Max Verstappen nyerte a 2023-as Forma-1-es Olasz Nagydíjat, a Red Bull hollandja a csapattárs Sergio Perez és a ferraris Carlos Sainz társaságában ünnepelhetett Monzában. A kétszeres világbajnok zsinórban tizedjére nyert, ez abszolút új rekord a sportágban. Sikerét régen látott módon próbálta akadályozni Sainz a Ferrarival, de a holland utat talált mellette. A maranellóiak remek show-t produkáltak egész futamon: mindkét Red Bull-lal és egymással is nagyot csatázott a spanyol és Charles Leclerc.

Az 53 körös futam az egész hétvégére jellemző száraz, napsütéses időben zajlott, a levegő 29, az aszfalt 42 Celsius-fokos volt a rajt idején. A mezőny többsége közepes gumikon kezdte a versenyt, 3-an (a mercedeses Lewis Hamilton, Valtteri Bottas az Alfa Romeóval és Kevin Magnussen a Haas-szal) a kemény abroncsokat választották. Lágyakkal senki nem kezdett.

A rajt egy körös csúszással kezdődött, ugyanis Cunoda Juki a felvezető körön megállt az AlphaTaurival a pálya szélén. Újabb felvezető kör következett, a harmadik helyről rajtoló ferraris Charles Leclerc arra panaszkodott, nem fordul jobbra jól az autója.

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 1

Cunoda Juki

A következő felvezető kör után sem kezdődött el a futam, az egy pluszkör nem volt elég a sebességben ragadó AlphaTauri eltávolítására. Az autókat leállították a versenyzők a rajtrácson, a csapatok tagjai kijöhettek a pályára, és gyakorlatilag újrakezdődött az egész rajtprocedúra. Az újabb felvezető kör 15:20-kor kezdődött, melyet követően már el tudott kezdődni a nagydíj, melynek távja 51 körre csökkent.

Maradt az első négy helyen a start után a Carlos Sainz (Ferrari), Max Verstappen (Red Bull), Leclerc, George Russell (Mercedes) sorrend az első négy helyen, Sergio Perez követte őket a Red Bullban az ötödik helyen. Tiszta volt az első versenykör, semmi összeérés. A williamses Alexander Albon a rajt után bukott egy pozíciót Oscar Piastrival szemben, de a második körben visszaelőzte a McLarent.

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 2

Sainz nem győzte törni a szélárnyékot Verstappen előtt az egyenesekben, a holland nem szakadt le egy másodpercnél jobban a spanyol mögött a DRS-használat engedélyezése előtt. A Red Bull maradt a Ferrari nyomában, de Leclerc is ragadt a kétszeres bajnokra a DRS-sel.

Verstappen első komoly előzési próbálkozása a hatodik körben volt, de Sainz nem hagyta magát, nem hagyott helyet az első sikánban az üldözőnek. Csatájuknak köszönhetően nem csupán az első hármas került egy képre, de elkezdett rájuk közeledni Russell és Perez is a 4-5. helyen. Utóbbi páros is elkezdett csatázni, azonban Perez sem tudta elő igazi próbálkozásakor megelőzni Russellt.

A kerékcseréket Pierre Gasly kezdte a 11. körben az Alpine-nal, eddigre Leclerc kikerült Verstappen DRS-távolságából, de Sainz még mindig tartotta magát az élen nagy végsebességének köszönhetően. Perez a 14. körben a pályán kívül előzte meg a pályáról szintén lehajtó Russellt, a pozíciót rögtön vissza is adta.

Egy körrel később Verstappen dűlőre vitte az ügyet: Sainz picit elrontotta az első sikánt, melyet a holland ki is használt. Egy körrel később Perez is át tudta hámozni magát Russell autóján, immár szabályosan.

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 3

Carlos Sainz hibája, ami az első helyébe került

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 4

Verstappen előzése Sainz ellen

16 kör után az élmezőny legvége is megkezdte a kerékcseréket, Albon a hatodik helyről állt ki friss kemény gumikért. Sainz két kör alatt kikerült Verstappen DRS-éből, a spanyolt a csapattárs Leclerc érte utol. Előzésre már nem került sor: a 20. körben ő kezdte Russell-lel egyszerre váltottak kemény abroncsokra.

A következő körben Verstappen és Leclerc is a bokszba hajtottak, a monacói a bokszban majdnem átugrotta Sainzot. Folytatódott tehát a csata kettejük között – ennek köszönhetően a 22. körben szintén gumit cserélő Perez igencsak közel került hozzájuk.

A top5 kerékcseréje után ideiglenesen a két McLaren vezette az Olasz Nagydíjat: Piastri Norris és Hamilton előtt haladt. Nem maradtak ők sem sokáig adósak saját cseréjükkel: Norris a bokszból kiérve össze is ért csapattársával, annyira közel kerültek egymáshoz.

