Napos időben, 28 fokos levegő- és 40 fokos aszfalthőmérséklet mellett készülődött a mezőny az idei év 14. időmérő edzésére a 2023-as Forma-1-es Olasz Nagydíjon. A kvalifikációt megelőzően a ferraris Carlos Sainz volt a harmadik szabadedzés leggyorsabbja, de tényező volt a maranellóiakon kívül a természetesen a Red Bull, és titkos favoritként a Williams jó teljesítményére is lehetett számítani.
A hétvégi alternatív gumikiosztás miatt Monzában 13 helyett 11 szett száraz pályás abronccsal gazdálkodhattak a mezőny tagjai, a kvalifikáción pedig a Q1-ben csak kemény, a Q2-ben csak közepes, a Q3-ban pedig csak lágy Pirellik kerülhettek az autókra.
Nem kapkodta el a mezőny a kezdést, a Q1 elején több csapat pilótái (Ferrari, Aston Martin) is perceket töltöttek a garázsban, mielőtt kimerészkedtek volna mért körre. Az elsők között lépett a pályára Sergio Perez, akinek Red Bulljában az utolsó szabadedzés és az időmérő között motort cseréltek olajszivárgás miatt. A csere nem jár büntetéssel, a mexikói egy korábban már használt elemet kapott autójába.
A forgalom mellett a mezőnynek arra is kellett figyelnie, hogy szabályos módon tegyék mert mért körüket. Max Verstappennek ez elsőre nem sikerült, a Red Bull kétszeres bajnokától elvették első Q1-es körét – így járt később Fernando Alonso is az Aston Martinnal. A holland ideje elég lett volna a vezetéshez, amíg azonban nem ért körbe szabályosan, az emlegetett Williamsek villogtak: Alexander Albon vezetett a mercedeses George Russell, Perez, Sainz Ferrarija, valamint a másik Williamsben ülő Logan Sargeant előtt.
Alex Albon sits in P4 as things stand! 🙌
The @williamsracing driver is looking mighty out there!#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/q8GHyBb6m1
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
A folytatásban sokat javult még a pálya, ezzel együtt pedig mindenki körideje. Verstappen Perezzel együtt az élre ugrott, őket a Ferrarik követték Sainz, Leclerc sorrendben. Továbbjutásuk nem forgott veszélyben, és az AlphaTaurik is kezdhették jól érezni magukat: Cunoda Juki a 7., Liam Lawson a 9. helyen állt 4 perccel a szakasz leintése előtt.
Az említettek a végső hajrá után is a vonal felett maradtak, búcsúzott viszont Csou Kuan-jü (Alfa Romeo), a két Alpine, Kevin Magnussen (Haas) és Lance Stroll (Aston Martin).
The two Alpines are knocked out of qualifying!
❌ OUT IN Q1 ❌
16. Zhou
17. Gasly
18. Ocon
19. Magnussen
20. Stroll #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/oAKgIvx38x— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
A Q1 végén bejelentették, hogy vizsgálat indul Leclerc és Sainz ellen, a gyanú szerint ugyanis nem tartották be a maximumidős előírást. A Nemzetközi Automobil Szövetség megszabta ugyanis, hogy a pálya bizonyos szakaszait mennyire lassan tehetik meg a versenyzők. Ezzel szerették volna elejét venni annak, hogy a mezőny feltorlódjon, egymásra várakozva a szélárnyék reményében.
A Q2-ben előkerültek a közepes abroncsok. A sárga oldalú Pirelliken a Ferrari átvette a kezdeményezést: Sainz 4 századdal gyorsabb volt első körén, mint Verstappen, Leclerc pedig nem egész 2 tizedmásodperccel következett a harmadik helyen. A Ferrari-Red Bull sormintát Albon rontotta el negyedik helyével. A később érkező Mercedesek gyengén kezdtek: George Russell a 6., Lewis Hamilton csak a 12. helyen nyitott.
HAM 📻: „I’ve got no grip mate”
Hamilton currently sits in P12 with less than 4 minutes remaining in Q2#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/aGMyvbz7qJ
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
Rövid szusszanás után mindenki megpróbálkozott a javítással, a Q2-ben utoljára. Hamiltonnak sikerült kiugrania a veszélyzónából, az erős Williamsben ülő Sargeant azonban a 15. helyen zuhant ki a két AlphaTaurival, Nico Hülkenberggel (Haas) és Valtteri Bottasszal (Alfa Romeo) egyetemben.
❌ OUT IN Q2 ❌
11. Tsunoda
12. Lawson
13. Hulkenberg
14. Bottas 📸
15. Sargeant#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/GG3HYOHndg— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
A már lágy gumis Q3-as első felfutások után Sainz állt az élre, 32 ezreddel előzve Leclerc-t. Verstappen úgy volt a harmadik egy tizedmásodperces különbséggel, hogy egy alkalommal bal hátsó kerekét a sóderbe lógatta és megcsúszott. Mögöttük Russell következett Albon, Perez, Lando Norris és Oscar Piastri (McLaren), valamint Hamilton és Alonso előtt.
Az utolsó gyorskörös próbálkozásokra a Ferrarik minden korábbinál kihajtottak, de Verstappen is az elsők között próbálkozott. Nyoma nem volt visszalassításoknak és szélárnyékos bohóckodásnak, mindenki profin kezelte a helyzetet. Először Leclerc javított és ugrott az élre, majd Verstappen túlszárnyalta a monacóit. Végül azonban jött Sainz, és 13 ezreddel megelőzte a Red Bull hollandját, így pályafutása negyedik pole-ját szerezte a spanyol.
A legjobb három mögött Russell lett a negyedik, a harmadik rajtsoron Perez és Albon osztozhat majd. A legjobb tíz további sorrendje: Piastri, Hamilton, Norris, Alonso.
A fináléra az is kiderült, hogy a két Ferrarit nem vizsgálják tovább, nem szankcionálják őket a lassú kivezető körök miatt a Q1-ből.
A 2023-as Forma-1-es Olasz Nagydíj vasárnap 15 órakor kezdődik.