Pénteken indul a 2023-as Forma-1-es idény hatodik fordulója, a Monacói Nagydíj, a hercegségbeli verseny előtt pedig új szigorítást jelentett be a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).
Az új módosítás a biztonságot hivatott növelni, a virtuális és valós biztonsági autós szakaszokba a dupla sárga zászlóval jelzett pályaszakaszok sebességkorlátozásának szigorításával.
Mostanáig a VSC-s és safety caros szakaszok alatt a versenyzőknek adott – megnövelt – szektoridőket kellett teljesíteniük, ám előfordult, hogy az ilyen-olyan okból a mezőnytől lemaradt, felzárkózni igyekvő pilóták a sárga és dupla sárga zászlós szakaszokon is gyorsan haladtak, mert „belefértek” az adott szintidőbe.
„Most szeretnénk a szintidő koncepcióját kiterjeszteni, hogy az autók a dupla sárga zászlós szakaszokon szigorúan tartsák magukat a lassú tempóhoz, tehát konkrét sebességi korlátozást vezetünk be a zászlókkal érintett szakaszokra” – magyarázta Tom Goss, az FIA technikai igazgatója.
Mostantól a versenyzők az autó kijelzőjén figyelmeztetést kapnak az előttük lévő dupla sárgás szakaszokról, és amikor elérik azt, a kötelező szintidő lenullázódik, és az adott szakaszra érvényes tempóhoz viszonyított eltérést regisztrálja és mutatja a rendszer – értelemszerűen „pluszban” kell lenni ahhoz, hogy ne szegjen szabályt a pilóta.
Az újítás ugyanakkor bizony versenyzőket hátrányba hozhat, hiszen míg eddig a VSC alatt mindenki nagyjából ugyanolyan tempót teljesített, a távolságok megmaradtak, mostantól viszont lesznek olyanok, akik többször futhatnak bele a dupla sárgás szakaszba, mint mások, azaz nő a lemaradásuk.
„Ha egy autó belefut a dupla sárgába és ott lassít, míg egy másik nem, akkor az előbbi értelemszerűen időt veszít. Ugyanakkor az FIA számára a biztonság az első, és a ha pályán bármilyen veszély van, esetleg marshalok dolgoznak, akkor a lehető legkisebbre kell csökkenteni a rizikókat” – ismerte el a felügyelőszervezet elektronikáért felelős vezetője, Olivier Hulot.