Szórványosan felhős, kellemesen meleg – 25 Celsius-fokos levegő-, 37 fokos aszfalthőmérséklet – időben kezdődött a 2023-as Forma-1-es világbajnokság utolsó európai fordulója, az Olasz Nagydíj első szabadedzése Monzában.

A gyakorlás elején a többség a kemény és közepes keverékkel gurult ki a pályára, például az idei Le Mans-i 24 óráson aratott győzelme előtt különleges festéssel tisztelgő Ferrarik is. Szintén alkalmi, olasz trikolóros fényezés került az Alfa Romeóra a hazai hétvégére, melynek autói rögtön műszaki hibával indítottak, Valtteri Bottas a garázs kijáratáig jutott csak.

A sebesség szentélyeként emlegetett versenyhelyszínre minden csapat alacsony leszorítóerejű csomagot vitt, új szárnyak tűntek fel mindenfelé.

Az első 10 perc végén a mclarenes Oscar Piastri állt az élen, igaz, a fiatal ausztrál lágyakon futotta legjobbját, míg a mögötte álló két Red Bull csak a kemény Pirelliket használta addig.

Nem sokkal később már Max Verstappen és Sergio Perez volt az első két helyen, mögöttük a 29. születésnapját ünneplő Carlos Sainz, a frissen újraszerződött Lewis Hamilton és Charles Leclerc következett – mindannyian keményeken. Mivel szombatra újabb kísérleti időmérőt tűztek ki, melynek első szakaszában csakis a fehér jelölésű abroncsokat használhatják majd, nem csoda, hogy azokat is alaposan megjáratták.

A Mercedes – különösen George Russell alatt – az edzés ezen szakaszában komolyan delfinezett.

Féltávnál a Ferrarinál komoly szerelés zajlott Lecler autóján, közben Verstappen azt jelezte a rádión, hogy a menetszél túlságosan megemeli a sisakját.

A versenyzők tervezett, csapatmunkás formában még nem, de alkalmilag, az ellenfelek mögött már próbálgatták a szélárnyékos húzást – sajnos Monzában a kvalifikáción nem úszható meg az időnként kutyakomédiába, lassúsági versenybe forduló taktika alkalmazása.

Az Alfa Romeónál nem szűntek a bajok, Csou Kuan-jü és Bottas is arról beszélt a rádión, hogy az autó a hátuljánál hiányzó leszorítóerő miatt gyakorlatilag vezethetetlen.

Egyelőre az autó jellegéből fakadóan „titkos favorit” Williamsnél sem volt a legstabilabb a járgány az alacsony leszorítóerejű hátsó szárnnyal, Alex Albon kis híján el is dobta a kék versenygépet a 10-es kanyar kijáratán, megjárta a kavicságyat.

Az utolsó percekben már a Ferrarinál, a Red Bullnál és az Alfa Romeónál is kísérleteztek a húzással.

Az első egyórás gyakorlás rajtszimulációkkal zárult.

A pénteki edzésnap 17 órakor a második edzéssel folytatódik.

F1: Verstappen Monzában is érinthetetlen 1

Kép: Formula1.com