Előrelépés helyett visszaesés jellemzi eddig a Ferrari 2023-as szezonját, habár a tavalyi év első felében Charles Leclerc még Max Verstappennel csatázott a világbajnoki címért. Az általános tempóhiány mellett főként azt róják fel az F1-23-nak, hogy kiszámíthatatlan, sokszor pedig megbízhatatlan a viselkedése.
Főként ennek tudható be, hogy Leclerc három dobogós helyezése számít a csapat idei eddigi legjobb eredményeinek, amikkel a Ferrari csupán a negyedik a konstruktőri bajnokságban, 56 ponttal lemaradva a jelenleg második helyezett a Mercedes mögött, igaz, a közvetlenül előtte álló Aston Martinnal szemben mindössze öt egység a hátránya.
A Ferrari szempontjából viszont fontosabb fejlemény, hogy megfejthették Maranellóban a szenvedés okait, amiről Zandvoortban a gárda aerodinamikai technikai igazgatója beszélt. „Számunkra már kristálytiszta, mit rontottunk el az autón, és mik annak a gyengeségei” – nyilatkozta Enrico Cardile, a Ferrari technikai igazgatója. Az aerodinamikai szakember azt mondta, „most már nem az a lényeg, hogy megértsük, mit kellene csinálnunk”, ehelyett azt tűzték ki célul, hogy összességében egy jó autót adjanak ki a kezeik közül.
„Nem vagyunk tehát a senki földjén. Annyi a dolgunk, hogy az autónkhoz megtaláljuk a megfelelő elemeket és a megfelelő felépítést, hogy elérhessük a céljainkat” – idézte Cardile szavait a Motorsport.com. Hozzátette, amíg az idei autó a tavalyi, azaz az F1-75 alapjaira épült, addig jövőre teljesen új koncepciót ígérnek. „Ez nagyon más lesz, mert az idei autó fejlesztése során rájöttünk, hogy néhány szerkezeti megoldásunk nem volt jó. Ez a fejlesztésnek is korlátokat szabott” – magyarázta az olasz.
Cardile elmondása szerint a vadonatúj Ferrarit teljesen más szellemben fogják megtervezni, többek között a futóművet és az autó teljes hátsó részét is újragondolják. Ezzel párhuzamosan az idei fejlesztésekkel sem áll le az olasz konstruktőr, de már kimondottan azzal a céllal, hogy további lehetséges megoldásokkal kísérletezzenek – a tervezőcsapat viszont már teljes mértékben a 2024-es autón dolgozik.
„Létfontosságú volt számunkra, hogy megértsük, miből fakadnak az idei autó gyengeségei, és hogyan végezhetnénk jobb munkát” – emelte ki Cardile. Megerősítette azt is, hogy a nyári szünet óta folyamatosan fejlesztik a szélcsatornában a Ferrarit, aminek eredményeként a következő versenyeken még várható néhány újítás, de ahogy azt hangsúlyozta, mindegyik már inkább a jövő évi szezon szempontjából bír komolyabb jelentőséggel.
Ezeket próbálgatta a maranellói együttes a Holland Nagydíj első szabadedzésén, amire „speciális tesztként” tekintettek, kihasználva a lehetőséget arra, hogy javítsanak az autó viselkedésén.