Max Verstappen nyerte a 2023-as Forma-1-es Ausztrál Nagydíjat a mercedeses Lewis Hamilton és Fernando Alonso Aston Martinja előtt. A Red Bull hollandja számára nem volt sétagalopp a melbourne-i siker: a futam első két rajtját rosszul kapta el, és az élen állva is vétett egy nagy hibát, de így sem fért kétség a győzelméhez. Hamilton remek rajtjának is köszönheti dobogóját, a Ferrari pedig bánkódhat, ugyanis nem szereztek pontot: Charles Leclerc az első körben kiesett, Carlos Sainz-cal pedig a futamot záró botrányos események babráltak ki.

Az 58 körös futamot a mezőny többsége közepes gumikon kezdte, lágyakon csak a két Alpine és a két Alfa Romeo, kemény Pirellikkel Nyck de Vries (AlphaTauri), Logan Sargeant (Williams) és Sergio Perez (Red Bull) indultak. A rajtrács utolsó sora, azaz Valtteri Bottas (Alfa Romeo) és Perez a bokszból rajtoltak – a mexikói autójába új vezérlőelektronika és akkumulátor is került. A hétvége korábbi részével ellentétben fel sem merült, hogy szükség lenne vizes pályára is alkalmas abroncsokra, a futam derült ég alatt zajlott.

A rajtot Verstappen rosszul kapta el az élről: a Red Bull mellett előbb George Russell, majd Lewis Hamilton is elment, így a két Mercedes állt az élre. Az indulás nem volt sima: Leclerc fenékkel becsúszott a 3-as kanyar bukóterébe, a monacóinak véget is ért itt a versenye. A kieső Ferrari miatt beküldött biztonsági autós szakaszban többen is kereket cseréltek az első közben, köztük Perez is. A mexikói a második körben aztán visszarakatta a kemény gumikat, így elméletileg már nem kellett volna többször a bokszba hajtania.

Az újraindításra Russell, Hamilton, Verstappen, Carlos Sainz (Ferrari), Fernando Alonso (Aston Martin), Alexander Albon sorrendben ment el a mezőny a negyedik kör elején. A sorrend a hetedik körben változott ismét: Albon összetörte Williamsét, így újra beküldték a biztonsági autót.

Az alkalmat többen is kihasználták kerékcserére: az élmezőnyből Russell és Sainz vált ki, így az élen Hamilton, Verstappen, Alonso, Lance Stroll (Aston Martin), Gasly, Nico Hülkenberg (Haas) sorrend alakult ki. Russell a hetedik, Sainz a 11. helyen folytathatta a versenyt kemény abroncsokon. Perez ekkorra a 14. helyig jött fel.

F1: Őrült finálé Ausztráliában, nem tudták rendesen befejezni a futamot 1

Alexander Albon

Russell és Sainz számára nagy csapást jelentett a baleset miatt a 8. körben belengetett piros zászló. A megszakítás alatt ugyanis mindenki szabadon cserélhetett kereket.

A megszakítás nem tartott hosszú ideig, rövid időn belül újraindult a verseny állórajttal. Ahogy arra számítani lehetett, a mezőny nagy része kemény gumikat rakatott fel, hogy ne kelljen újra a bokszba menniük. Egyedül de Vries és Sargeant autójára kerültek közepes abroncsok – előbbinek is csak azért, mert neki a rajt óta a kemények voltak autóján.

A futam a 10. körben kezdődött el ismét. Nagyot nyert a rajtnál Gasly és Russell, ők feljöttek a 4-5. helyre Stroll kárára. Sainz egy helyet lépett előre a 10. helyre, Perez visszacsúszott a 16. pozícióig. Az újraindítás előtt Hamilton annyira visszalassított, hogy a mezőny végén majdnem tömegbaleset történt.

Sainz a következő körökben két helyet is előrelépett, de a 12. körben az élen is helycsere történt, Verstappen a DRS-sel simán kikerülte Hamiltont.

Gasly nem sokáig tudta megtartani előkelő pozícióját: előbb Russell lépte őt át, majd Sainz is utolérte – a spanyol előtte Hülkenberget és Strollt is megelőzte. Perezre is érdemes volt figyelni, aki lassan, de biztosan lopakodott a pontszerző helyek felé.

Verstappen hamar kialakított egy stabil, 3-4 másodperces előnyt Hamilton előtt, és Alonsóval szemben kellett védekeznie. A csatát a csapattárs, Russell motorhibája szakította félbe a 18. körben, a kigyulladó Mercedes-motor miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe.

