35 Celsius-fokos levegő- és 42 fokos aszfalthőmérséklet mellett, a lenyugvó nap fényében kezdődött a 2023-as Forma-1-es idény 17. fordulója, egyben negyedik sprinthétvégéje, a Katari Nagydíj.

A 2021 után idénre teljesen átépített és újraaszfaltozott helyszínen erősebb lökésekkel tarkított, nagyjából 30-35 km/órás állandó szél nehezítette a munkát, egyetlen edzés alatt kellett felkészülni a péntek esti hagyományos időmérőre, a szombati sprintidőmérőre és -futamra, valamint a vasárnapi nagydíjra.

A csapatok nem is vártak, az autók többsége az első egy-két percben kigurult. Azonnal látszott, hogy borzasztóan sok por, homok volt a vadonatúj aszfalton, ami kezdetben igen gyenge tapadást jelentett, későbbre viszont drasztikus javulást ígért.

„Apu egész gyors lenne ilyen körülmények között” – mondta a csapatrádión a ferraris Carlos Sainz a többszörös ralivilágbajnok és Dakar-győztes édesapjára, az idősebb Carlos Sainzra utalva.

A harmadik világbajnoki címét a hétvégén bezsebelni készülő Max Verstappen arra panaszkodott, hogy a nap szöge miatt alig lát valamit.

Kezdetben mindenki a kemény, fehér jelölésű Pirelliken körözött, az idők pedig folyamatosan javultak, ahogy az autók úgy-ahogy letisztították, felgumizták a versenyívet.

Nem meglepő módon jó néhányan csúszkáltak, mások mellett Verstappen, Leclerc is kiszélesítette itt-ott a pályát, a mclarenes Lando Norris egy kifutásánál összetört egy hungarocelltáblát is. (A törmeléket szerencsére a pályától kifelé sodorta a szél, nem kellett intézkedni.)

Féltávnál az Aston Martin-os Fernando Alonso állt az élen, mögötte Charles Leclerc, majd Verstappen következett szűk öt- és héttizedes lemaradással, a mercedeses George Russell már több mint egy másodperccel volt lassabb. Az első kilenc ekkor még csak a kemény gumikon futott mért kört.

20 perccel a vége előtt a McLaren-versenyzők ugrottak az első két helyre, még a keményeken, ám ekkor már mindenki a lágyabb keverékes, időmérős szimulációkra készült.

A williamsesek tették fel elsőként a piros Pirelliket, de a tapadás még azzal is problémás volt, Alex Albon rögtön ki is szaladt a korábban másokon is kifogó 4-es kanyarban. A thai-brit a következő körén ugyanott hibázott megint.

A haasos Nico Hülkenberg nagyot villantott, amikor a 2. helyre ugrott fel a lágyakon, amikor a mezőny második felébe tartozó pilóták többsége már szintén azokon futott mért kört, de többségük csak a top 10-en kívül sorakozott.

Érdekes módon Sergio Perez a lágyakon is csak Alonso korábbi közepeses legjobbja mögé ért fel, csapattársa, Verstappen viszont fél másodpercet javítva az élre állt.

Az utolsó percekben a két ferraris ugrott még fel a 2-3. helyre, a Mercedes, a McLaren és az Aston Martin versenyzői azonban nem is próbálkoztak lágy gumis körökkel, eredményeik ezért nem igazán reprezentatívak.

Izgalmasnak, egyelőre megjósolhatatlannak tűnik a magyar idő szerint 19 órakor kezdődő kvalifikáció.

F1: Homok, szél, Verstappen-elsőség Katarban 2