A 2023-as Forma-1-es szezon eddig nem leányálom a nem Red Bull-szurkolók, valamint a semleges nézők számára. Az eddigi tíz futam mindegyikét az energiaitalosok nyerték, nyolcat ezek közül Max Verstappen.

Rég látott dominancia ez, de mint minden ilyen sorozatnak, egyszer ennek is biztosan vége lesz. Pusztán a csapat, illetve világbajnok pilótájuk formájából kiindulva persze nemigen lehet következtetni arra, hogy valójában mikor jön el ez a pillanat, ezért a kérdést megpróbáltuk más szemszögből megközelíteni.

Ennek lényege az volt, hogy megnéztük, mely pályák voltak azok az elmúlt években, melyek a legtöbbször kibabráltak az éppen domináns csapattal, hol láthattunk a legtöbbször olyan sikereket, ahol nem az egyéni bajnokot adó istálló győzedelmeskedett.

F1: Verstappen tarthat a Hungaroringtől, mutatjuk, miért 1

2014-ben Daniel Ricciardo győzött a Hungaroringen – ez is a „meglepetéseredmények” táborát erősíti az év bajnokát adó Mercedesszel szemben

Ezzel egyébként két legyet is ütöttünk egy csapásra, ugyanis kiderült, hogy valójában mennyire is mondható amolyan meglepetéspályának a Hungaroring: a mogyoródi aszfaltcsík számos pilóta első sikerének helyszíne, itt állt először a dobogó tetején többek között Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen vagy Esteban Ocon – már-már része a magyar hétvégének a meglepetésfaktor.

Hogy kutatásunk relevánsnak mondható legyen, igyekeztünk megfelelő feltételeket szabni. Először is azokat a futamokat néztük, melyek a Red Bull, a Mercedes, majd ismét a Red Bull dominanciájának korszakára estek, vagyis a 2010–2022 közötti nagydíjakat vettük számításba az értékeléseknél.

Másodszor: a pályák összehasonlításánál csak azok az aszfaltcsíkok jöhettek szóba, melyek szerepelnek a 2023-as Forma-1-es menetrendben, továbbá 2010 és 2022 között legalább hét futamot rendeztek rajtuk.

F1: Verstappen tarthat a Hungaroringtől, mutatjuk, miért 2

A 2022-es Magyar Nagydíj rajtja

Mindezek alapján hamar kirajzolódott a végeredmény. A feltételek alapján a Forma-1-es versenynaptár azon pályája, ahol a leggyakrabban születik „meglepetésgyőzelem”, nem más, mint a melbourne-i Albert Park. A figyelembe vett Ausztrál Nagydíjak 54,5 százalékán, azaz több mint felén nem az a csapat nyert, mely később az egyéni világbajnokot adta a szezonban.

Hozzá kell tenni, hogy Ausztráliában 2020-ban és 2021-ben nem rendeztek nagydíjat. Ha a kihagyás nélküli pályákat nézzük, akkor a Hungaroring a legjobb: a Magyar Nagydíj helyszíne a maga 53,8 százalékos eredményével amúgy is csak egy hajszállal maradt le az első helyről, azaz kijelenthetjük, hogy ez a helyszín okozza az egyik legtöbb meglepetést a versenynaptárban.

F1: Verstappen tarthat a Hungaroringtől, mutatjuk, miért 3

2015-ben Sebastian Vettel nyert nálunk, a Mercedes ellen ez is meglepetés volt

Helyszín Meglepetéseredmények aránya
Melbourne (Ausztrália) 54,5%
HUNGARORING (MAGYARORSZÁG) 53,8%
Montreal (Kanada) 45,4%
Szahír (Bahrein) 41,6%
Interlagos (Brazília) 41,6%
Silverstone (Nagy-Britannia) 38,4%
Spa-Francorchamps (Belgium) 38,4%
Monza (Olaszország) 38,4%
Spielberg (Ausztria) 33,33%
Barcelona (Spanyolország) 30,7%
Mexikóváros (Mexikó) 28,5%
Szingapúr (Szingapúr) 27,2%
Monaco (Monaco) 25,0%
Abu-Dzabi (Egyesült Arab Emírségek) 23,0%
Austin (USA) 20,0%
Suzuka (Japán) 9,0%

Ahogy a szám is mutatja, a futamok több mint felén valaki megverte nálunk az az évi világbajnokot adó csapatot. Az arányokat olyan sikerek javították, mint Lewis Hamilton 2011-es és 2013-as győzelmei a McLarennel és a Mercedesszel (mindkét évben Sebastian Vettel lett a világbajnok), vagy éppen Vettel 2015-ös és 2017-es első helye, amikor Hamilton örülhetett a bajnoki címnek.

Az utóbbi évek legemlékezetesebb meglepetésfutama a már említett Ocon sikere volt 2021-ben: az Alpine franciájának természetesen köze sem volt a világbajnoki csatához.

F1: Verstappen tarthat a Hungaroringtől, mutatjuk, miért 4

Esteban Ocon győzelme még élénken él a fejünkben

Mi volt a helyzet korábban a Hungaroringen?

A Magyar Nagydíj helyszínére nem csak közmondásosan jellemző az, hogy meglepetéseredmények születnek. Sokatmondó az a tény is, hogy öt pilóta itt aratta első Forma-1-es győzelmét, de ez a 37 eddigi futamhoz képest nem feltétlenül mondható soknak.

A fentiekhez hasonló módon kiértékeltük az összes Magyar Nagydíjat, melyek alapján kiderült, hogy az itteni futamok 51,3 százalékában nem az a csapat adja a győztest, amelynek pilótája végül az egyéni vb-címet bezsebeli. A legkiszámíthatóbb futamokat egyébként az 1990-es években láthatta itt a közönség, ekkor 10-ből csak háromszor sikerült megverni a legjobbakat.

A számok alapján tehát a szezon hátralévő részében itt lehet a legnagyobb esély arra, hogy a Red Bullt és Verstappent valaki letaszítsa a dobogó tetejéről, és ő emelhesse magasba a Herendi porcelánt. Vajon kinek sikerülhet ez? Vasárnap kiderül!