Július végén hozhatnak végső döntést abban a kérdésben, hogy betiltsák-e a gumimelegítő paplanok használatát a Forma-1-ben a következő szezontól, vagy sem.

Ha a csapatokon múlik, erre aligha fog sor kerülni: a Motorsport.com úgy tudja, a csapatfőnökök egyáltalán nem szeretnék likvidálni a Forma-1-ből a paplanokat, ahogyan egy közelmúltbéli nyilatkozatában George Russell sem lelkesedett az ötletért, egyenesen veszélyesnek nevezte azt.

Már csak egy 2024-es gumiteszt előzi meg a döntést, mégpedig a Brit Nagydíjat követő napokban: Silverstone-ban a Haasszal, a Red Bull-lal és a Williamsszel fog együtt dolgozni a bajnokság gumibeszállítója. A portál szerint ugyanakkor a javaslatra akkor is egyértelmű elutasításra vár, ha a Pirelli megfelelő gumit tud felmutatni a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA).

„Nem hiszem, hogy ezt akarják a versenyzők, a magam részéről pedig attól tartok, hogy azt hiszed, leegyszerűsítve elérsz valamit, jobb lesz a verseny, de rengeteg erőfeszítésre lesz szükség a gumik gyors felmelegítésére, illetve a kivezető körökre, ami jelentős többletköltséggel járhat” – fejezte ki aggodalmait Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „Szerintem arra kellene megoldást keresnünk, hogyan tudnánk fenntarthatóan működtetni a gumimelegítőket, ahelyett, hogy száműznénk azokat.”

Megvétóznak egy szabályváltozást az F1-es csapatok 2

Mennek vagy maradnak? (Fotó: Gongora/NurPhoto/Getty Images)

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója – Russell-lel is egyetértésben – úgy gondolja, a legutóbbi gumiteszt alapján a gumik még nem állnak készen a tilalomra, de hasonló álláspontot képvisel korábbi kollégája, a Williamset irányító James Vowles is. „Mutassatok egy olyan abroncsot, amiről lekerül a takaró, és akkor az teljesít. Akár Spában és öt fokban, akár Bahreinben és 40 fokban. Ha van ilyen, boldogon aláírom, de úgy gondolom, eddig nem láttunk olyat, ami képes lenne erre” – jelentette ki a grove-iak vezére.

Az olasz gumigyártó a Monacói Nagydíjon viszont már bevezette a takaró nélküli esőgumikat, a csapatok azonban elzárkóztak attól, hogy Szingapúrban az átmeneti abroncsok esetében is meglépjék ugyanezt.

Mindenesetre a döntés a Pirelli következő lépéseit is meghatározhatja: amennyiben elutasítják a csapatok a gumimelegítők elhagyását, az erre irányuló fejlesztéseivel hónapokra leáll a cég, amíg ki nem derül a 2025 és 2027 közötti időszakra érvényes gumitender eredménye. A Pirelli biztonsági játéka azzal magyarázható, hogy a legfrissebb értesülések szerint a Bridgestone mintegy 15 év után megcélozhatja a Forma-1-es visszatérést.