A 2022-es Abu-dzabi Nagydíj előtti csütörtökön a Nemzetközi Automobil Szövetség összehívta idén negyedjére és egyben utoljára az F1 Commissiont, ahol a sportág szabálymódosítási javaslatait terjesztik be. A legutóbbi gyűlés számos területet érintett, ezeket foglaljuk össze az alábbiakban.

A bíráskodási folyamatok felülvizsgálata

Napjaink egyik legnagyobb problémája, hogy a stewardok sokszor inkonzisztensen döntenek, ugyanolyan ügyekért merőben eltérő szankciókat osztanak ki. Hogy a helyzeten javítsanak, 2024-ig teljes körű sportszabályzat-felülvizsgálatot tartanak és finomítják a folyamatokat, ami a büntetések kiosztását illeti. Az esetleges változtatásokról a csapatokkal is egyeztetnek majd és 2023 áprilisáig fixálni is szeretné ezeket az FIA.

Sárvédőt kaphatnak a Forma-1-es autók 1

Vizes futamok

Manapság szinte lehetetlen igazi esős Forma-1-es futamokat tartani, melynek fő oka, hogy a gumik által kiszorított vízmennyiség miatt gyakorlatilag nullára csökken a látótávolság. Az idei autók még nagyobb gondot okoznak, ugyanis a vízfelhőt magasabbra lövik ki a gumik, mint korábban. Épp ezért vizsgálják annak a lehetőségét, hogy egy egységesített aerodinamikai elemcsomagot vezessenek be, mely leszűkíti a gumikból a levegőbe kerülő víz mennyiségét, azaz egyfajta sárvédőt rakatnának a kocsikra. Mindezt persze úgy valósítanák meg, hogy közben a gumik cseréje se váljon kivitelezhetetlenné, és ezek az elemek csak akkor kerülnének az autókra, amikor tényleg esik. Minderről 2023-ban kaphatunk részleteket, egyelőre még tervezési szakaszban van az ötlet.

Rajtbüntetések

A rosszul megírt szabályok miatt voltak, akik megpróbálták kijátszani az erőforráselem-cserék után járó rajtbüntetéseket. A jövőben az FIA tovább szigorítana, mert a jelenleg érvényben lévő előírások még mindig engednek teret a stratégiai motorcseréknek, és a csapatok leggyakrabban egyben próbálják letudni a büntetéseket. Terv egyelőre nincs rá, hogyan orvosolnák mindezt, de valamit ezzel is kezdene a szövetség, mert így gyakorlatilag a mezőny háromnegyede több erőforráselemet használt, mint a szabályokban előírtak.

Gumimelegítő paplanok

2024-ben száműzné a gumimelegítő paplanokat az F1-ből az FIA, de erről a végső döntés 2023 júliusában, egyeztetések, adatgyűjtés és tesztek után fog megszületni.

Sárvédőt kaphatnak a Forma-1-es autók 2

DRS

Jelenleg minden indítás (rajt, biztonsági autó utáni restart) utáni harmadik körtől nyithatják a hátsó szárnyat azok, akik elég közel vannak az előttük haladóhoz. Ezt azonban szeretnék előrehozni, és a jövő évi hat sprintversenyen már a második körtől használható lenne a DRS, mindezt a szorosabb verseny érdekében tenné az FIA saját indoklása szerint. Ha beválik a módosítás, akkor 2024-től a vasárnapi nagydíjakra is bevezetnék a változást.

Parc fermé szabályok

Egyszerűsítenék a sprinthétvégék parc fermé-szabályait, hogy csökkentsék az FIA operációs teendőit. Jelenleg rengeteg változtatási kérelmet kell kezelnie a szövetség embereinek a pénteki időmérők és a sprint között, ezen változtatnának.

Pénzügyi és technikai szabályok

Változik a sprintfutamokon megsérülő autók javítása után járó költségtérítés rendszere. Csou Kuan-jü silverstone-i balesete és annak következményei miatt pedig megerősítik a bukókereteket a 2024-es évtől kezdve.

Sárvédőt kaphatnak a Forma-1-es autók 3