Verstappen a 25. körben újra az élre állt, megelőzve az addig még nem cserélő Hamiltont. A Sainz, Leclerc, Perez trió 5 másodperccel követte őt, de folyamatosan nőtt köztük a különbség. Russellé volt a virtuális ötödik hely, de kapott egy öt másodperces büntetést, ugyanis levágta az első sikánt bokszlátogatását követően, így előzte meg Esteban Ocon Alpine-ját.

Hamilton – utolsóként a mezőnyből – a 28. körben váltott abroncsokat, ő a keményekről cserélt közepesekre. A 10. helyről kezdhette meg felzárkózását, Fernando Alonso (Aston Martin) volt az első áldozata a 29. körben.

A 31. körben minden korábbinál jobb esélye volt Pereznek arra, hogy megelőzze Leclerc-t. A monacói nem nyithatta hátsó szárnyát Perez mögött, és épphogy le tudta védeni a mexikói manővereit – egy alkalommal még össze is ért a kettős. Egy körrel később már védtelen volt a monacói, Perez megelőzte a célegyenes végén. Red Bull, Ferrari, Red Bull, Ferrari volt az első négyes sormintája.

Zajlott közben egy másik hármas üldözőverseny is a 6-8. helyeken Albon, Norris és Piastri részvételével.

Sainz elszakadt Perezéktől kb. 2 másodpercre a 35. kör magasságára, azonban Leclerc nem szakadt le a mexikói mögött. Fél másodperc volt csak a különbség a 3. és a 4. hely között, a Red Bullból inkább hátrafelé kellett figyelni, mint előre.

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 5

Charles Leclerc, előtte Sergio Perez

15 körrel a vége előtt már körvonalazódott a pontszerzők névsora: Verstappen 8 másodperccel vezetett Sainz, Perez és Leclerc előtt, majd jött Russell légüres térben és öt másodperces büntetésével. Utóbbival együtt is simának tűnt neki ez a pozíció, elég messze volt tőle az Albon, Norris, Piastri trió. Hamilton a 9. helyen lassan, de biztosan közeledett rájuk a közepes gumikkal, az utolsó pontba pedig Alonso kapaszkodott.

A 40-41. körben elkezdett forrósodni a hangulat: Hamilton utolérte Piastrit és majdnem megelőzte, Perez pedig ráesett Sainzra. Előbb Hamilton vitte dűlőre a dolgot, de az utolsó pillanatban ütközött a két versenyző: Piastri első szárnya meg is tört, Hamilton látszólag sértetlenül megúszta az esetet, és folytatta a futamot a nyolcadik helyen. Az ausztrálnak nem volt ilyen szerencséje, szárnycseréje miatt a williamses Logan Sargeantet megelőző Valtteri Bottas (Alfa Romeo) lépett fel Alonso mögé a pontszerzők listájára.

Hamilton a baleset miatt öt másodperces büntetést kapott.

Perez a 43. körben majdnem elment Sainz mellett, a spanyol a szabályosság határán védte második helyét a Red Bull ellen. Leclerc továbbra is szorosan követte őket. Megismétlődött ez a 45. körben is, miközben Hamilton – ezúttal szabályosan – megelőzte Norrist a 7. helyért.

A 46. körben eldőlt a második hely sorsa, Perez elment Sainz mellett. A spanyolnak nem volt nyugta, megkapta a nyakába Leclerc-t.

Hamilton Albont is megelőzte a hatodik helyért, a Williams-pilótának ezt követően Norrist kellett fognia. Párhuzamosan a két Ferrari is óriási csatában volt: Sainz és Leclerc egy alkalommal össze is értek, Leclerc előzött, de hibázott, mindketten mindent megtettek a csapat hazai futamán a dobogóért.

 Verstappen mindebből nem sokat érzékelt, 6 másodperccel nyert Perez előtt. Sainz végül behozta a harmadik helyre a Ferrarit Leclerc előtt, a két Mercedes pedig büntetéseikkel együtt is maradtak az 5-6. helyen Russell, Hamilton sorrendben. A további pontszerző helyeken Albon, Norris, Alonso és Bottas osztozott.

A futamot Cunodán kívül Ocon nem fejezte még be, a francia a leintés előtt 12 körrel adta fel a megmérettetést.

F1: Történelmet írt Verstappen a Ferrari otthonában 6

A bajnokság állása:

Verstappen – 364 p
Perez – 219 p
Alonso – 170 p
Hamilton – 164 p
Sainz – 117 p
Leclerc – 111 p

Red Bull – 583 p
Mercedes – 273 p
Ferrari – 228 p
Aston Martin – 217 p
McLaren – 115 p
Alpine – 73 p

A világbajnokság két hét múlva a Szingapúri Nagydíjjal folytatódik.