Mennyi külföldi Forma-1-es versenyen dolgoztál eddig?
Összesen 22 futamon dolgoztam sportbíróként, ebből 15 külföldin és 7 magyaron. Voltam Ausztráliában, Hollandiában, Abu Dhabiban, Ausztriában és Szingapúrban. Plusz nézőként 14 futamon jártam Monzától Monacóig több helyen.
Hogyan lehet magyar sportbíróként bekerülni külföldi futamokra?
A 2018-as Ausztrál Nagydíj volt az első, a legelső kanyarban dolgozhattam zászlós sportbíróként. Korábban nézőként már jártam a Melbourne-i versenyen, imádok utazni, ez a hobbim. Egyszerűen írtam nekik, hogy mennék sportbírónak, van már F1-es tapasztalatom. Lecsekkolták a magyar szövetségnél, aztán írták, hogy oké, gyere. Oké, akkor megyek.
Egy fillérjükbe sem került, én fizettem magamnak a repjegyet, a szállodát, mindent, nem kaptam érte pénzt. Ők viszont kaptak egy ingyen sportbírót, nekem meg nem kellett jegyet vennem a futamra nézőként, valamint beszereztem az egyedi, sportbíróknak járó baseballsapkát. Belülről, sportbíróként sokkal nagyobb élmény minden verseny.
A pályák legnagyobb részén ingyen dolgoznak a sportbírók a Forma-1-es futamokon világszerte, ami kívülről nézve furcsa egy ennyire sok felelősséggel járó munkánál. Egy-két pálya fizet csak valamennyit, például a Hungaroring. Miért alakult ez így?
Nem tudom. Rajtunk kívül mindenki hülyére keresi magát a Forma-1-ben.
Sok fanatikus jelentkezik és kínálja magát az ingyen munkára. Mintha ti alakítottátok volna ki ezt a rendszert.
Lehetséges. Én amúgy is mennék nézőnek. Aki hegyet mászik, arra költ, akinek a hajózás a hobbija, az meg arra. Én erre költök, fantasztikus átélni belülről egy-egy autóversenyt.
Sportbíróként mi a legjobb benne?
A rajtoltatás. Leginkább boxbíró szeretek lenni, aminek a része, hogy a különféle szériák rajtjainál mi állunk a legközelebb a versenyautókhoz. Én figyelem a rám bízott versenyautót, amely ha lefullad, azonnal jeleznem kell, nehogy belerohanjon hátulról a többi. Amikor beindul például 20 darab, egyenként ezer lőerős autó a Forma-1-ben, remeg a talpad alatt a föld, beleremeg az összes csontod. Leírhatatlan érzés, miközben már eleve feszült vagy a rajt miatt.
Belerohantak már az általad figyelt versenyautóba valaha?
Igen. Latifibe, Abu Dhabiban 2018-ban, még az F2-ben az elsö futamon. A második sorban állt, a leghátsó sorból induló egyik versenyző belecsapódott előttem. Ilyenkor kivizsgálják, hogy mi történt pontosan, ki hibázott, hibázott-e valaki. A vizsgálat szerint gyorsan és pontosan jeleztem.
Az alábbi videóban 1:35-től három magyar sportbíró is látható, míg 3:13-nál az első felgyulladó sárga panel Júliáé.
Voltál valaha életveszélyben?
Akadt pár zűrös pillanat, mert ez veszélyes munka, de nagyon komoly munkát végez mindenki a szervezőktől kezdve a versenyirányításon keresztül a sportbírókig. Idén Zandvortban a harmadik kanyarban dolgoztam, ahová beesett a fél F2-es mezőny. Ráadásul a sárga zászlót kezelve háttal kellett állnom a versenyautóknak, mert a posztom utáni szektort figyelem, hogy jelezhessek az érkező versenyautóknak, ha veszély várható a szektorban.
Mikor sorra száguldottak felénk az egymást törő autók, pattogtak a hátamon a kavicságyból repkedő kövek, a vállamnál fogva villámgyosan lerántott a földre a mögöttem álló sportbíró (neki ez is dolga). Volt két horrorisztikus másodperc, aztán csend, majd felpattantam, és zászlóztam. Amikor először hallod az összetörő autók hangját testközelből, az ijesztő, ezt meg kell szokni, és nem lefagyni, hanem szinte azonnal jelezni. Végezni a dolgod.
Utána azt mondták, a magyar csaj gyorsan és jól jelzett. Tudják a nevemet, ismernek, de úgy megy híre a pályán, hogy a magyar csaj jól végezte a munkáját.
Hogyan születik a sportbíró?
Hetyey Júlia 2015-ben határozta el, hogy autóversenyeken akar dolgozni. 2016 elején megszerezte a Magyar Nemzeti Autósport Szövetségnél az FIA licenszét (amit azóta is minden évben meg kell újítania), majd eleinte kisebb futamokon segédkezett gyakorlott zászlósok és boxbírók mellett.
„Full gázon nyomtam, elvállaltam mindent, így abban az évben tavasszal a boxutcában dolgozhattam a WTCR-hétvégén, majd már önálló sportbíróként a 2016-os Magyar Nagydíj volt az első Forma-1-es futamom” – mondja a Vezessnek, majd megkér, hogy mindenképpen legyen benne a cikkben a köszönete Sipos Tamás, a Hungaroring boxfőnöke, és helyettese, Fehér Sándor felé. Ők az első pillanattól támogatták és segítették, ahogy megjelent a pályán.
Egy-egy autóversenyen – a szériától függően – különféle beosztásban dolgoznak sportbírók: zászlósok, posztvezetők, beavatkozók, rádiósok, ténybírók, boxbírók stb. Utóbbi Júlia kedvence. Aki kedvet kapott hozzá, januárban indul a képzés.
Melyik széria a leginkább nehéz a sportbírók számára?
Minél magasabban jegyzett, annál képzettebbek a versenyzők, annál precízebben ismerik a rájuk vonatkozó szabályokat és annál komolyabban be is tartják. Tehát a Forma-1 a legkönnyebb, ráadásul azon vagyunk a legtöbben. Minél lejjebb megyünk, annál zűrösebb lehet, annál nehezebb a munka számunkra.
Dolgoztam egy F4 hétvégén a Red Bull Ringen, ahol duplasárgázott a kolléga egy baleset miatt, ám a 15 éves kiscsákó 230-cal úgy elszáguldott a baleset mellett, hogy ijesztő volt nézni. Meg is kapta az érte járó büntetést. Fiatalabbak, forrófejűek.
Ami még szerintem veszélyes, az a Moto GP. Mások a szabályok mint az autóversenyeken, ott a beavatkozó úgy megy be a kicsúszott motorért, hogy közben tovább száguld a futam, míg autóversenyen akkor léphet sportbíró menteni a pályára ha erre a versenyirányítás engedélyt ad.
Melyik pillanatot volt a legfantasztikusabb átélni?
Az Abu Dhabiban rendezett tavalyi szezonzárón boxbíróként 10 körrel a vége előtt azt éreztem, mintha unottan pakolni kezdett volna már a Forma-1. Megint ugyanaz a csapat és versenyző nyer, mozdulatlan volt a box. Aztán jött Latifi balesete. Safety car! Innen olyan elképesztő feszültség, robbanás közeli helyzet alakult ki a boxutcában, és a minden F1-rajongó által jól ismert eseményeket én testközelből átéltem. Sose felejtem el Horner arcát, amikor kijött a sportfelügyelöktöl. Láttam rajta, hogy megvan nekik.
Nem vagyok se Mercedes, se Red Bull rajongó, de úgy érződött, az egész F1 örült – kivéve a Mercedest – annak, ami történt. Éjfélig kint maradtunk a paddockban. Felejthetetlen élmény volt ez a befejezés.
Ugye, az a helyes, ha nem kérdezek rá a kedvenc versenyződre?
Nem árulom el, nem akarok támadási felületet. A munkámat ettől függetlenül végzem.
Mondtad, hogy éjfélig buliztatok. Általában mikortól meddig vagytok kint a pályán egy átlagos vasárnapon?
Reggel 8-tól általában 18 óráig. Attól függ, mennyi betétfutamon dolgozunk, a Forma-1-es hétvégék általában lazábbak. Bezzeg, amikor WTCR volt, meg kamionverseny, Suzuki kupa, meg még vagy három egyéb betétfutam egy hétvégen, az kemény.
Már bocsánat, de pisilni elmehetsz a pálya melletti zászlós posztodról a futam kellős közepén, ha úgy kívánja a természet?
Igen, az F1-ben legalább hárman vagyunk minden poszton. Két zászlós és a posztvezető. Tudjuk egymás munkáját, el lehet menni, és szerencsére a legtöbb pályán már vannak is kiépített WC-k nekünk.
Fizikálisan melyik volt a legnehezebb versenyed eddig?
Idén Szingapúrban nagyon kemény volt az időjárás. Kiléptem reggel a szállodából, és három másodpercen belül leizzadtam, ám hiába volt meleg, a páratartalom miatt egész nap nedves maradt rajtad a ruha, plusz esett az eső, majd elállt, aztán esett. Közben meleg volt. Nem tudtam, mi a rosszabb… Felvenni az esőkabátot az eleve vizes overálra, vagy hagyni szétázni magam. Se így nem száradok meg, se úgy. Közben meg egész nap dolgozol, koncentrálsz.
300 nőből 24
Women Officials’ Exchange néven indított programot idén az FIA a női motorsport-tisztviselők részvételének növelésére az autósportban szerte a világon. Ennek keretében jelentkezett Júlia az idei Szingapúri Nagydíjra, ahol látványos bakancslistája ellenére korábban nézőként sem járt. „Természetesen azonnal jelentkeztem. Röviden vázolni kellett a sportbírói tapasztalatokat, megindokolni, hogy miért szeretnék részt venni a programban, és hogy a program után hogyan tervezem népszerűsíteni az sportbírói pályát a nők körében. Éppen a Holland Nagydíjon dolgoztam, amikor a 16 órás pénteki munkanap végén létrehoztam az Insta-oldalamat, ahol sportbíróként mutatom be a Forma-1 és az autóversenyzés háttérvilágát.”
