A Forma-1 története során számos kvalifikációs formátum volt már: elő- és igazi kvalifikáció, egyórás-egykörös változat, két napon tartott eredményátlagolós, míg 2006-ban megjelent az alapvetően ma is alkalmazott, háromszakaszos kieséses változat.

Az első pár évben ugyan még a versenyre megtankolva teljesítették a Q3-as köreiket az autók, de 2010 óta már minden szakaszban mindenki belead mindent. 2016-ban ugyan megpróbálkoztak egy reformmal, melynek keretében a Q1-ben, Q2-ben és Q3-ban az idő fogyásával folyamatosan estek ki a leglassabbak, de ez totális kudarcnak bizonyult, gyorsan ejtették is. Azóta csak a szakaszok hossza, valamint az változott, hogy tavaly óta már a top10 is szabadon választhat keveréket a rajthoz, nem a Q2-ben leggyorsabb kört hozó szettjükön kell nekivágni a futamnak.

Idén viszont újabb kísérlet következik, két helyszínen – az első valószínűleg Imola lesz – kötelezően előírt keverékekkel kell majd teljesíteni a szakaszokat: a Q1-ben csak a kemény keverék áll majd rendelkezésre, a Q2-ben csak a közepes, a Q3-ban pedig csak a lágy. Ha beválik, 2024-re be is vezethetik a formátumot.

A bahreini szezonnyitó időmérője után a top3-at is megkérdezték az újításról, úgy tűnik, a pilóták nem rajonganak az ötletért.

„Remélem, hogy nem lesz hideg Imolában, mert amúgy elég nehéz dolgunk lesz. Mindenkire ugyanaz vonatkozik majd, de szerintem nem kéne ilyesmiket csinálnunk az időmérőn, nem látom a hasznát. Inkább azzal foglalkozzunk, hogy szorosabb legyen a mezőny, mint hogy csak a show kedvéért keverjük a dolgokat” – mondta a kétszeres bajnok címvédő, Max Verstappen.

„Semmin sem kell változtatnunk. Majd meglátjuk, amikor kipróbáljuk, de szerintem semmi szükség, hogy olyan valamin változtassunk, ami jól működik” – tette hozzá Red Bull-os csapattársa, Sergio Perez.

A ferraris Charles Leclerc is egyetértett, ő is azt mondta, nincs szükség „piszkálásra”.