A Forma-1-es Japán Nagydíjat részletesebben kivesézzük a Vezess Csapatrádió következő adásában. Tarts velünk hétfőn este 19 órától a YouTube-csatornánkon!

Mindössze fél kört teljesített a mezőny a Forma-1-es Japán Nagydíjon, majd azt félbeszakították Carlos Sainz balesete, valamint a lezúduló csapadékmennyiség miatt. Nagy port kavart azonban az elnyúló, piros zászlós megszakítás alatt, hogy Carlos Sainz autójának mentését ugyan biztonsági autó alatt, de annak figyelembevétele nélkül kezdték meg, hogy a bokszutcából visszatérő Pierre Gasly utolérte volna a sort, így a francia a Ferrarit mentő daruskocsi mellett suhant el az AlphaTaurival.

„K*rvára meghalhattam volna!”

Gasly az eset után már a csapatrádión kifakadt, mint mondta: „Mit keres a traktor a pályán? K*rvára meghalhattam volna! Mellette mentem el… Ez elfogadhatatlan! Emlékezzünk csak vissza, mi történt… Nem hiszem el!”

Sainz fedélzeti kamerájából ráadásul még rosszabbul néz ki a helyzet, mert nemcsak a versenyzőkre, hanem láthatóan a pályabírókra nézve is veszélyes volt:

A francia versenyző honfitársa, Jules Bianchi nyolc évvel ezelőtti, szintén szuzukai balesetére utalt. Mint ismert, a Ferrari-nevelt Marussia-pilóta a Phanfone tájfun idején rendezett 2014-es verseny 46. körében úgy szenvedett később fatális kimenetelű balesetet, hogy dupla sárga zászló hatálya alatt a daruskocsi épp Adrian Sutil Sauberjét mentette, amibe a vízátfolyáson felúszva csapódott bele.

Az esetet Bianchi édesapja, Philippe Bianchi sem hagyta szó nélkül: az Instagram-oldalára azt írta ki, hogy „nem tisztelik a versenyzők életét, ahogyan Jules emlékét sem”.

Vizsgálatot indított az FIA… Gaslyval szemben

Nem sokkal a történtek után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közleményt adott azokkal összefüggésben, ugyanakkor a felügyelőtestület nem azt kérdőjelezi meg, miért volt a pályán a munkagép, hanem inkább Gasly felelősségét vizsgálja majd az eset során – ez utóbbi kapcsán a verseny után indítanak vizsgálatot.

Az FIA álláspontja szerint Gasly volt a hibás, hogy 250 km/órával haladt a pályán, miután elhagyta az ominózus pontot, a 12-es kanyart, miközben piros zászló volt már érvényben, ezzel pedig megszegte a Sportszabályzat 57.2-es cikkelyét.

Mint arra élő közvetítésünkben is utaltunk, a piros zászlókat körülbelül két másodperccel azt megelőzően lengették meg, hogy az egyszeres nagydíjgyőztes a baleset helyszínére ért volt.

Már Szingapúrban is botrány volt?

A versenyből szinte azonnal kiesett Sainz szerint ilyen körülmények között nem is kellett volna szabad gumiválasztással, állórajttal elindítani a futamot, mivel a látási viszonyok még 100-150 km/órás sebesség mellett sem kielégítőek ilyen helyzetben.

Alexander Albon – aki műszaki hiba okán volt kénytelen feladni a Japán Nagydíjat már az első kör közben – pedig arra utalt a nyilatkozatában, hogy az FIA protokollja kapcsán az egy héttel ezelőtti szingapúri versenyen is felmerültek aggályok, amikor szintén rosszkor tartózkodhatott a pályán egy munkagép.

„Már beszéltünk erről, mert ez már megtörtént Szingapúrban” – idézi a Telegraph a Williams pilótájának szavait. „Seb [Vettel] hozta fel a témát a versenyzői eligazításon, még a hét korábbi részében. Olyan helyzetben vagyunk ugyanis, aminél ez nagyon veszélyes, és az emberek ezt nem is nagyon realizálják. Biztos vagyok benne, hogy a következő verseny előtt erről még lesznek egyeztetések az FIA-nál.”

„Így veszítettük el Bianchit”

„Mi a f*sz, ez mégis hogyan történhetett meg?” – tette fel a kérdést feldúltan Lando Norris a közösségi oldalán. A McLaren britje szintén Bianchi esetére hivatkozott: „Ilyen helyzetben veszítettünk el egy életet néhány évvel ezelőtt. Az életünket kockáztatjuk, különösen ilyen körülmények között. Nyilván versenyezni akarunk, de ez… elfogadhatatlan.”

„Újra semmibe vette a pilóták életét az F1” 2

Carlos Sainz fél kör után összetörte esőben a Ferrarit.

Sergio Pérez sem értett egyet az FIA eljárásával: ugyancsak a közösségi médiában fejtegette a mexikói, „hogyan tudnánk világossá tenni, hogy egyáltalán nem akarunk daruskocsit látni a pályán”. Hozzátette: „Jules-t egy ilyen hiba miatt veszítettük el. Teljesen elfogadhatatlan, ami ma történt. Remélem, ez az utolsó alkalom, amikor ilyen előfordulhatott.”

Hasonló véleményen van a versenyzők érdekvédelmi szövetségének (GPDA) igazgatója, az exversenyző Alexander Wurz is – az osztrák egyeztetéseket szorgalmazza a hasonló helyzetek jövőbeni megelőzése végett. „Rövidre fogva: ennek nem szabadna megtörténnie, srácok” – jegyezte meg.