Júliát 300 nő közül választották ki abba a 24 fős csapatba, amely végül dolgozhatott a futamon. Kivételesen itt az utazását, a szállását és az étkezését is állták a szervezők.
Mikor jó egy sportbíró?
Szeresd, amit csinálsz. Reagálj gyorsan, gyakorlott legyél és alázatos. Legyél tisztában a felelősségeddel. Ne fagyj le balesetnél, hangja van, ráadásul közel hozzád, repülnek a kavicsok, de te reagálj. Ez nagyon veszélyes munka, vigyázz magadra!
Hol a legjobbak a sportbírók a világon, és hol a szurkolók?
A magyar sportbíróknak kiváló hírük van a világban. Magyarokat vittek Abu Dhabiba és Bakuba is, mikor elindult ezeken a helyeken a Forma-1. A holland kollégák nagyon profik, rögtön otthon éreztem magam közöttük. Anglia hatalmas autósportos nemzet kiváló bírókkal, és ott vannak a franciák és Le Mans. Szurkolókban a hollandok és az olaszok nagyon állatok.
Rajtam kívül számos magyar sportbíró jár külföldi versenyekre dolgozni, mindenhol szeretettel fogadnak minket.
Ha már Le Mans. Tudom, hogy nem a Forma-1-et tartod az autóversenyek csúcsának.
Le Mans egy csoda! Jövőre lesz a századik. Az F1-gyel ellentétben nincs vége a versenynek 2 óra után, és szerintem nagyobb a hangsúly a technikán, mint a versenyzőkön. Hihetetlen élmény, amikor hajnali 3-kor úgy fekszel le a matracodra a pályán, hogy közben köröznek az autók, és a tüdőd beleremeg minden egyes melletted elhaladó autónál, úgy alszol el.
Vagy amikor napközben kint vagy a poszton, a piknikező rajongók grilljéről oda hozza a sült kolbász illatát a szél. Ááá, nem vagy éhes… És közben elképzeled, ahogy bontják a sörösdobozt. Az egy hatalmas buli, és közben 24 órán át megy és megy a verseny. Közben azt sem mindig tudod, éppen ki vezeti az előtted elszáguldó versenyautót, mert ugye cserélgetik egymást.
Voltál már Le Mans-on? Érdemes kimenni a haverokkal, piknikezni egyet.
Sajnos nem. Csak tévében láttam. Képernyő előtt ülve neked melyik a kedvenc autóversenyed?
(Hosszú csend.) Mármint, hogy nincs bennem az az érzés, hogy ott lennék inkább személyesen a pálya szélén…? (Ismét hosszú csend…)
Értem, világos, hagyjuk a tévét. Gyakran jársz nézőként is futamokra, ilyenkor az előtted elhaladó versenyautókra koncetrálsz, vagy te a sportbírókat nézed?
Én a bírókat! Monzában idén a lelátón szemben volt velem az egyik poszt, és néztem, hogy dolgoznak. Minden országban kicsit máshogy folyik a munka, ez a része is nagyon érdekel, szeretek ellesni fogásokat. Volt egy kicsúszás a pályán valahol, előttünk elkezdtek mozgolódni a kollégák, mert rádión kapták az infót. Mondtam egyből a barátoknak: ez safety car. Tíz másodperc múlva úgy is lett.
Most már áruld el az olvasóinknak a privát szakmád, amelyből rendre eltűnsz 4-5 napokra a világ minden részére, versenyekre.
Közlekedésmérnök vagyok, Bécsben élek, és az osztrák államvasutaknál hálózatfejlesztéssel foglalkozom. Az én feladatom még hatékonyabbá tenni az áruszállítást.
Kéne vagy ezer belőled a MÁV-hoz!
Köszönöm, ezt jó hallani, de jelenleg jól érzem magam.
Simán elenged a főnököd?
14,5 éve dolgozom itt, ebből 13 éve együtt vele, bárhová elenged. Olyan a munkám, hogy nem köt időhöz, ha elvégzem, utazhatok.
Mennyire ismert ennél a nagy cégnél a fanatikus magyar csaj hobbija?
Mindenki tudja. Benne voltam a céges újságban!
A vonat mellett autóval is közlekedsz. Hogy vezetsz?
Nem túl gyorsan.
Azért biztosan volt már olyan, hogy szabályt szegtél. Miként reagálsz, ha ilyenkor más autós játszik sportbírót éppen veled szemben, és jelzi, hogy helló, ez így nem oké?
Csaj vagyok, nem éppen hatalmas termetű, nem balhézom az utakon. Ja, és Budapesten egyáltalán nem vezetek!
Az álmaid viszont elég nagyok. Mi a következő?
Las Vegas! Egy ideje már minden követ megmozgatok ezért. Ott szeretnék lenni sportbíróként.
Ha összejön, Júlia Las Vegas-i kalandjaival jövőre jövünk a Vezessen!