például azért, mert vízátfolyás van, vagy valamit állít a kormányon, és eltalálja a traktort, akkor vége” – mondta a spanyol a sokakat Jules Bianchi 2014-es tragédiájára emlékeztető esetről.

„Továbbra sem értem, miért kockáztatunk ilyen körülmények között azzal, hogy a traktort is pályára küldjük. Ha úgyis piros zászló lett a vége, miért?” – tette fel a költői kérdést.

A Forma-1-es Japán Nagydíj percről-percre közvetítése itt olvasható vissza: