Szinte azonnal riasztotta tartalékversenyzőjét, Liam Lawsont a Red Bull, ahogy kiderült, hogy eltört Daniel Ricciardo csuklója, miután a nyári szünet előtt nem sokkal visszatérő ausztrál a Forma-1-es Holland Nagydíj pénteki második szabadedzésén balesetet szenvedett, és úgy találkozott a fallal, hogy a kezével nem engedte el a kormányt.

A szombat délelőtti, harmadik edzésen már Lawson vezette az AlphaTaurit, de szó szerint a mély vízbe ugrott, a gyakorlást ugyanis vizes pályán tartották meg, csakúgy, mint az azt követő időmérő edzést. A kiszámíthatatlan körülmények között futott legjobb ideje csak az utolsó rajtkockára volt elég, a vasárnapi versenyen azonban végül a 13. helyen rangsorolták, pedig a száraz pályára alkalmas abroncsokkal is csak a futamon kezdhetett el ismerkedni.

Lawson a leintés után elárulta, nem tűzött ki nagyratörő célokat a bemutatkozására. „Mind a 72 kört teljesíteni akartam ma, ez volt a cél. Amikor a rajtrács felé tartva láttam, hogy elkezdett esni, az nem volt a legjobb érzés” – nyilatkozta a 21 éves versenyző. Az első körökben meglepően jól mozgott a pályán a korábbi Forma-2-es futamgyőztes, de a pályára hirtelen lezúduló eső óriási kavarodást okozott, és nemcsak a pályán, hanem a bokszutcában.

Állta a sarat első futamán az F1-es újonc 2

13. lett első Forma-1-es futamán Liam Lawson (Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Mivel az AlphaTauri egyszerre hívta ki a két versenyzőjét, Lawsonnak várnia kellett, amíg lecserélték csapattársa, Cunoda Juki autóján a gumikat, és emiatt nem fért oda a garázshoz. Később tíz másodperces büntetéssel sújtották, amiért közben feltartotta a haasos Kevin Magnussent. „Nem maradt más választásunk, mint kijönni a bokszba, de sajnos megbüntettek, ami óriási időveszteséget jelentett” – mondta a büntetéséről.

„A verseny második felében már könnyebb dolgom volt, és amint az átmeneti esőgumik is elkezdtek működni, a tempóm sem volt annyira rossz” – jegyezte meg az új-zélandi újonc. „Van még mit tennünk, de örülök, hogy túléltem a futamot. Számos körülményt és helyzetet tapasztalhattam meg, így lesz mit magammal vinnem.”

A futam egy pontján még a küszködő Charles Leclerc-rel is vívhatott Lawson.

A munkájával viszont nagyon is elégedett volt az AlphaTauri. „Ami Liamet illeti, nagyon jó munkát végzett ma” – dicsérte Lawsont Guillaume Dezoteux, a faenzaiak vezető teljesítménymérnöke. „Tanulta az autót, alkalmazott a körülményekhez, pedig azok folyamatosan változtak. Ennek ellenére nem hibázott, és száraz pályás gumikon is felvette a tempót, noha előtte nem is vezetett azokon.”

Üzenetben szóltak neki

Rendszerint váratlanul érik a hasonló jellegű beugrások a versenyzőket, elég csak visszaemlékezni Nico Hülkenbergre, akit Forma-1-es pályafutásának kevésbé aktív szakaszában háromszor riasztott az Aston Martin – akkori nevén: Racing Point –, hogy helyettesítse Lance Strollt vagy Sergio Pérezt. A 2020-as Eifel Nagydíj szombati napján például éppen kávézott, amikor értesült róla, hogy ismét igényt tartanak a szolgálataira, mivel a kanadai nem volt versenyzésre képes állapotban.

Lawson esetében sem a távolság jelentett különösebb akadályt, hiszen elkísérte a Red Bullt a zandvoorti pálya, és a csapat garázsából figyelte, ahogy Ricciardo a falnak csapja az autót. Akkor pedig már a versenyzői eligazításon ült, amikor megtudta, hogy megkapja a várva várt lehetőséget a királykategóriás debütálásra.

Állta a sarat első futamán az F1-es újonc 3

Nehéz körülmények között mutatkozhatott be Liam Lawson, a Forma-1 történetének 775. versenyzőjeként. (Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool)

„Minden nagyon gyorsan történt. A Red Bull garázsából kísértem figyelemmel az eseményeket, és nyilvánvalóan furcsa volt a baleset. Átérzem Daniel helyzetét, és ahogy megtudtuk, hogy fájlalja a kezét, elővigyázatosságból beültünk a versenyzői eligazítására” – idézi az új-zélandi szavait a RaceFans. „Nagyjából a felénél tarthatott, amikor megkaptam az üzenetet. Onnantól nagyon figyeltem az eligazításra. Hirtelen nagyon sok mindent kellett befogadnom, és ráébredtem arra is, hogy sok tanulnivaló vár rám a következő 24 órában.”

Lawson az előző hétvégén még a japán Super Formulában versenyzett, ahol a bajnoki címért harcol, így egyenesen az ázsiai szigetországból érkezett Hollandiába. „Egész életemben egy ilyen lehetőségre vártam, így két kézzel ragadom meg, és a legtöbbet hozom ki belőle. Igaz, ilyen körülmények között sosem tudsz igazán jól felkészülni” – tette hozzá.

Olaszországban ismét Lawson?

Hivatalosan ugyan semmit nem kommunikált a folytatás kapcsán a Red Bull, de több, mint valószínű, hogy Daniel Ricciardo a jövő hétvégi Olasz Nagydíjon nem áll rajthoz.

Vasárnap délelőtt meg is műtötték a spanyolországi Barcelonában a nyolcszoros nagydíjgyőztest, de Christian Horner Red Bull-csapatfőnök szavai alapján már korábban is arra lehetett következtetni, hogy legkorábban a három hét múlva esedékes Szingapúri Nagydíjon lehet esedékes a visszatérés, de még akkor is kérdéses.