A száguldás a 20. körben folytatódott, Verstappen, Hamilton, Alonso, Gasly, Sainz, Stroll sorrendben, Perezzel a 12. helyen. Verstappen és Hamilton között minimálisan csökkent a különbség, Alonso viszont kissé lemaradt a hétszeres világbajnok mögött. Perez a 22. körben beért a pontszerzők közé, feljött a 10. helyre a mclarenes Oscar Piastri megelőzésével, a 23.-ban pedig Cunoda Jukit (AlphaTauri) is legyűrte, így némi üres térbe került.

Sainz a 25. körben tudta maga mögé utasítani Gasly Alpine-ját, és jött fel a negyedik helyre. Hátránya 2 másodperc volt Alonso, 4,5 Hamilton és közel 11 Verstappen mögött. Ezt követően az élmezőnyben lenyugodtak a kedélyek, inkább a középmezőny akciózgatott: a 28. körben Ocon jött fel a 10. helyre Cunoda megelőzésével, a japán mellett később Piastri is elment.

Leszámítva azt, hogy Verstappen 10 másodpercre elnyúlt Hamiltontól, nemigen történtek jelentős változások a pályán a folytatásban, főleg nem az élmezőnyben. A pontszerzők állása legközelebb a 44., illetve a 45. körben változott, amikor Perez megelőzte Norrist, majd Hülkenberget a nyolcadik, illetve a hetedik helyért.

Perez manőverei összehozták Hülkenberget és Norrist, a McLaren versenyzője azonban nem bírt a Haas-szal egészen az 52. körig.

Az állóvizet Verstappen kavarta fel kicsit a 47. kör végén: az éllovas a 13-as kanyarban fékezte el magát és csúszott a fűre, négy másodpercet veszített ezzel, de így is 7,5 másodperces előnye maradt Hamiltonék előtt.

Az 54. körben jött azonban a mindent felforgató változás: Kevin Magnussen miatt pályára küldték a biztonsági autót, ugyanis négy körrel a leintés előtt a Haas jobb hátulját a falnak vágta. A kerék a pályán maradt, veszélyes helyen, egy falakkal szegélyezett egyenes közepén.

A pályán annyi törmelék szóródott szét, hogy piros zászlóval megszakították a futamot, így a takarítás után jöhetett a végén egy két körös sprint. A mezőnyből mindenki lágy gumikat rakatott fel autójára az állórajthoz. A száguldás nem tartott sokáig: az első kanyarban mindkét Alpine összetört, Sainz kiforgatta Alonsót, de Vries, Sargeant, Stroll is a kavicságyba került – nem csoda, hogy újra bedobták a piros zászlót. Stroll ki tudott kecmeregni, de a két Alpine, Sargeant és de Vries befejezte a versenyt.

Bizonytalanság következett a baleset után, a versenyirányítás nem tudta kihozni rövid idő alatt az észszerű eredményt – eszerint a frissen bedobott piros előtti utolsó kör állását kellett volna figyelembe venniük, azaz a Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Gasly, Stroll, Perez, Norris, Hülkenberg, Ocon befutót. Érdembeli folytatásra ugyanis nem volt lehetőség, mivel a bokszba hajtó mezőny megkezdte az 58., azaz az utolsó kört.

Az FIA azonban úgy döntött, hogy az utolsó, safety car mögötti körre a második piros zászló mögötti sorrendben küldi ki az autókat. Azaz félig visszaállították az észszerű sorrendet, de kiszúrtak azokkal, akik összetörték magukat – két elvet kutyultak össze a lehető legrosszabb módon. Így a befutó sorrendje az alábbi:

Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Csou Kuan-jü (Alfa Romeo), Cunoda, Bottas.

A dolgot azonban megkeverte, hogy Sainz öt másodperces büntetést kapott, mert az 57. kör elején megforgatta Alonsót. Magyarán szólva, mind az Alpine-okkal, mind Sainz-cal kiszúrtak úgy, hogy az 55. kör eredményeit vették figyelembe, de az is bűnhődött, aki az 57. körben hibázott – akár autót tört, akár megforgatott valakit a rajtnál. Sainz így nem is szerzett pontot, mert a safety car mögött mindenki szorosan begurult mögötte, csak a 12. helyen értékelték.

F1: Őrült finálé Ausztráliában, nem tudták rendesen befejezni a futamot 2

A teljes eredménylista

A bajnokság állása:

Verstappen – 69 p
Perez – 54 p
Alonso – 45 p
Hamilton – 38 p
Sainz – 20 p
Stroll – 20 p

Red Bull – 123 p
Aston Martin – 65 p
Mercedes – 56 p
Ferrari – 26 p
McLaren – 12 p
Alpine – 8 p

A világbajnokság négy hét múlva Azerbajdzsánban folytatódik.