Az elmúlt években a Mercedes főstratégájaként ismertük James Vowlest, ám miután a Williamsnél Jost Capito váratlannak tűnő távozása üresedést okozott, a brit mérnök a grove-iaknál vállalt vezetői megbízatást, ő lett a patinás alakulat új csapatfőnöke.
Nem egyszerű a dolga, hiszen az egykori élcsapat hosszú-hosszú ideje szenved, és úgy tűnik, a közelmúltban történt tulajdonosváltás óta sem lett sokkal erősebb a háttér.
„Elég pénzt tettek a csapatba? A válasz nem. A gyárat körbejárva nyilvánvaló a befektetés hiánya. Ha pedig nem invesztálnak, egyszerűen nem lesz világos, mi jó, mi kiváló, mi az, amin javítani kellene” – mondta a német Auto Motor und Sportnak, hozzátéve, hogy a Williams évek óta csak a „túlélésre játszik”.
„Ilyen esetben nem számít, mi lesz majd 12, 18, 24 hónap múlva. Csak az a lényeg, hogy mi lesz holnap, hogy lehet túljutni a napon.”
A csapatnál végzett munka színvonalának emelésére kiváló módszer lenne a további tapasztalt szakemberek átcsábítása, leigazolása, ám Vowles-t szó szerint, szerződésben tiltották el attól, hogy korábbi, sokszoros világbajnok alakulatától, a Mercedestől toborozzon:
„Így igaz” – ismerte el. „De ez nem csak a Mercedesnél van így, általában nem vihet magával embereket az, aki távozik valamelyik csapattól. Ami engem illet, azért ismerek jó néhány igen okos embert más alakulatoknál is, velük azért kapcsolatban vagyok.”
A Williams helyzetét nehezíti az amúgy a kisebb csapatok versenyképesebbé tételére kitalált, 2021-ben bevezetett kiadási plafon, ugyanis míg a nagyok időben, előre tudtak költeni az infrastruktúrafejlesztésre, a grove-i alakulat évi kb. 140 millió dollárból nem tud ilyesmit kigazdálkodni.
„Erről folyamatosan tárgyalunk a Nemzetközi Automobil Szövetséggel, az F1-gyel, a többi csapattal. A valódi meritokráciát szeretnénk, engedjék meg, hogy a rendelkezésünkre álló pénzt el is költhessük, hogy az infrastruktúra terén beérhessük a többieket. Ha így maradnak a dolgok, akkor szinte lehetetlen lesz felzárkóznunk” – magyarázta.
„Inkább ejtem az idei évet, hogy jó alapjaink legyenek a következőre. És inkább feláldozom 2024-et, hogy 2025-re még jobb alapok legyenek. Ha simán csak részt veszünk, akkor maradni fogunk, ahol vagyunk, én viszont nem akarok 7., 8., 9. lenni ezzel a csapattal. Ehhez viszont gyökeres változtatásokra, jelentő döntésekre van szükség.”
A Williams három forduló után egyetlen pontocskával a bajnokság utolsó 10. helyén áll. Azt az egységet Alexander Albon szerezte még a szezonnyitón, újoncuk, az amerikai Logan Sargeant értelemszerűen még egyszer sem ért be pontszerző helyen.